پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
دستاورد استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر استاندارد در کشور سبب افزایش مرگ و میر و انواع سرطان ها در کشور شده است.
شعارسال: این روز ها در حالی بازار عرضه لوازم بهداشتی و آرایشی غیر استاندارد و بروز سرطان ها در کشور داغ است که مسئولین نسبت به جمع آوری این مواد بالاخص لنزهای رنگی اقدامی انجام نمی دهند.

به گفته یکی از مسئولین که نخواست نامش فاش شود، مسئول رسیدگی به این مورد دانشگاه علوم پزشکی و کمیسیون مبارزه با قاچاق است که باید از عرضه این مواد در فروشگاه های لوازم آرایشی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: باید از این دوستان سوال کرد چه برنامه ای برای جلوگیری از عرضه تجهیزات پزشکی خطر ساز در نظر دارند و تا کنون چه اقداماتی انجام داده اند.

یکی از شهروندان نیز در این خصوص گفت: فروش و عرضه لنزهای رنگی در بازارهای زاهدان بالاخص چهارراه رسولی افزایش داشته به طوری که اکنون در سایه عدم توجه و رسیدگی مسئولین برخی خرازی ها نیز اقدام به فروش لنز های غیر استاندارد می کنند.

به گفته دکتر اریش متخصص چشم آمار مبتلایان به ورم قرنیه و عفونت قرنیه افزایش یافته است که دختران جوان بیشترین مبتلایان به این بیماری ها هستند.

* لنزهای طبی نیز اگر بدون تجویز استفاده شوند عوارض دارند

در تماسی که خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون با محمد اریش مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان الزهرا(س) داشت، وی با بیان اینکه استفاده از لنزهای چشمی عوارض زیادی دارد، گفت: استفاده از لنزهای غیر استاندارد سبب بروز بیماری عفونت قرنیه و کاهش دید و در بسیاری موارد بر اثر عفونت سبب نابینایی می شود.

وی با بیان اینکه زخم قرنیه سبب از بین بردن کامل قرنیه می شود، تصریح کرد: افرادی که بدون مجوز پزشک اقدام به تهیه و استفاده از لنز می کنند امکان ابتلاء به این بیماری ها وجود دارد به خصوص در مواقعی که بیمار از لنزهای غیر استاندارد هم استفاده کرده باشد.

اریش افزود: متقاضان استفاده از لنز باید حتما تحت نظر پزشک اقدام به تهیه لنز نمایند چرا که پزشک ،چشم و خشکی پلک و حتی بیماری های خاص متقاضی را چک و سپس اقدام به تجویز یا عدم استفاده از لنز را می دهد.

این متخصص چشم با بیان اینکه تنها لنزهای آرایشی نیستند که به چشم آسیب می زنند، گفت: استفاده از لنزهای طبی نیز در شرایطی که بهداشت و ایمنی رعایت نشود سبب کاهش دید می شود.

* شهروندان قبل از استفاده لنز حتما به پزشک مراجعه نمایند

وی با بیان اینکه شهروندان بدون مجوز چشم پزشک لنز و قطره چشمی استفاده نکنند اظهار داشت: لنزها مارک خاصی ندارند بلکه لنزهای سخت دارای مجوز وزارت بهداشت برای بیماران قوس قرنیه و لنزهای نرم برای بیمارانی که تمایل به استفاده از عینک ندارند تجویز می شوند.

اریش با بیان اینکه لنزهای رنگی را به هیچ عنوان به شهروندان تجویز نمی کنم، از شهروندان خواست حتما جهت استفاه از لنز به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

این متخصص چشم اضافه کرد: برخی لنزها یکبار مصرف هستند اما به دلیل عدم اطلاع شهروند از لنز فوق چندین بار استفاده و سبب کم بینایی یا نابینایی خود می شوند.

وی با بیان اینکه در استان مراجعه کننده ورم قرنیه زیاد داریم، تصریح کرد: برخی لنز ها سبب حساسیت قرنیه می شوند و اگر بیمار به موقع مراجعه کند سریع درمان می شود.

اریش با بیان اینکه بیشترین قشر مصرف کننده از لنزهای غیراستاندارد جوانان بالاخص دختران هستند، گفت: خانم ها بدون تجویز پزشک نباید از لنز استفاده کنند چرا که به دلیل یک سهل انگاری برای زیباتر شدن چشم هایشان را از دست می دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصرهامون، تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر 1395، کدخبر: 89105، www.asrehamoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین