پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
برای اینکه بتوان از لنز استفاده کرد قرنیه چشم (بویژه سطح آن) و پلک حتماً باید سالم باشند. متخصص چشم یا اپتومترسیت به کمک افتالموسکوپ و اسلیت لمپ به بررسی قرنیه و پلک شما پرداخته و شما را از سلامت آنها و امکان استفاده لنز توسط شما مطمئن می سازد.

شعارسال: برای آنکه لنز به راحتی در چشم شما قرار بگیرد و داخل چشم احساس نشود و نیز برای آنکه اکسیژن کافی به چشم برسد و در نهایت برای آنکه استفاده از لنز باعث صدمه به قرنیه تان نشود، باید اشک شما در حد کافی بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. متخصص چشم یا اپتومترسیت به کمک دستگاه اسلیت لمپ و تستهایی همچون تست شیرمر و TBUTاین مسئله را بررسی می کند.

همچنين قبل از آنکه اقدام به گذاشتن لنز در چشم کنید باید از عدم وجود عفونت و التهاب و حساسیت در چشم خود مطمئن شوید. اگر با وجود موارد فوق از لنز استفاده نمایید، علاوه بر آنکه مواد عفونی یا التهابی موجود در چشم باعث خراب شدن زود هنگام لنز خواهند شد ، خطرات جدی هم برای چشم خود ایجاد خواهید کرد.

اگر لنز تجویز شده مناسب چشم شما نباشد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و عوارضی چون نوسان دید، جابجایی بیش از حد لنز، بیرون افتادن لنز، چسبیدن لنز به چشم و ... شود. متخصص چشم یا اپتومترسیت پس از گذاشتن لنز در چشم شما درستی تجویز را بررسی کرده و در صورت لزوم مشخصات لنز را تغییر خواهد داد تا در چشم به درستی قرار بگیرد و هیچ مشکلی ایجاد ننماید. همچنین در معاینات دوره ای، متخصص چشم یا اپتومترسیت به بررسی وضعیت چشم شما خواهد پرداخت و در صورت وجود هرگونه مشکل به رفع آن اقدام خواهد نمود.

همانند لنزها محلولهای شستشو و نگهداری لنز نیز انواع مختلفی دارند. بعضی محلولها دارای موادی هستند که پس از چندین مورد استفاده باعث ایجاد حساسیت چشمی می گردند. برخی محلولهای تقلبی در مقاطع مختلف در بازار توزیع شده اند. بعضی لنزهای خاص بهتر است با محلولهای مخصوص استفاده شوند،بنابراين توصيه ميكنيم محلول هايي خريداري كنيد كه داراي مجوز در ايران هستند و از شركت هاي معتبر توزيع كننده خريداري كنيد.

در ابتداي استفاده از لنز،اشك ريزش،سوزش،احساس جسم خارجي و ناراحتي از نور وجود دارد كه بتدريج رفع مي شود،اما اگر بعد از دوره عادت به لنز با گذاشتن لنز احساس ناراحتي در چشم كرديد علت آن ميتواند وجود جسم خارجي زير لنز يا خراش چشم باشد .لنز را فورا در بياوريد ،بعد از شستشو با سرم فزيولوژيك دوباره آن را در چشم قرار دهيد ،اگر باز هم احساس ناراحتي كرديد،لنز را خارج كرده و به يك درمانگاه مراجعه كنيد.

اگر به هر علتي چشم يا پلك شما پرخون و ملتهب شده بايد بلافاصله لنز را درآوريد و تا رفع عوامل التهاب زا از مصرف دوباره آن خودداري كنيد.

لنزهاي نرم بهيچ وجه نبايد با آب معمولي ويا حتي آب مقطر، تماسي پيدا كنند در صورتيكه لنز نرم را با آب معمولي بشوئيد و درون چشم قرار دهيد،احتمال آن وجود دارد كه بچشم چسبيده و آنرا زخم كند.

محلول هاي لنز سخت را براي لنز هاي نرم به هيچ وجه بكار نبريد.

·از محلول ها و مواد پاك كننده معمولي براي پاك كردن لنز استفاده نكنيد.

اگر لنز به چشم كوبيد، علت آن اين است كه يا آشغال زير لنز گير كرده، و يا لنز پشت و رو شده است.

براي نگهداري لنزها از جا لنزي استفاده كرده و داخل جا لنزي هميشه محلول ميريزيم به طوريكه لبه لنز خارج از محلول نماند.

لنزها به دليل هيدروژلي بودنشان بايد هميشه در محلول مرطوب بمانند.

با لنز هيچگاه با ناخن كار نميكنيم تنها با نرمي انگشتان با لنز كار ميكنيم.

موقع گذاشتن لنزداخل جا لنزي بايد مراقب باشيم لنز، لاي در جالنزي گير نكند.

اگر گذاشتن و برداشتن لنز طول كشيد و لنز چروك شد براي باز كردن لنز از سرم استفاده مي­كنيم

·هرشب محلول تازه درون جا لنزي بريزيد و حلول قديمي را تعويض كنيد.

اگر لنز سخت زده ایدچشمهایتان را ماساژ ندهید زیرا ممکن است لنز بیرون بیافتد.

اگر به طور اتفاقی لنز نرم را داخل جا لنزی به صورت خشکنگهداری کردید ابتدا سرم فیزیولوژی را بر روی آن بریزید و بعد از ۴-۲ ساعت لنزرابردارید در غیر این صورت دست زدن به لنز نرمی که خشک نگهداری شده است باعث پودر شدن آن میشود.

·از قراردادن دو عدد لنز در یک جا لنزی جدا خودداری کنید زیرا باعث چسبندگی می شود و جدا کردن آنها از هم مشکل خواهدبود.

·موقع زدن لنز بر روی قرنیه فشار اضافی وارد نکنید زیرا باعث آسیب به قرنیه خواهدشد

·موقع برداشتن لنز مراقب باشید ناخن هایتان به قرنیه صدمه نزند.

·هنگام خواب لنز رادر آورید و هرگز با لنز نخوابید.

وسايل لنز تماسيتان را تميز كنيد خصوصاً جا لنزيتان را حتماً با آب گرم تميز بشوئيد و در معرض هوا خشك كنيد.

جا لنزيتان را هر3 ماه 1 مرتبه دور بياندازيد و از جا لنزي جديد استفاده كنيد تا ريسك عفونت كاهش يابد.

لنزتان را يك بار در روز تميز كرده و ضدعفوني كنيد تا هم چشمتان سالمتر باشد و هم با لنز راحت تر باشيد.

·هنگام بستن سرپوش ظرف نگهداری لنز مواظب باشید لنز پاره نشود.

·لنز هاي ما نياز دارند كه به طور كامل در محلول شناور بشوند،ولي نبايد انقدر پر شوند چون ممكن است لنز به در جا لنزي بچسبند و لنز پاره شود.

هنگامي كه لنز داخل چشم تان است ،چشم خود را به سختي مالش ندهيد.

حتما لنز چشم راست را در جا لنزي راست و لنز چشم چپ را در جا لنزي چپ قرار دهيد.

اگر پس از استفاده طولاني مدت از لنز مثلا هنگام غروب يا شب ها دچار خشكي چشم يا احساس جسم خارجي يا تاري ديد شديد لنز را از چشمهايتان خارج كنيد و از عينك استفاده كنيد.

سعي كنيد استفاده از لنز در روز بيشتر از 12-13 ساعت نباشد(مگر در موارد خاص)بهتر اين است كه بيرون از منزل از لنز ودر منزل از عينك استفاده كنيد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خانه نگاه چشم، تاریخ انتشار: -، کدخبر: -: www.khanenegahcheshm.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین