پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
امکان انتقال عفونت های چشمی در میان دانش آموزان با نزدیک شدن به مهر و شروع مدارس هر گروهی به موارد مختلف اشاره می کنند اما بحث بهداشت، امری است که این روزها کمتر بدان توجه می شود.

شعار سال: عفونت چشمی در دانش آموزان امری است که بدان توجه کمی نشان داده می شود اما غافل از آنکه امکان انتقال این عفونت در میان همشاگردی ها وجود دارد.

معمولاً عفونت‌های چشم (کونژونکتیویت‌ها) علاوه بر قرمزی چشم علایم دیگری مانند ترشحات چرکی، چسبندگی پلک‌ها، اشک‌ریزش و سوزش چشم‌ها دارند. در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم (کونژونکتیویت‌های ویروسی) ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد. در این موارد همان ویروسی که باعث سرماخوردگی شده، چشم را نیز درگیر کرده است. درمان عفونت‌های چشم معمولاً قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی مثل قطره کلرامفنیکل یا پماد ارتیرومایسین است. شست وشوی چشم با چای سرد نیز برای تسکین علایم و کاهش ترشحات مفید است.

باید دانست که رعایت بهداشت در موارد کونژونکتیویت بسیار مهم است چون این عفونت‌ها واگیر داشته و به راحتی از فرد مبتلا قابل سرایت به افراد سالم می‌باشند. از جمله راه‌های سرایت، دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا و استفاده از حوله مشترک است. لازم به یادآوری است که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد. در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک علاوه بر درمان موضعی باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

در این راستا سیامک زارعی قنواتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بعضي عفونت‌هاي ويروسي ملتحمه كه در دانش‌آموزان و ساير افراد جامعه اتفاق مي‌افتد، تا 90 درصد امكان انتقال این بیماری به سایرين وجود دارد.

وی در مورد آغاز فصل مدارس نیز اظهار کرد: در ایام مدارس که دانش‌آموزان به مدارس می‌روند احتمال واگیردار بودن و انتقال عفونت‌های سطح چشمی افزایش می‌یابد و دانش‌آموزان باید بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.

زارعی قنواتی در مورد علائم این بیماری ابراز کرد: قرمزی، تورم و احساس سوزش در چشم، ترشحات چرکی چشم، چسبیدن مژه‌ها به هم و سخت باز شدن پلک‌ها از علائم عفونت‌های سطحی چشم است.

فوق تخصص قرنیه و جراحی عیوب انکساری چشم یکی از راه‌های عفونت‌های قرنیه چشم را استفاده از لنزهای تماسی دانست و گفت: عفونت‌های قرنیه چشم با استفاده نادرست از لنزهای تماسی و یا استفاده مشترک لنز اتفاق می‌افتد.

وی درمان عفونت‌های قرنیه چشم را سخت و زمان بر دانست و افزود: به هنگام خواب نباید از لنز تماسی استفاده کرد و باید لنزها را از چشم‌های خود خارج کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ساده‌ترین راه پیشگیری از عفونت‌های چشمی را شست‌وشوی منظم دست‌ و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی دانست و افزود: اگر چه مانند عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا، امکان جلوگیری کامل از عفونت‌های ویروسی سطح چشم وجود ندارد، با رعایت بهداشت می‌توان از انتقال و سرایت آن به دیگران جلوگیری کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار 23 شهریور 96، کدمطلب: ۵۱۴۶۵، www. titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین