پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
اکثر فروشگاه ها و شرکت های مرتبط با فروش لنز طبی و لنز رنگی، استفاده از لنز فصلی را پیشنهاد می دهند. لنز های فصلی از لحاظ علم چشم پزشکی و شرایط استفاده گزینه مناسب تری نسبت به لنزهای یکبار مصرف و لنز های سالانه هستند.
شعار سال :اکثر فروشگاه ها و شرکت های مرتبط با فروش لنز طبی و لنز رنگی، استفاده از لنز فصلی را پیشنهاد می دهند. لنز های فصلی از لحاظ علم چشم پزشکی و شرایط استفاده گزینه مناسب تری نسبت به لنزهای یکبار مصرف و لنز های سالانه هستند. البته استفاده از این محصولات نیاز به رعایت برخی نکات اولیه دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت و معروفترین محصولات را هم معرفی می کنیم.
مزایای لنز فصلی نسبت به لنزهای سالانه
لنز فصلی چیست و انواع آن

لنز فصلی یک نوع لنز چشم اختصاصی طراحی شده برای استفاده در محدوده زمانی ۹۰ روز یا سه ماه است که بیشتر از آن قابل استفاده نیست و در سه مدل رنگی، طبی و طبی رنگی تولید می شوند. این لنزها توسط برندهای مختلف تولید می شوند و ویژگی های فنی و ساختاری آنها با یکدیگر متفاوت است.

    لنز فصلی رنگی: این لنزها صرفاً برای تغییر رنگ چشم طراحی شده اند و هر کسی با توجه به سلیقه خود می تواند رنگ های متفاوتی از آنها را انتخاب کند.

    لنز فصلی طبی: در این لنز ها امکان تقویت بینایی فرد وجود دارد و حتی امکان اصلاح آستیگماتیسم را هم دارند. این لنز ها شفاف هستند و توسط پزشکان تجویز می شوند.

    لنز فصلی طبی رنگی: این لنز ها گزینه ای ترکیبی هستند که هم به تقویت بینایی فرد و هم به تغییر رنگ چشم او کمک می کنند.

مزایای لنزهای فصلی

اصولاً هر چه ضخامت لنز کمتر باشد، برای مدت زمان کمتری استفاده می‌شود و به همین دلیل لنزهای سالانه به عنوان ضخیم ترین لنز چشم معرفی می‌شوند. این ویژگی باعث شده که چند مزیت جالب و برای لنز های فصلی وجود داشته باشد:

    ضخامت متوسطی دارند و استفاده از آنها برای فرد آزار دهنده نیست

    انعطاف پذیری آنها خوب بوده و با توجه به ساختار چشم شکل پذیری خوبی دارند

    میزان عبور اکسیژن در آنها بالاست و حتی می توان در یک هفته به صورت ممتد از آنها استفاده کرد (اگرچه توصیه نمی‌شود)

    احتمال تجمع مواد آلاینده و باکتری روی آنها کم است و از لحاظ بهداشتی در سطح خوبی هستند

     احتمال خشک شدن اشک چشم در این لنز ها کم بوده و فرد با آنها احساس راحتی می کند.
مزایای لنز فصلی نسبت به لنزهای سالانه
معایب لنزهای فصلی

به طور کلی ایرادات لنزهای تماسی برای همه مدل‌های آنها مشترک است. با این وجود برخی از آنها ممکن است معایب خاص خود را هم داشته باشند. مثلاً در مورد معایب لنز فصلی موارد زیر جلب توجه می کنند:

    احتمال خراشیده شدن سطح عدسی چشم در بلندمدت

    احتمال انتقال میکروب و عوامل بیماری زا در اثر جابجایی لنز

    عدم امکان استفاده بیشتر از ۹۰ روز از لنز ها

    اکسیژن رسانی و انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به لنزهای روزانه.

لنز فصلی بهتر است یا سالانه

متاسفانه معیار انتخاب برخی از افراد، تنبلی آنها و عدم تمایل به تعویض لنز در شرایط مختلف است. هر کسی با توجه به شرایط خود می تواند از لنز روزانه، لنز ماهانه یا لنز فصلی یا لنز سالانه استفاده کند. حالا بیایید بر چند مبنا آنها را با هم مقایسه کنیم:

    لنزهای روزانه یکبار مصرف هستند و بلافاصله پس از روز دور انداخته می شوند

    لنز های فصلی برای ۹۰ روز قابل استفاده هستند و بیشتر از آن نباید استفاده شود

    لنزهای سالانه تاریخ انقضای یک ساله دارند و بعد از آن امکان استفاده ندارند

    لنزهای سالانه ضخیم ترین گزینه و لنزهای روزانه ظریف ترین گزینه ممکن هستند

    استفاده طولانی مدت از لنز سالانه و عدم رعایت اصول اولیه، احتمال بروز عفونت چشم را افزایش میدهد.

    هر کدام از لنزها را انتخاب می کنید، حتماً شب آنها را از چشم خارج کنید

    امکان استفاده از لنز فصلی در چرت روزانه وجود دارد و تبعات بهداشتی ندارد.

    لنز های سالانه قیمت بالاتری دارند و پاره شدن یا گم شدن آنها تبعات خاص خود را دارد

 
 حالا این شما هستید که با توجه به معیار خود بین گزینه های مختلف یک مورد را انتخاب کنید. حالا جالب است بدانید که تقریباً برندهای تولیدکننده لنزهای طبی و لنزهای رنگی علاقه زیادی به لنزهای سالانه ندارند و معتقدند که لنز فصلی بهترین گزینه ممکن برای استفاده بلند مدت است.

نکات مهم در استفاده از لنزهای فصلی

اصولاً لنزهای چشم به هر شکلی که باشند و برای هر محدوده زمانی ساخته شده باشند، الزامات اولیه خاص خود را دارند که باید آنها را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. از جمله نکات مهم در این مورد:

    شستن دستان قبل از برداشتن و گذاشتن لنز فراموش نشود

    برای برداشتن و گذاشتن لنز عجله نکنید تا قرنیه اذیت نشود

    داشتن ناخن بلند باعث پارگی لنز و انتقال آلودگی به چشم می شود

    محلول شستشوی لنز بهترین گزینه ممکن است و از آب برای شستن لنز استفاده نکنید

    از محلول های مخصوص مثل سالین برای نگهداری لنز استفاده کنید و آن را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید

    هر شش ماه یک بار جعبه لنز را عوض کنید

    هیچ وقت دنبال محلول دست ساز برای جایگزینی محلول شستشوی لنز نروید

    هیچ وقت از بزاق برای تمیز کردن لنز استفاده نکنید

    قبل از آرایش لنز خود را بگذارید.
مزایای لنز فصلی نسبت به لنزهای سالانه
برندهای بازار ایران و ویژگی های هر کدام

با وجود این که اطلاعات کلی و فنی در مورد لنزهای فصلی یکسان است، اما محصولات عرضه شده توسط هر برند در بازار ویژگی های خاص خود را دارد و به همین دلیل تمایل مشتریان به برخی از آنها بیشتر است. اگر بخواهیم پرمصرف ترین و پرطرفدارترین لنز های موجود در بازار ایران را معرفی کنیم، باید برند های زیر را نام ببریم:

لنز فرشلوک

لنز رنگی فرشلوک محبوب ترین لنز رنگی در بازار ایران محسوب می شود که سه تن رنگی از آن با ترکیب رنگ های متفاوت را می توانید استفاده کنید. میزان اکسیژن رسانی ۳۳ درصد و تنوع رنگی بالا باعث شده که این لنز انتخاب محبوبی برای افراد مختلف باشد. ضمن اینکه قطر داخلی لنز هم 14.5 میلیمتر است که انتخاب آن را برای افراد با اندازه چشم بزرگ ساده می کند.

لنز فستیوال مورنینگ

لنز فصلی فستیوال در نمونه های رنگی و طبی در بازار وجود دارد که نمونه رنگی آن طرفدار بیشتری دارد. برای این محصولات ۳۳ درصد خاصیت آبرسانی در نظر گرفته شده و رنگ‌های آبی تیره و آبی یخی آن در بازار آمار فروش خوبی دارد. قطر داخلی این لنزها بین 14 تا 14.2 متغیر است و این انتخاب آن را برای شرایط مختلف ساده می کند.

لنز سولکو

لنز فصلی سولکو برای افراد با اندازه چشم ریز تا متوسط مناسب است و قطر داخلی آن 14.2 است. در تولید این لنز ها از هایدروژل استفاده شده که سازگاری قوی و پایداری شیمیایی فوق العاده ای دارد. عبوردهی اکسیژن بالا باعث شده که استفاده طولانی مدت از این لنز ها سخت باشد و نمونه‌های رنگی آن هم در طیف های رنگی مختلف به بازار عرضه شده است.

لنز ایر اپتیکس

در ساختار لنز فصلی ایراپتیکس ۳۸ درصد آب استفاده شده است و قطر داخلی لنز هم 14.2 میلیمتر است. بنابراین افراد با اندازه چشم متوسط می توانند از این گزینه استفاده کنند. لنزهای ایراپتیکس از لحاظ تنوع رنگی در سطح بالایی قرار دارند و لنز رنگی آن را میتوانید با رنگ های مختلف یک رنگ و دو رنگ پیدا کنید. ضمن این که برند ایر اپتیکس اولین تولید کننده های لنز دائمی با قابلیت استفاده در خواب محسوب می شود.

لنز آرین

محصولات عرضه شده توسط شرکت کره‌ای آرین در چهار گروه طبی، طبی رنگی، رنگی و طبی فصلی آستیگمات هستند.  لنزهای آرین با قطر بین 14.2 تا 14.5 میلی متر به بازار عرضه شده اند و به عنوان یکی از ارزان ترین گزینه های موجود در بازار به فروش می رسند.

 لنز فصلی بایوفینیتی

در ساخت لنز فصلی بایوفینیتی از ماده هیدروژن سیلیکون استفاده شده است که به محض جذب آب نرم شده و حالت ژله ای پیدا می کند. این ویژگی باعث می شود که آب رسانی و اکسیژن رسانی لنزهای بایوفینیتی بالا باشد. ضمن اینکه این لنزها برای افراد با اندازه چشم کوچک مناسب است و قطر داخلی آن 14 میلی متر است.

 لنز فصلی بوش اند لومب

لنز فصلی بوش اند لومب از لحاظ اکسیژن رسانی و حفظ رطوبت چشم در بهترین سطح ممکن قرار دارد و در ساخت آنها از پلیمر هیلا فیلکون B استفاده شده است. این پلیمر منجر به افزایش خاصیت کششی لنز شده و در نتیجه طول عمر آن را بالاتر می برد.

به این فهرست شما می توانید عناوین دیگری مانند لنز فصلی هرا، لنز فصلی سولوتیکا، لنز فصلی مورنینگ و چند برند دیگر هم اضافه کنید که همه آنها در بین محصولات ما وجود دارند و می توانید مشخصات هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مطالعه کنید.

چه کسانی نباید از لنزهای فصلی استفاده کنند؟

به طور کلی کلیه کسانی که امکان استفاده از لنزهای تماسی را ندارند، امکان استفاده از این محصولات را هم ندارند. پس اگر در بین افراد زیر هستید، بیخیال استفاده از لنز فصلی شوید:

    اگر دیابتی هستید، اگر شیمی درمانی کرده‌اید یا به بیماری نقص ایمنی اکتسابی مبتلا هستید

    اگر از قرمزی چشم یا عفونت چشم رنج می برید

    اگر لبه داخلی چشم و پلک شما دچار التهاب است

    اگر به خشکی چشم مبتلا هستید

باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که لنز فصلی به عنوان مطمئن ترین و بهترین لنز تماسی شناخته می‌شود که با رعایت برخی اصول اولیه، میتوان نهایت بهره را از آنها برد. اگر سوالی دارید آیا چیزی در این مطلب کم است، تماس بگیرید تا کارشناسان ما در بهترین عینک فروشی پاسخ دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بهداشت نیوز،تاریخ انتشار:1آبان1398،کد خبر:133514،behdasht.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین