پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۱۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
مقایسه شاخص قیمت مسکن و ارزش کل معاملات شهر تهران در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد گردش مالی این بخش ۱۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

شعارسال: بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ قیمت مسکن شهر تهران ۴.۵۸ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که ۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. از سوی دیگر ارزش کل معاملات ۴۱ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ درصد افزایش یافته است. این اعداد حاکی از آن است که صرف‌نظر از رشد قیمت مسکن که براساس این آمار هنوز ۱.۵ درصد پایین‌تر از نرخ تورم قرار دارد، گردش مالی ایجاد شده در بخش مسکن ۱۰.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

افزایش ۶.۷ درصدی قیمت مسکن تهران در هفت ماهه ابتدای امسال

به گزارش ایسنا، هم‌چنین در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران به ۱۰۰ هزار و ۹۷۶ واحد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در هفت ماهه نخست سال جاری تعداد اجاره نامه‌های ثبت شده نیز به ۸۱ هزار و ۳۴۶ واحد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۹ درصد کاهش داشته است. در طی این مدت متوسط اجاره بها ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۶ درصدی معاملات پایتخت

گزارش تحولات بازار در مهرماه نیز نشان می‌دهد تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در اولین ماه فصل پاییز ۱۴ هزار و ۱۹۵ مورد بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۱ درصد افزایش داشته است.

در این ماه منطقه ۵ با ۲۲۴۳ فقره بیشترین تعداد معاملات و منطقه ۱۹ با ۱۱۷ فقره کمترین تعداد معاملات از این نوع را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین نرخ رشد تعداد معاملات در مهرماه نسبت به مهرماه سال قبل مربوط به منطقه یک با رشد ۶۳.۱ درصد و کمترین نرشخ رشد تعداد معاملات مربوط به منطقه ۱۷ با کاهش ۶.۳ درصد بوده است.

افزایش ۷.۳ درصدی قیمت مسکن تهران در مهرماه

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی آپارتمانی در مهرماه سال جاری نیز ۴.۷۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۵ و نسبت به مهرماه سال قبل ۷.۳ درصد رشد داشته است.

در این ماه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه یک با ۱۰.۲ میلیون تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۲.۳ میلیون تومان کمترین متوسط قیمت را داشته است. بیشترین رشد متوسط مسکن در مهرماه سال جاری نیز نسبت به مهرماه سال قبل مربوط به منطقه ۲۲ به میزان ۱۴.۵درصد و کمترین آن مربوط به منطقه یک با افزایش ۱.۵ درصد بوده است.

واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر پیشتاز معاملات

بررسی توزیع فراوانی تعداد معاملات واحدهای آپارتمانی مسکونی در مهرماه ۱۳۹۶ نشان می دهد واحدهای منطقه ۵ با ۱۷.۳ درصد سهم خرید و فروش بازار، واحدهای دارای عمر کمتر از ۵ سال ساخت با ۴۵.۹ درصد، واحدهای با قیمت متر مربعی ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با ۱۱.۳ درصد، واحدهای با مساحت ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با ۱۵.۶ درصد و واحدهای با قیمت ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان (در بین واحدهی کمتر از ۹۷۰ میلیون تومان) با ۷.۳ درصد بالاترین سهم را در تعداد کل معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد اجاره نامه‌های ثبت شده در مهرماه ۱۳۹۶ نیز به ۱۰ هزار و ۴۸۸ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۴.۲ درصد و نسبت به مهرماه سال قبل ۸.۸ درصد کاهش داشته است. در این ماه متوسط اجاره بهای یک متر مربع زیربنای مسکونی آپارتمانی ۲۹ هزار و ۱۸۸ تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد کاهش و نسبت به مهرماه سال قبل ۲۲.۴ درصد رشد داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد ایران آنلاین ، تاریخ انتشار: 17 آبان 1396 ، کدخبر: 327120 ، www.eghtesadeiranonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین