پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان باید به صورت آزادانه و قطع نظر از گرایشات سیاسی و حب و بغض که بسیار سخت و یا آسان هم نیست، تلاش کند و به درستی به وظایف خود عمل کند.

شعارسال: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان باید به صورت آزادانه و قطع نظر از گرایشات سیاسی و حب و بغض که بسیار سخت و یا آسان هم نیست، تلاش کند و به درستی به وظایف خود عمل کند.

«آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی» عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شش صندلی خالی این مجلس به خبرنگار سیاسی برنا گفت: چند نفر از اعضای مجلس خبرگان در گذشته‌اند. مجلس خبرگان در دوره پنجم، انتخابات خبرگان را در سراسر کشور به صورت کامل برگزار کرده بود و مشکل خاصی در خصوص تعداد اعضا وجود نداشت. 88 نفر نماینده ‌که مجلس خبرگان نیاز داشت حضور داشتند منتهی در این مدت چند نفر از اعضا از دنیا رفتند. مرحوم آیت الله مومن در قم ، مرحوم هاشمی رفسنجامی، مرحوم هاشمی شاهرودی، همچنین آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در شیراز درگذشتند. بنابراین جای خالی آنها باید با جایگزین‌های آنها در این دوره پر شود. این موضوع به نظر شورای نگهبان باز می‌گردد و به مجلس خبرگان ارتباطی ندارد و مجلس خبرگان در این امر دخالت ندارد؛ چرا که موضوعات مربوط به اعضای مجلس خبرگان ابتدا به شورای نگهبان ارتباط دارد که شورای نگهبان، انتخاباتی را برای انتخاب نماینده مجلس خبرگان برای شهرهایی که نمایندگان آن فوت کرده‌اند؛ برگزار کند. وزارت کشور باید انتخابات را برگزار کند و شورای نگهبان نیز باید بپذیرد و برگزاری انتخابات در برخی شهرها را اعلام کند.

هاشم زاده هریسی افزود: مهمتر، مردم هستند که چه کسانی را انتخاب کنند و همچنین نکته بعدی دیگر اینکه، شورای نگهبان صلاحیت چه کسانی را برای برخی استانها تایید کند. در فرایند قانون و انتخابات، مجلس خبرگان دخالت ندارند. مجلس خبرگان کسی را پیشنهاد نمی‌دهد بلکه خود این افراد هستند که کاندیدا می‌شوند، آزمون می‌‌دهند و اگر در این آزمون قبول شوند و اطلاعات آنها احراز شود، می توانند به عنوان کاندیدا به مردم معرفی شوند تا مردم بتوانند به آنها رای دهند. بنابراین مجلس خبرگان نقشی ندارد اما خبرگان هم به عنوان علمای مشورت دهنده یا هر فرد دیگری نیز نه اینکه بخواهد تبلیغ کند و یا فردی را رد کند اما می‌تواند، افراد مورد نظر خود که صلاحیت دارند را به مردم مشورت دهد.

وی ادامه داد: اگر مردم به صورت طبیعی انتخاب کنند بهتر است. حتی آنهایی که مثل جامعه مدرسین کاندیدا ارائه ‌می‌دهند و افرادی را معرفی می کنند که ایرادی هم ندارد و علما نیز مشورتهای خود را ارائه دهند اما هر چه دیگران در انتخابات مجلس خبرگان دخالت نکنند و روند طبیعی انتخابات و رای دادن مردم را محترم بشمارند، بهتر است چراکه مخصوصا در خبرگان، این گونه مشورتها و ارائه کاندیداها ضرورتی ندارد چرا که در مجلس خبرگان، کاندیداهای سرشناس کاندید می‌شوند و مردم آن استانها نیز این کاندیداها را به خوبی می‌شناسند و مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست. از نظر قانونی و شرعی اگر افراد و برخی علما در زمینه معرفی کاندیداها مشورت دهند اشکالی ندارد.

این عضو مجلس خبرگان در پاسخ به این سوال که گرایشات و نگاه‌های سیاسی تا چه حد در تعیین صلاحیت‌ها تاثیرگذار است و روند شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت‌ها چگونه است نیز بیان داشت: گاهی اوقات این مشورتها اعتقادی است. فرد مشورت دهند معتقد است که فلان کاندیدا به لحاظ اعتقادی، فرد مناسبی است و این مشورت را وظیفه شرعی خود می‌داند اما گاهی نیز این مشورتها سیاسی می‌شود به ویژه اینکه برخی تشکل‌های مشورت دهنده و معرفی کننده کاندیداها، معمولا، نه به صورت همیشگی، رنگ سیاسی دارند و این موضوع می‌تواند وجود داشته باشد.

وی درباره نقش شورای نگهبان نیز گفت: نمی‌توان نگاه سلیقه‌ای و سیاسی را به شورای نگهبان نسبت داد. اما این مسائل بسیار ظریف است. ممکن است حب و بغض بر انتخاب تاثیر بگذارد. بنابراین باید احتیاط کرد که حتی جزئی ترین گرایش ها در تعیین صلاحیت ها نیز تاثیر نداشته باشد. تعیین صلاحیت ها با توجه به خداوند و عاری از حب و بغض و گرایشات سیاسی باشد و شورای نگهبان در این باره باید بسیار احتیاط کند.

هاشم زاده هریسی عنوان کرد: به صورت کلی عرض می کنم که باید شورای نگهبان در تعیین صلاحیت ها بسیار احتیاط کند چرا که خواه ناخواه و یا به صورت ناخواسته ، این گرایشات سیاسی گاهی تاثیر دارد نه اینکه عمدا این کار انجام شود؛ چرا که هم اعتماد مردم، هم شرع، هم قانون، هم اخلاق و هم منافع ملی باید حفظ شود و این گونه نباشد که عده ای که افراد مناسبی هستند و مدنظر مردم هستند رد شوند و انگیزه مردم برای حضور باشکوه در انتخابات از بین برود. بنابراین شورای نگهبان باید به صورت آزادانه و قطع نظر از گرایشات سیاسی و حب و بغض که بسیار سخت و یا آسان هم نیست، تلاش کند به درستی به وظایف خود عمل کند که یقینا نیز همین کار را انجام خواهند داد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ،تاریخ انتشار:13 مهر1398،کدخبر: 906943،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
کمی هم جوان گرایی علاوه بر تجربه در این دوره زمانی بد نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین