پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
بسیاری از دوستانی از لنز چشم رنگی، طبی و یا طبی رنگی استفاده می‌کنند سوال‌هایی برایشان پیش می‌آید مثلا اینکه آیا لنز چشم را ضعیف می‌کند یا برای چشمشان خطر دارد و به چشم آسیب می‌رساند؟ تاریخ مصرف دارد؟ لنز در چشم گم می‌شود و ... . پاسخ این سوالات در ادامه آمده است.

شعار سال:بسیاری از دوستانی از لنز چشم رنگی، طبی و یا طبی رنگی استفاده می‌کنند سوال‌هایی برایشان پیش می‌آید مثلا اینکه آیا لنز چشم را ضعیف می‌کند یا برای چشمشان خطر دارد و به چشم آسیب می‌رساند؟ تاریخ مصرف دارد؟ لنز در چشم گم می‌شود و ... . پاسخ این سوالات در ادامه آمده است.
آیا لنز چشمی تاریخ انقضا دارد؟ چشم را ضعیف می کند؟ برای چشم خطر دارد؟


پاسخ به رایج ترین سوالات درباره استفاده از لنز چشم

در ادامه به ۱۰ مورد از رایج ترین سوال‌ها در مورد استفاده از لنز چشم، فواید و آسیب‌ها و همچنین خدمات جانبی خرید لنز پاسخ داده شده است.

لنزهای چشمی را تا چه زمانی می‌توان استفاده کرد؟

بسیاری از افراد دوست دارند به جای عینک از لنز چشم استفاده کنند و آن را برای دیدن مناسب‌تر می‌بینند. لنزهای تماسی قبل از مصرف در بسته‌هایی نگهداری می‌شوند که عاری از هوا است و بعد از اینکه از بسته خارج می‌شوند نرم و قابل انعطاف بوده و دارای تاریخ مصرف هستند.

در استفاده از لنزهای تماسی باید به موارد بهداشتی توجه کرد و برای گرفتن آن با دست، از قبل ضروری است دست‌ها با صابون به خوبی شسته شوند تا آلودگی به لنز سرایت نکند. معمولاً عمر یک لنز حدود ۴ سال است و به مرور در اثر استفاده، آلوده می‌شوند و نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهند و این یکی از محدودیت‌های استفاده از لنزهای تماسی است.

لنزهایی هم هستند که تاریخ انقضاء ندارند و برخلاف لنزهای تماسی نرم، خشک هستند و لازم نیست در محلول نمکی نگهداری شوند.

لنزها بر روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند و برای انتخاب آن ضروری است با پزشک متخصص مشورت و از مکان‌های معتبر خریداری شود.

لازم است از نظر بهداشتی بطور مداوم لنزها را به وسیله قطره مرطوبت کننده لنز شسته و مایع لنز آن تعویض شود و هرموقع که لنز از نظر فیت بودن به روی چشم مشکل داشت برای رفع آن اقدام و به نزد پزشک متخصص مراجعه شود.

آیا لنزها باعث ضعیفی چشم می‌شوند؟

استفاده از لنز برای چشم مشکلاتی ایجاد می‌کند، چون لنز بطور کامل روی قرنیه را می‌پوشاند اجازه ورود اکسیژن به چشم را نمی‌دهد و این برای چشم خوب نیست و چشم نمی‌تواند به خوبی با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند، باید سعی کرد از لنزهای سیلیکونی و نرم استفاده شود تا اکسیژن رسانی به چشم بهتر انجام شود.

اشک چشمی که برای مرطوب کردن چشم به کار می‌رود صرف نرم کردن لنز می‌شود و در نتیجه باعث خشک شدن قرنیه خواهد شد و این وضعیت سبب زخمی شدن، سوزش و خارش قرنیه و متعاقب آن تاری دید و ضعف بینایی بروز می‌کند.

چون چشم نمی‌تواند به خوبی در برابر آلودگی‌ها عکس العمل نشان دهد و پلک زنی که از دستورات اعصاب بینایی چشم است و یک راهی برای مقابله چشم با رویدادهای بیرونی است خیلی ضعیف انجام می‌شود چون لنز مانع این کار است.

به موارد بهداشتی و تاریخ مصرف لنز دقت کنید و در موقع خواب هم برای جلوگیری از انتقال آلودگی ویروسی و باکتریایی به چشم لنزها را از چشم خارج کنید.

استفاده از لنز چشم برای ما ضرر دارد؟

جدا از مشکلاتی که یک لنز برای چشم ایجاد می‌کند در بعضی موارد استفاده از آن در کودکانی که به آب مروارید مادر زادی مبتلاء هستند و بعد از جراحی نمره ۲۰ تا ۲۵ را دارند برای رفع عیوب انکساری و هماهنگی در دید آنها استفاده از عینک امکان پذیر نیست و کاربرد لنز ضرورت دارد.

یا برای بیمارانی که جراحی قرنیه دارند یا فاصله دید دو چشم آنها زیاد است و یا قوزقرنیه دارند استفاده از لنز برای آنها الزامی است.

اگر مراقبت‌های لازم برای لنز از نظر بهداشتی، تهیه لنز از منابع و مارک‌های معتبر و مشاوره و تجویز پزشک صورت گیرد ضرر کمتری متوجه شخص می‌شود.

آیا با گذاشتن لنز، چشم‌ها درشت‌تر می‌شوند؟

این لنزها بیشتر تزیینی هستند و از نوعی که تمام عنبیه را پوشش می‌دهند و مانع ورود اکسیژن به چشم می‌شوند. این لنزها اغلب برای مواقع خاصی چون عروسی از طرف خانم‌ها استفاده می شود و استفاده دراز مدت از آنها باعث بروز امراض چشمی می‌شود.

آیا لنزهای چشمی به چشم آسیب می‌رساند؟

معمولاً لنزها به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شوند که لنزهای نرم شامل لنزهای طبی، لنز طبی رنگی ، رنگی و پانسمانی هستند. در مورد لنزهای رنگی که زیبایی است اگر بطور مداوم استفاده شود برای چشم ضرر دارد و در مورد لنزهای دیگر هم برای جاگذاری در چشم، از نظر بهداشتی و حساسیت‌های چشمی، استفاده به موقع، تجویز پزشک و تهیه کردن از جاهای معتبر باید دقت لازم به عمل آید.

در مورد لنزهای سخت بهتر از لنزهای نرم، اکسیژن رسانی به چشم انجام می‌شود و مناسب‌تر است. هرچند تطابق آن با چشم چند روزی طول می‌کشد.

آیا لنزها باعث قرمزی چشم می‌شوند؟

عوامل باکتریایی و ویروسی می‌تواند باعث خارش و قرمزی چشم شود که در نتیجه عدم عکس العمل پلک در مقابله با آلودگی‌ها، بزرگ‌تر بودن بیش از حد لنز و اکسیزن رسانی نا مناسب به چشم‌ها، زخم شدن قرنیه و حساسیت چشمی به محلول نگهدارنده لنز و خارج نکردن لنز در موقع خواب ظهر و شبانه حاصل می‌شود.

البته مهم است که لنز به دستور پزشک متخصص و از منابع مناسب با مارک‌های معتبر تهیه شود.

استفاده از لنز برای چشم ضرر دارد؟

لنز نسبت به عینک دید بهتری به شخص می‌دهد ولی اگر به خوبی از آن استفاده نشود و یا دستورات پزشک متخصص لحاظ نشود برای چشم خطر زا است.

در مواردی چون آب مروارید مادر زادی کودکان بعد از عمل جراحی، قوزقرنیه، اختلاف زیاد شماره دوچشم، دیدهای آستیگمات و برای زخم‌های قرنیه بعد از عمل جراحی استفاده از لنز الزامی است ولی نیاز است به همه الزامات تهیه و استفاده از لنز توجه شود.

در مورد لنز رنگی لازم است از شماره‌های مناسب استفاده شود در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می‌شود.

آیا لنز در چشم گم می‌شود؟

بله، در بعضی مواقع لنز با چشم فیت نیست یا در جاگذاری لنز، لنز به قسمت فوقانی زیر پلک که چسبیده به بافت ملتحمه چشم است انتقال می‌یابد. این عمل باعث زخمی شدن و قرمزی چشم می‌شود یا فرد در موقعی که لنز به چشم دارد با دست چشم خود را می‌مالد و خارش می‌دهد که این کار سبب جابجایی لنز از جای خود می‌شود.

در خبری گفته شد که در چشمان یک خانم، ۲۷ لنز تماسی گم شده که بعد از سال‌ها به بیماری آب مروارید مبتلاء می‌شود پزشکان متوجه یک تودۀ بزرگ در چشم او می‌شوند که چیزی جزء یک توده ۲۷ لنزی نبوده است و اغلب در اکثر بیماران باعث قرمزی و سوزش چشم می‌شود و لی این خانم دچار این عارضه‌ها نشد.

بنابراین کنترل کردن چشم مسلح به لنز توسط پزشک بطور دوره‌ای ضروری است.

چرا لنز در چشم تکان می‌خورد؟

معمولاً لنزهای نرم و ژلاتینی هستند که به علت نرمی زیاد و فیت نشدن مناسب در اشک چشم شناورند مخصوصاً لنزهایی که ۲۴ ساعته هستند یا حداکثر سه ماهه که این نوع لنزها، احتمال جابجایی و تکان خوردن برای آنها وجود دارد. لنزهای سخت این حالت را کمتر دارند و قابلیت اکسیژن رسانی به چشم در آنها هم زیاد است.

چرا بعد از گذاشتن لنز چشم دچار سوزش می‌شود؟

لنز نیاز به مراقبت‌های بهداشتی زیادی دارد. لنز را نباید با آب معمولی شست بلکه باید با محلول خود لنز را تمیز کرد.

سوزش چشم دلایل مختلفی دارد. ممکن است چشم به صورت نرمال به لنز حساسیت آلرژیک داشته باشد یا لنز طبق مجوز پزشک متخصص یا از جاهای معتبر تهیه نشده باشد و یا با دست روی چشم مجهز به لنز تماس ایجاد شده است یا از نظر فیت بودن لنز و جاگذاری آن به خوبی اصول لازم رعایت نشده است زیرا آموزش گذاشتن و برداشتن لنز یک آموزش خاص و مهم است.

بهتر است برای تشخیص مشکل سوزش چشم با گذاشتن لنز به پزشک متخصص مراجعه شود.

علاقمندان برای اطلاعات بیشتر و خرید بهترین لنز رنگی و بهترین لنز طبی و طبی رنگی می‌توانند به سایت iranlens.ir مراجعه کنند.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اخبار رسمی،تاریخ انتشار:1دی1398،کد خبر:،news.akhbarrasmi.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین