پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی گفته است واژه‌ای با عنوان «رد صلاحیت» در قانون وجود ندارد و اگر کسی مدعی خلاف این امر است، به قانون مراجعه کند. نویسنده در ادامه به اختصار توضیحاتی را پیرامون این گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ارائه می‌دهد.

شعار سال: طبق اصل 98 قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم اعضای خود در این مورد اقدام می‌کند. در ارتباط با اینکه آیا مقوله‌ای با عنوان «رد صلاحیت» در متون قانونی وجود دارد یا خیر، گفتنی است طبق اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد. در تاریخ 70.2.22 هیئت مرکزی نظارت طی نامه 3.33 از هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان سؤالی به این شرح مطرح کردند: «نظر به اینکه امر انتخابات از امور مهم کشور است و امت اسلامی با رشد انقلابی در تمام دوره‌های اخذ رأی به نحو چشمگیری در انتخابات شرکت نموده و مِن‌بعد باید به نحوی عمل شود که حضور آزادانه مردم همچنان محفوظ بماند، این امر مستلزم نظارت شورای نگهبان است تا در تمام جهات با رعایت بی‌طرفی کامل مأمور گردد و باتوجه به اینکه گاهی درخصوص کیفیت اجرا و نظارت شائبه تداخل مطرح می‌گردد، بنا به مراتب استدعا دارد نظر تفسیری آن شورای محترم را در مورد منظور اصل 99 قانون اساسی اعلام فرمایند». شورای نگهبان در تاریخ 70.3.1 در نظریه شماره 1234 پاسخ داده است: «موضوع در جلسه 70.3.1 مطرح و نظر شورا به این شرح اعلام می‌گردد: نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرای انتخابات ازجمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود»؛ بنابراین هرچند در متون قانونی به مفهوم متن قوانین مصوب ذکری از رد و تأیید صلاحیت نیست، اما در نظریه تفسیری شورای نگهبان که طبعاً هم رسمی است و هم جنبه قانونی دارد از این عبارات استفاده شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ستاره صبح، تاریخ 10 دی 97، کد مطلب: 40321


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین