پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از لنز استفاده می‌کنند، فرایند برداشتن و گذاشتن آنها ممکن است مانند مسواک کردن دندان، به کاری روزمره برایتان بدل شده باشد.

شعار سال: بی‌دقتی در بهداشت لنزهای طبی می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد و مراکز بهداشت هشدار داده‌اند که عادت‌های ناسالم می‌تواند چشم‌های شما را در معرض خطر قرار دهد.
مطالعه‌ای که اخیراً از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا منتشر شده، اعلام کرده است که تقریباً همه کسانی که از لنز استفاده می‌کنند، حداقل یک بار خطا در رعایت بهداشت داشته‌اند که این موضوع می‌تواند خطر عفونت چشم را افزایش دهد. نزدیک یک‌سوم که احتمالاً هنگام تعویض لنز در تماس با سرویس بهداشتی بوده‌اند، درمان پزشکی برای قرمزی و دردناکی چشم داشتند.
این گزارش بر اساس تحقیقی در سرتاسر کشور آمریکا صورت گرفت که حدود هزار نفر 18 ساله و بالاتر که از لنز استفاده می‌کنند، مورد پرسش قرار گرفتند. حدود 93 درصد گزارش داده‌اند که از انواع لنز نرم استفاده می‌کنند که از پلاستیک‌های قابل‌انعطاف ساخته‌شده و اجازه عبور اکسیژن به قرنیه چشم را می‌دهد.
99
درصد از کسانی که لنز می‌گذارند تصدیق کرده‌اند که دست‌کم یک بار اصول بهداشتی استفاده از لنز را رعایت نکرده‌اند و این موضوع می‌تواند خطر عفونت یا التهاب چشم را افزایش دهد.
شایع‌ترین خطاها
خوابیدن با لنزهای طبی. بیش از 87 درصد این موضوع را تصدیق کرده‌اند که بعضی‌اوقات درحالی‌که لنز در چشمشان بوده به خواب‌رفته‌اند. بیش از نیمی از آنها گفته‌اند که کل شب را با لنز داخل چشمشان به صبح رسانده‌اند. درحالی‌که سازمان غذا و داروی آمریکا برخی از لنزها را تأیید کرده است که می‌توان در طول شب، آن‌ها را بر روی چشم باقی گذاشت. اما با این حال مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چشمی می‌گوید که خوابیدن با هر نوع لنزی می‌تواند خطر عفونت چشمی را افزایش دهد.
گرچه مقامات بهداشتی می‌گویند که لنزها نباید با آب در تماس باشند، تقریباً 85 درصد افراد می‌گویند با لنز درون چشمشان دوش گرفته‌اند و 61 درصدشان می‌گویند با آنها به شنا رفته‌اند.
عادت‌های تمیزکردن لنز امری مطلوب است، 55 درصد از استفاده‌کنندگان گاهی ترجیح می‌دهند به‌جای خالی و تمیز کردن و محلول تازه ریختن در جای لنزشان که همیشه به آن توصیه می‌شود، جای لنزی‌شان را با محلول ضدعفونی بیشتر پر کنند. بیش از یک‌سوم از کسانی که در این پژوهش شرکت داشتند، در اقدامی خطرناک عدسی‌هایش را با آب‌لوله‌کشی به‌جای محلول‌های ضدعفونی‌کننده استریل شسته‌اند.
گرچه آب ‌لوله‌کشی منازل به‌گونه‌ای است که برای خوردن سالم و بهداشتی است اما این آب استریل نیست و حاوی میکروارگانیسم‌هایی است که می‌تواند جای لنز و لنزهای طبی را آلوده کنند و باعث عفونت چشمی شود.
به گفته جنیفر کوپ، سرپرست پژوهشگران این مطالعه، پژوهشگران این موضوع را دریافته‌اند که بسیاری از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند درباره چگونگی استفاده مناسب و مراقبت از لنزهای طبی اطلاعات کافی و مناسب را ندارند.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا برای جلوگیری از خطرات سوزش و عفونت‌های چشمی این موارد را به استفاده‌کنندگان لنز توصیه می‌کند:
هرگز با لنز در چشم‌هایتان نخوابید، مگر اینکه چشم‌پزشکتان به شما اجازه داده باشد.
آب را از لنزهای طبی دور نگه‌دارید. از دوش گرفتن زمانی که لنز در چشمتان هست پرهیز کنید و قبل از استفاده از دوش یا شنا کردن آنها را خارج کنید و هرگز آنها را با آب نشویید یا در آب نگه ندارید.
لنزهای طبی را با توجه به آنچه چشم‌پزشکتان توصیه کرده است، هرچندوقت یک بار عوض کنید.
هر روز محلول استفاده‌شده در جای لنزی را دور ریخته و آن را نه با آب، بلکه با محلول تازه بشویید.
بعد از هر استفاده از لنزها، جای لنز را درحالی‌که درپوشش آن را برداشته‌اید، به‌صورت وارونه قرار دهید.
هر جای لنزی را حداقل سه ماه یک بار عوض کنید.
اگر احساس درد، ناراحتی، قرمزی و تاری دید در چشمتان داشتید بلافاصله لنزها را از چشمتان خارج کنید و با چشم‌پزشک تماس بگیرید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامتیسم، تاریخ 6 مهر 94، کد مطلب: 2605: www.behpu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین