پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس نمی تواند مصادیق رجل سیاسی مذهبی را تعیین کند.

شعارسال: هادی شوشتری، در خصوص تعیین مصادیق رجل سیاسی مذهبی و نابسامانی‌هایی که در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری مشاهده شد، اظهار داشت: در مجلس نهم وقتی این بحث مطرح شد من اخطار قانون اساسی را بیان کردم و معتقد بودم که مجلس نمی تواند به تفسیر رجل سیاسی ورود پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح علت مخالفت خود با ورود مجلس به تعیین مصادیق رجل سیاسی مذهبی، اظهار داشت: شرایط کاندیداهای انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری در قانون اساسی بیان شده که براساس نظر قانون اساسی شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان انتخابات مجلس در قوانین عادی مشخص می شود.

وی افزود: اما در خصوص تعیین شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، قانونگذار اساسی به طور مطلق بیان کرده که کاندیداهای ریاست جمهوری باید مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی باشند و تعیین مصادیق این ویژگی ها را به قانونگذار عادی احاله نکرده است.

شوشتری با بیان اینکه در اصول بعدی قانون اساسی نیز گفته شده که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، متذکر شد: قاعده ای وجود دارد که می گوید، قانون گذار مخصوصا قانون گذار اساسی از روی مقدمات حکمت صحبت می کند ، بنابراین اگر این 2 اصل با یکدیگر تطبیق داده شوند به این نتیجه می رسیم که قانونگذار عادی نمی تواند مصادیق ویژگی های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند و وظیفه تعیین مصادیق در حیطه اختیارات شورای نگهبان است.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادی که وجود دارد این است که تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالا است، ادامه داد: اگر به شکلی ضابطه مند بعضی حرکات نمایشی که در هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری رخ می دهد، جلوگیری شود، نتایج بهتری حاصل می شود، زیرا این حُسن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در خود ظرفیت ریاست جمهوری را می بیند، می تواند ثبت نام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته مهم این است که اعضای شورای نگهبان تدبیری بی‌اندیشند تا حرکاتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری موجب وهن است را حل کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: 24آبان1396 ، کدخبر: 356593: www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین