پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
روزنامه ابتکار در صفحه نفت و انرژی گزارشی را درباره پیش بینی کارشناسان در رابطه با اوج گیری بیشتر در قیمت طلای سیاه به چاپ رساند

شعارسال: در این گزارش که در شماره پنجشنبه 15 بهمن 1394 هجری خورشیدی منتشر شد، آمده است: 34080 قیمت نفت در حالی به روند صعودی هفته گذشته خود پایان داد که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند در پایان سال شاهد اوج گیری بیشتری در قیمت طلای سیاه خواهیم بود.

به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران پیش بینی کردند که قیمت ها بیش از 15 دلار تا انتهای سال 2016 صعود خواهند داشت. برآورد متوسط 17 تحلیلگر بررسی شده توسط بلومبرگ نشان می دهد، قیمت نفت آمریکا در نیویورک طی سه ماهه چهارم به 46 دلار خواهد رسید در حالی که نفت برنت در لندن در همان زمان، بشکه ای 48 دلار معامله خواهد شد.

بر اساس پیش بینی گروه گلدمن ساکس، عرضه مازاد جهانی که باعث شده قیمت نفت به پایین ترین سطح 12 سال اخیر خود برسد با کاهش تولید نفت شیل، کمتر خواهد شد.بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا از سه ماهه نخست تا سه ماهه چهارم سال جاری 620 هزار بشکه( معادل 7 درصد) کاهش خواهد یافت.

در ضمن، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد عرضه غیر اوپک در سال جاری 600 هزار بشکه کم خواهد شد.دانیل آنگ، تحلیلگر سرمایه فیلیپ فیوچر اعلام کرد: «نفت شیل باید تکان بخورد. با کاهش تولید نفت، عرضه مازاد نیز کم خواهد شد و ما در نیمه دوم سال شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود.»نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت هر دو در پایین ترین سطح خود از سال 2003 مواجه شده اند. در معاملات دیروز هر بشکه نفت WTI معادل 29 دلار و 88 سنت و نفت برنت 32 دلار و 72 سنت برای هر بشکه قیمت داشت.

*کاهش تولید

در میان حدس وگمان ها در مورد توافق روسیه و اوپک برای کاهش تولید نفت خام، معیارهای برنت و WTI هفته گذشته رشدی 4.4 درصدی و 8 درصدی داشتند. جف کوری، تحلیلگر گلدمن ساکس اعلام کرد: «سقوط قیمت نفت باعث کاهش تولیدکافی برای حذف عرضه مازاد جهانی خواهد شد و در ادامه سال ما شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود.» بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تولید روزانه نفت خام آمریکا در سه ماه نخست سال جاری 9.11 میلیون بشکه خواهد بود و در سه ماهه چهارم این میزان به 8.49 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

*غرق شده در عرضه مازاد

باب دادلی، مدیر اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ گفت: ما شاهد «قیمت های بالاتر نفت» و «نزدیک شدن عرضه و نقاضا در نیمه دوم سال» خواهیم بود. با وجود عرضه مازاد یک میلیون بشکه ای در روز، بازار در نیمه اول سال آشفته باقی خواهد ماند عرضه مازاد جهانی باعث کاهش 30 درصدی نفت آمریکا و 35 درصدی نفت برنت در سال گذشته شد.

دومینیک اشنایدر، سرپرست بخش کالای واحد مدیریت سرمایه UBS در هنگ کنگ اعلام کرد: « ما نیاز داریم تا میزان عرضه کم شود و به نظر من عرضه از سوی آمریکا کاهش خواهد یافت. با این حال عرضه مازاد هنوز وجود دارد.»

*کاهش رتبه

بانک ناتیکسیز به دلیل نگرانی از تقویت صادرات ایران پس از برداشته شدن تحریم ها و احتمال تولید بیشتر دولت لیبی، پیش بینی خود از قیمت نفت را برای سال های 2016 و 2017 کاهش داد. این بانک پاریسی پیش بینی کرد متوسط قیمت هر بشکه نفت WTI در سه ماهه چهارم 38 دلار باشد که پایین تر از برآورد 17 تحلیلگر بلومبرگ بوده است.

افت قیمت نفت باعث شد تا گروه اکسون موبیل هزینه های حفاری خود را به پایین ترین سطح 10 سال اخیر برساند و موسسه استاندارد اندپورز رتبه اعتباری شرکت شورون را برای اولین بار در سه دهه اخیر کاهش دهد.

این آژانس رتبه بندی همچنین رتبه بدهی رویال داچ را به پایین ترین سطح خود از سال 1990 کاهش داد.عبدالله البدری دبیر کل اوپک در کنفرانس 25 ژانویه در لندن اعلام کرد نشانه هایی از تعادل عرضه و تقاضا در سال جاری به چشم می خورد.

پیش بینی می شود تقاضای جهانی 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند در حالی که عرضه از سوی اوپک 660 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

*تولید روسیه

میزان تولید روسیه که در کنار عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا به حساب می آید، در سال جاری 150 هزار بشکه در روز (معادل 1.3 درصد) کاهش داشته است. عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، و پیر آندوراند، موسس شرکت مدیریت سرمایه گذرای 615 میلیونی آندوراند، پیش بینی کردند قیمت نفت به بشکه ای 50 دلار افزایش خواهد یافت؛ در حالی که امارات متحده عربی با وجود تقویت صادرات ایران باعث کاهش عرضه مازاد خواهد شد.

بر اساس اظهارات مارک کینان، رئیس مرکز تحقیقات کالای سوسیته جنرال در سنگاپور، در حالی که قیمت ها به نوسانات خود ادامه می دهند، خرید قراردادهای ماه دسامبر نفت آمریکا زیر 40 دلار برای هر بشکه انجام می شود چرا که پیش بینی ها خبر از قیمت متوسط 48 دلاری در انتهای سال می دهند. اوله هانسن، سرپرست بخش کالای بانک ساکسو اعلام کرد: «رشد ادامه دار تقاضا و سقوط تولید امریکا به بسترسازی رشد قیمت نفت خام تا محدوده 40 تا 50 دلاری در انتهای سال کمک خواهد کرد.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 15بهمن1394، کدخبر: 81948855: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین