پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری در باره فروش و استفاده از لنزهای یکبار مصرف به جای لنزهای 500 دقیقه ای هشدار داد.
شعار سال: دکتر ابراهیم جعفرزاده‌پور در نشستی خبری اظهار داشت: ساخت عینک‌ طبی به ویژه عینک‌های خاص برای افراد مسن و برخی کودکان که دچار عیوب انکساری پیش‌ رونده هستند، ساخت عدسی‌های نرم، سخت، پروز و هیبریدی، عوارض چشمی لنزها و انتخاب محلول پاک‌ کننده مناسب برای لنز از جمله مباحث و محورهای موضوعی برگزاری این کنگره هستند.

دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری با بیان اینکه استفاده از محلول‌های پاک‌کننده تائید نشده که در بازار نیز موجود هستند، باعث وارد آمدن آسیب به چشم می‌شوند، عنوان کرد: باید توجه داشت که انتخاب محلول پاک‌کننده مناسب برای لنز به اندازه انتخاب لنز حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

این متخصص بینایی‌سنجی ضمن ابراز تاسف از ورود بیش از اندازه عدسی‌های چینی به کشور، عنوان کرد: واردات لنزها و عدسی‌های نه چندان با کیفیت با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت آن موجود است به نوعی دور ریختن سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود.

جعفرزاده‌پور با بیان اینکه مقوله ساخت و ارائه عینک مبتنی بر یک دانش کلاسیک در تمامی سطوح نیست، گفت: گاهی یک عینک‌ساز به علت عدم دانش اقدام به ساخت اشتباه عینک می‌کند که این خود باعث بروز مشکلاتی به ویژه برای کودکان خواهد شد.

جعفرزاده‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری لنزهای پروز برای تمام مبتلایان به قوز قرنیه موثر است، گفت: در مراحل اولیه بیماری استفاده از عدسی‌های نرم، لنزهای RGP و برخی از لنزهای سخت می‌توانند در بهبود این بیماری تاثیرگذار باشند، اما در مراحل پیشرفته تنها استفاده از همین لنزها کارگشا خواهند بود.

دبیرعلمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری با بیان اینکه ایران در ردیف کشورهای برتر دنیا در زمینه دانش فیتینگ لنز قرار دارد، گفت: در زمینه ساخت لنز نیز پیش‌رو هستیم. البته نتوانستیم تمام استانداردهای مورد نظر را محقق کنیم. اما با تدوین استانداردهای اجباری از سوی سازمان استاندارد جلوی ساخت و ورود بسیاری از لنزهای بی‌کیفیت را گرفته شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره استفاده از لنزهای مدت‌دار، گفت: کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده از لنزهای یک بار مصرف یک روزه پیش می‌روند، اما متاسفانه دیده می‌شود که این لنزهای یک بار مصرف در ایران تحت عنوان لنزهای 500 ساعته به فروش می‌رسند.

وی اضافه کرد: لنزهای یک بار مصرف روزانه،‌ ایمن‌ترین نوع لنز هستند و هر میزان که مدت زمان قرار گرفتن لنز در چشم بیشتر باشد انباشته شدن این ترشحات بر روی لنز که اغلب هم با شست‌وشوی محلول پاک نمی‌شوند، باعث بروز آسیب‌های شدیدتری به چشم می‌شود. حسن استفاده از لنزهای یک بار مصرف این است که عوارضی برای چشم به دنبال ندارد.

جعفرزاده پور با بیان اینکه تهیه لنز همواره باید از مرکزی صورت پذیرد که مسئولیت مشکلات مربوط به آن را بر عهده بگیرد، گفت: معمولا یک آرایشگاه، داروخانه و یا فروشگاه عرضه‌کننده لنزهای تماسی مسئولیتی در قبال عوارض به وجود آمده در خصوص مصرف لنزها را بر عهده نمی‌گیرند. در حالی که یک اپتومتریست موظف است در قبال بیمارش پاسخگو باشد و هر شش ماه یک بار او را مورد معاینه قرار دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد کم‌بینا در کشور به علت هزینه بالای تامین وسایل کمک بینایی دچار مشکل هستند، عنوان کرد: امید است با توجه به نگرش مثبتی که سازمان‌های بیمه‌گر دارند، تجهیزات کمک بینایی در آینده‌ نه چندان دور تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی ضمن اعلام خبر دریافت مجوز برای فیتینگ (تجویز) لنزهای پروز که در مبتلایان شدید اختلالات قرینه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: سومین کشور آسیایی هستیم که موفق به دریافت این مجوز شده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه لنزهای پروز کم‌تهاجمی هستند، اظهار کرد: هیچ فشاری بر روی قرنیه پس از فیت آن بوجود نمی‌آید. هم‌اکنون قیمت این لنز در همه جای دنیا بالاست، تحت پوشش قرار گرفتن این لنز نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به بیماران مبتلا به اختلالات قرنیه‌ای نماید.

جعفرزاده‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری لنزهای پروز برای تمام مبتلایان به قوز قرنیه موثر است، گفت: در مراحل اولیه بیماری استفاده از عدسی‌های نرم، لنزهای RGP و برخی از لنزهای سخت می‌توانند در بهبود این بیماری تاثیرگذار باشند، اما در مراحل پیشرفته تنها استفاده از همین لنزها کارگشا خواهند بود.

دبیرعلمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری با بیان اینکه ایران در ردیف کشورهای برتر دنیا در زمینه دانش فیتینگ لنز قرار دارد، گفت: در زمینه ساخت لنز نیز پیش‌رو هستیم. البته نتوانستیم تمام استانداردهای مورد نظر را محقق کنیم. اما با تدوین استانداردهای اجباری از سوی سازمان استاندارد جلوی ساخت و ورود بسیاری از لنزهای بی‌کیفیت را گرفته شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود اینکه تکنولوژی ساخت عدسی‌ها و لنزهای چشمی را دارا هستیم، در زمینه تحقیق و توسعه و گسترش دانش‌ از سایر کشورها به توفیق چندانی دست نیافته‌ایم و عدم ارتباط میان مراکز صنعتی و جامعه دانشگاهی به مشکل بزرگی تبدیل شده است و هنوز بخشی از عدسی‌ها و شیشه‌های عینک مورد نیاز کشور را وارد می‌کنیم.

وی در ادامه به برگزاری پنجمین کنگره جامعه اپتومتری در روزهای 22 و 23 تیر ماه اشاره و اظهار کرد:

جعفرزاده‌پور، «سندرم استفاده بیش از حد از لنز» را شایع‌ترین گرفتاری افراد مصرف‌کننده لنزهای تماسی دانست و گفت: اغلب استفاده طولانی مدت از لنز باعث می‌شود رسوبات و برخی مخاط موجود در چشم بر روی لنز باقی بمانند و منافذ لنز را مسدود کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه عبور اکسیژن از منافذ تعبیه شده بر روی لنز غیرممکن شده و فضا برای رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها فراهم ‌شود. باکتری سودومونا خطرناک‌ترین باکتری است که می‌تواند باعث بروز آسیب قرنیه شود.

دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری در پایان با بیان اینکه دستاوردهای جدید در زمینه عینک‌های طبی و عدسی‌های تماسی در این کنگره ارائه می‌شوند، عنوان کرد: هتل المپیک تهران میزبان متخصصان چشم پزشکی، اپتومتریست‌ها و سایر پزشکان در این کنگره خواهد بود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تابناک، تاریخ انتشار: 19 تیر 1391، کد مطلب: 256752، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
تقلب و جعل و انداختن در این بازار شده مثل نقل و نبات
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین