پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
دو شرکت و مجموعه بزرگ پتروشیمی جهان یعنی اکسون موبیل (ExxonMobil) و سابک (SABIC) با انتخاب منطقه سن پاتریسیو (San Patricio) در تگزاس که نزدیکی شهر کورپوس کریستی (Corpus Christi) قرار دارد، قصد دارند مجموعه جدید پتروشیمی را در نزدیکی خلیج مکزیک احداث کنند.

شعار سال: شرکت صنایع شیمیائی سابک در زمینه تولید محصولات متنوعی از مواد شیمیائی، کودهای کشاورزی، مشتقات پلاستیک و .... فعالیت می کند و از سال ۲۰۰۹ میلادی بر اساس اعلام فهرست فورچون، جز ۵۰۰ شرکت بزرگ در سراسر جهان محسوب می شود.

این شرکت در سال ۱۹۷۶ و توسط دولت عربستان تاسیس شده و هم اکنون با دارا بودن بیش از ۶۰ کارخانه در حوزه پتروشیمی و مواد شیمیائی در بیش از ۴۰ کشور دنیا قادر به تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات شیمیائی و پتروشیمی است. شرکت سابک در سال ۲۰۱۴ به عنوان بزرگترین شرکت عمومی در خاورمیانه انتخاب شده و دفتر مرکزی آن در شهر ریاض؛ پایتخت عربستان سعودی واقع شده است.

بر اساس توافقات انجام شده توسط دو شرکت فوق الذکر، قرار است مجوزهای لازم در زمینه حفظ منابع آب و محیط زیست منطقه از سوی کمیسیون محیط زیست تگزاس اخذ شده و پس از آن عملیات اجرائی ساخت مجموعه پتروشیمی فوق وارد فاز اجرائی شود. بر این اساس پس از اخذ مجوزهای مورد نظر، درباره نحوه و میزان سرمایه گذاری هر یک از طرفین تصمیم گیری خواهد شد. نخستین اطلاعیه رسمی در این رابطه، در ماه ژوئن تابستان سال ۲۰۱۶ منتشر شد.

در همین رابطه گرک ابوت (Greg Abbott) فرماندار ایالت تگزاس اعلام کرد: اجرای این پروژه در سن پاتریسیو یک دستاورد بزرگ نه فقط برای این شهر، بلکه برای تمامی ایالت تگزاس محسوب می شود. این پروژه قادر به شکستن رکورد ایجاد فرصت های شغلی بوده و جو عمومی فضای کسب و کار را تغییر داده و دقیقا همان چیزی است شرکت های پیشرو و در حال رشد در زمان سرمایه گذاری روی آینده خود به دنبال آن هستند.

بر اساس پیش نویس طرح چند میلیارد دلاری فوق الذکر، این مجتمع مشتمل بر یک مجموعه کراکر بخار اتان (ethane steam cracker) با ظرفیت تولید ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اتیلین در سال است که قادر به تغذیه و تامین یک واحد مونواتیلین گلیکول (MEG) و دو واحد پلی اتیلن (PE) خواهد بود.
به گفته مقامات شرکت اکسون موبیل، این پروژه یکی از ۱۱ پروژه رسمی در قالب برنامه سرمایه گذاری ده ساله این شرکت به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار است. پیش بینی می شود در قالب این طرح بیش از ۶۰۰ شغل تمام وقت و ۳ هزار و ۵۰۰ شغل غیر مستقیم که به این عملیات مرتبط هستند ایجاد شود.
همچنین انتظار می رود تولید اقتصادی در طول مرحله ساخت و ساز این پروژه ۲۲ میلیارد دلار بوده و در طول شش سال اول عملیات ، این رقم به ۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

گفتنی است شرکت آمریکائی اکسون موبیل دومین شرکت بزرگ نفتی دنیا محسوب شده و بر اساس درآمد سالانه عنوان سومین شرکت بزرگ جهان را در اختیار دارد.

دفتر مرکزی اکسون موبیل در شهر ایروینگ تگزاس واقع شده و در حال حاضر این مجموعه مالکیت سی و هفت پالایشگاه در بیست و یک کشور مختلف جهان را در اختیار دارد. ظرفیت پالایش روزانه مجموعه اکسون موبیل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده و از این نظر می توان این شرکت را عظیم ترین شرکت جهان محسوب کرد.

دفتر مرکزی صنایع شیمیائی اکسون موبیل در هیوستون تگزاس واقع شده و این شرکت در تولید برخی از مواد اولیه محصولات پتروشیمیایی، که از بیشترین حجم مصرفی و سریع ترین نرخ رشد برخوردار است، جایگاه نخست را داشته و همچنین به عنوان بزرگترین تولید کننده آروماتیک ها شامل؛ بنزن و پارازیلین در دنیا شناخته می شود. علاوه بر موارد فوق؛ اکسون‌ موبیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان اولفین‌ها شامل: اتیلن و پرو پیلنو پلی‌ اولفین‌ها، شامل: پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، در سراسر جهان است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 5 مرداد 96، کدمطلب:۳۷۰۳۱۹، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین