پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
هم‌زمان با سفر غیرمنتظره مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات ‌متحده، به بغداد، نخست‌وزیر عراق از افزایش تلاش‌‌ها برای قراردادی 30ساله با شرکت اکسون‌موبیل و پتروچاینا در زمینه توسعه بخش انرژی عراق خبر داد.

شعار سال: آن‌طور که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، خبر داده است، ارزش این قرارداد حدود 53 میلیارد دلار خواهد بود و مدت این قرارداد هم 30 سال است. به‌‌گفته عادل عبدالمهدی، این قرارداد شامل توسعه دو میدان نفتی نهر بن‌عمر و ارطاوی و افزایش تولیدات این دو میدان به 500 هزار بشکه در روز می‌شود. تولید کنونی این دو میدان 125 هزار بشکه در روز است. عراق انتظار دارد در این 30 سال حدود 400 میلیارد دلار از قرارداد درآمد داشته باشد.
عراق که دومین صادرکننده نفت اوپک به شمار می‌رود، مدت‌هاست قصد دارد تولید خود را افزایش دهد و قرارداد با این دو شرکت در همین راستاست. این اتفاق پس از آن می‌افتد که تولید نفت عراق دهه‌ها به دلیل جنگ و تحریم محدود شده بود. چنین پروژه‌هایی علاوه بر رسیدن به هدف عراق، مزایایی ارزشمند برای شرکت‌های نفت بین‌المللی در جهان دارد و قرارداد اولیه موفقیتی بزرگ برای طرح‌های توسعه‌ای اکسون‌موبیل در عراق است. اکسون‌موبیل و پتروچاینا پروژه‌ای برای آب‌رسانی به چاه‌های نفت در جنوب عراق دارند و قرار است خط لوله‌های جدید صادراتی بسازند. هدف این پروژه همچنین تولید صد میلیون فوت‌مکعب در روز گاز طبیعی از میادین ارطاوی و بن‌عمر است. در این حال، نخست‌وزیر عراق هرگونه ارتباط این قرارداد با معافیت عراق از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد کرد. پیش از این و در روز دوشنبه رسانه‌ها به نقل از سفیر ایران در لندن گزارش داده بودند آمریکا در ازای قرارداد نفتی عراق با واشنگتن به این کشور مجوز داده بود که ارتباط اقتصادی خود را با ایران با وجود تحریم‌ها ادامه دهد. عراق همچنین جزء معدود کشورهایی به شمار می‌رود که هم‌زمان روابط دوستانه‌ای با آمریکا و ایران دارد.
با این حال، عادل عبد المهدی روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود، اخبار منتشرشده درباره معاف‌شدن کشورش از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در برابر اعطای امتیاز سرمایه‌گذاری به شرکت اکسون‌موبیل آمریکا را نادرست خواند و گفت اینکه آمریکا پیشنهاد استثناکردن عراق از تحریم‌های ایران را در برابر برخی امتیازات به شرکت آمریکایی فعال در عراق مطرح کرده باشد، درست نیست.
دفتر نخست‌وزیری عراق کمک به افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه بخش‌های حیاتی عراق و اهمیت افزایش تلاش دو طرف برای به‌نتیجه‌رساندن مذاکرات جاری و امضای توافق با شرکت اکسون‌موبیل برای توسعه بخش نفت و گاز عراق را از جمله محورهای مورد تأکید عبدالمهدی اعلام کرده بود. این در حالی است که هیبت الحلبوسی، رئیس کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق، نیز روز گذشته گفته بود محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، در سفر اخیر خود به واشنگتن درخواست رسمی برای معاف‌شدن این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دولت آمریکا داده بود اما با وجود گذشت چند هفته از این درخواست، عراق تاکنون پاسخی رسمی دریافت نکرده است. او همچون تعداد دیگری از مسئولان حوزه‌های مختلف در عراق تأکید کرده بود در صورت اجرای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه مردم از سوی عراق، این کشور به‌ویژه در تابستان پیش‌ِرو دچار فاجعه‌ای واقعی خواهد شد. لوی الخطیب، وزیر برق عراق، نیز پیش‌تر گفته بود در پاسخ به درخواست آمریکا‌ برای قطع واردات گاز و برق ایران تأکید شده است این کشور دست‌کم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد.
در حال حاضر عراق روزانه حدود 28 میلیون فوت‌مکعب گاز از ایران وارد می‌کند که گاز مورد نیاز تعدادی نیروگاه با حدود دو هزار و 800 مگاوات برق تولیدی را تأمین می‌کند. انتظار می‌رود این مقدار واردات از حدود یک ماه دیگر به 35 میلیون فوت‌مکعب در روز افزایش یابد تا میزان تولید برق به سه هزار و 500 مگاوات افزایش یابد. ایران نیز به تأمین روزانه هزار و 200 مگاوات برق شبکه سراسری عراق ادامه خواهد داد و با این حال، مجموع برقی که عراق از ایران وارد می‌کند، چهار هزار و 700 مگاوات است که به کاهش قابل توجه زمان خاموشی در فصل تابستان منجر می‌شود.کمبود برق و خاموشی‌های طولانی‌مدت که در روزهای پیک مصرف گاه به 12 تا 15 ساعت در شبانه‌روز می‌رسد، از مهم‌ترین مشکلات کنونی عراق است، امری که یکی از عوامل اعتراض اجتماعی گسترده در بصره در تابستان گذشته بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 اردیبهشت 98، شماره: 3424


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین