پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۷۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از شناسایی استان‌های پرمصرف مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت: استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان از متوسط نرخ شیوع مصرف مواد در کشور بالاترند.

شعار سال: حمید صرامی در جلسه کمیته تخصصی «زنان و خانواده‌‌های آسیب‌پذیر» ستاد مبارزه با مواد مخدر که درمحل این ستاد برگزار شد، افزود: براساس پیمایش ملی خانوار درشیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها، میانگین سن شروع مصرف مواد در کشور درمردان 24 سال و در زنان 26 سال گزارش شده است. او بیان کرد: نرخ شیوع اعتیاد در کشور، بین 15 تا 64 ساله‌های کشور و براساس پیمایش ملی خانوار در شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها 4 / 5 درصد اعلام شده است.

صرامی در خصوص نمونه‌های آماری این پیمایش بیان کرد: پیمایش یاد شده در بین جمعیت هدف 52 میلیون نفر و در حجم نمونه نزدیک به 60هزار نفر در تمامی مراکز استان‌ها و پنج شهرستان و روستاها، انجام شده است.

تریاک در صدر

وی افزود: طبق این شیوع‌شناسی، تریاک با 53.2 درصد، ماری جوانا و مشتقات آن شامل حشیش، علف و گل با 11.9 درصد، شیشه 8.1 درصد و هروئین 7.1 به ترتیب الگوی مصرف مواد به شمار می‌آید؛ همچنین معتادان از نظر وضعیت تأهل، 23.5 درصد جدایی بدون طلاق داشتند، 16.2 درصد طلاق گرفته بودند، 7.6 درصد متأهل، 4.8 درصد بیوه و 4.7 درصد مجرد بودند.صرامی بیان کرد: طبق این شیوع‌شناسی، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر ‌در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستان‌ها در سال تحصیلی 94-93، 2.1 درصد، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی 5.6 درصد و در جامعه کارگری محیط‌های صنعتی در سال 93، 22.3 درصد است. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد، لزوم تقویت دانش برنامه‌ریزی منسجم، ایجاد پایگاه داده در حوزه بانوان و کاهش تقاضا، سرمایه‌گذاری و اولویت‌بخشی به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و ایجاد کمیته هشدار سریع و دیده‌بانی مستمر وضعیت مصرف مواد بانوان را از راهکارهای مؤثر برای برون رفت از وضعیت موجود اعتیاد بانوان به وضعیت مطلوب بیان کرد و بر مدیریت مصرف برای کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه تأکید کرد. صرامی افزود: با احتساب جامعه آماری مصرف‌کنندگان مواد در جهان از هر10 نفر مصرف‌کننده مواد سه نفر زن هستند یعنی 33 درصد جامعه آماری معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، اعتیاد زنان در جهان به مجموعه اپیودها و قرص‌های آرام‌بخش و در مردان به کانابیس‌ها و محرک‌ها مربوط است. صرامی با اشاره به تاریخچه مصرف مواد در زنان گفت: زنان در گذشته برای دیده شدن و سرخی گونه‌ها الکل مصرف می‌کردند و مصرف مواد مخدر بتدریج از سال 1990 میلادی از تک جنسیتی به دوجنسیتی با هدف دسترسی به بهشت ساختگی و رهایی افکار آزاردهنده و یکسان‌شدن نقش زنان و مردان افزایش یافت. او در ادامه به تبیین وضعیت جهانی در عرصه اعتیاد و زنان پرداخت و بیان کرد: تخمین جمعیت زنان در بین مصرف‌کنندگان مواد در جوامع سنتی آسیایی معادل 10 درصد، کشورهای تازه استقلال یافته 20 درصد، امریکای لاتین 30درصد و کشورهای اروپایی توسعه یافته مانند انگلستان و آلمان 40 درصد است.

صرامی گفت: براساس اعلام مرکز ملی اعتیاد و سوء‌مصرف مواد در دانشگاه کلمبیا، نوجوانانی که حداقل چهار بار در ماه در برنامه‌های مذهبی شرکت می‌کنند با احتمال بسیار کمی به مصرف سیگار، الکل و مواد روی می‌آورند و نوجوانانی که برای مذهب ارزش قائل هستند در تصمیمات مهم زندگی بیشتر به والدین خود تکیه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده‌‌های آسیب‌پذیر، نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، علوم، ورزش و جوانان، تعاون، سازمان‌های زندان‌ها، تعزیرات حکومتی، هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد حضور داشتند. اعضا، گزارشی از اقدام‌های انجام شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد در زنان را با اولویت مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار و زنان خانه‌دار ارائه کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 241080، www.iran-newspaper.com

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
از مرز خراسان شمالی به طرز وحشتناکی مواد مخدر داره وارد کشورمون میشه چند وقت پیش مستندشو تلویزیون خودمون داشت نشون می داد
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین