پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
نویسنده فلسطینی مشهور، تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را موجب روشن شدن فتیله بیداری حقیقی امت عربی و اسلامی خواند و گفت: فلسطینیان با کمک برادران مسلمان خود انتقام سختی از آمریکا و اسرائیل می‌گیرند.

شعارسال: «عبدالباری عطوان»، نویسنده و روزنامه نگار مشهور فلسطینی و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با عنوان «ترامپ صد رحمت به دوران داعش و القاعده خواهد فرستاد...» تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا با انتقال سفارت این کشور از تل آویو اشغالی به قدس اشغالی جرقه بیداری ملت‌های عربی و اسلامی را زده است.

نویسنده آورده است: در حالی که «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس از قلب منطقه آزاد شده و در عین حال در محاصره غزه قول داده که انتفاضه‌ای رادر پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره یهودی سازی قدس شریف و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت سیاسی و دینی یهودیان جهان شروع خواهد کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نطقی ضعیف و شرم آور پاسخ خود را به توهین ترامپ این گونه خلاصه می‌کند که به نهادهای بین المللی بییش‌تری ملحق خواهد شد و رایزنی با برادران را قبل از اتخاذ هر تصمیمی ادامه خواهد داد، گویی او رئیس میکرونزی (یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه است) و نه سازمان آزادی بخش فلسطین است.

تصمیم ترامپ شوک بیداری امت عربی و اسلامی بود

در این یادداشت آمده است: آمریکا می‌خواست در دوره ترامپ اولین کشور دنیا باشد که قدس اشغالی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و این کار را انجام داد در حالی که این کشور و رئیس نژادپرست آن نمی‌دانند که شوکی را که امت عربی و اسلامی برای خروج از وضعیت کما و  ناتوانی و ذلت خود، نیاز داشتند فراهم کردند.

مصر و عربستان حامیان تصمیم ترامپ هستند

عطوان تاکید کرد: ترامپ سفارتخانه آمریکا را از تل آویو اشغالی به قدس اشغالی منتقل می‌کند تا تیر خلاص را نه به پیشانی فرآیند جعلی صلح و بلکه به پیشانی متحدان خود از بین حکام عرب و بخصوص در مصر و عربستان وارد کند این دو کشوری که به گفته رسانه‌های اسرائیلی و بخصوص کانال 10 تلویزیون اسرائیل قبل از اعلام تصمیم ترامپ آن را تایید کردند و همین مساله تاخیر و ضعف پاسخ آنها به اعلامیه ترامپ را توجیه می‌کند.

نویسنده آورده است: ترامپ متحد نمی‌خواهد بلکه نوکران و سرسپرده‌هایی می‌خواهد که بتواند به آنها زور بگوید پس از اینکه بیش از 550 میلیارد دلار را در نشست اول خود با آنها (سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) در ریاض به جیب زد (460 میلیارد آن را فقط از عربستان و مابقی آن از طریق انعقاد معاملات تسلیحاتی با قطر، امارات و بحرین) حالا با سیلی یهودی‌سازی قدس جواب محبت آنها را داد.

صحن مساجد کشورهای اسلامی و نه شورای امنیت جواب توهین آمریکا را می‌دهد

عطوان نوشت: ما  روی نشست شورای امنیت که قرار است امروز برای بررسی این توهین آمریکا برگزار شود حسابی باز نکرده‌ایم بلکه به صحن مساجد بیش از 56 کشور عربی و اسلامی امید داریم که نماز جمعه امروز در آنها به صحنه ابراز خشم و انزجار و سر دادن شعار علیه آمریکا و اسرائیل و طلب انتقام تبدیل خواهد شد.

نویسنده افزود: برخی مواضع پوچ و اشتباه وجود دارد که خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل است و این رژیم را یک متحد  قابل اعتمادی می‌خواند که دستش به خون هیچ سعودی یا عرب حاشیه خلیج فارس آغشته نیست از همین آن را یک دوست و متحدی می‌بیند که فلسطینیان را با فروش زمین هایشان آزار داده است این موضع گیری‌ها فرهنگ تسلیم و تحفیر را گسترش داده و ارزش تظاهرات خشم را زیر سوال می‌برد همان گونه که فایده انتفاضه‌ها را زیر سوال می‌برد ما به صاحبان این مواضع و کسانی که در پشت آنها هستند می‌گوییم که همین موج اعتراضات و تظاهرات خشم بود که جرقه انتفاضه اول( انتفاضه سنگ) و انتفاضه دوم (انتفاضه سلاح) را روشن کرده و رژیم صهیونیستی را در سه بار حمله به نوار غزه در ظرف کم‌تر از سه سال شکست داد و اشغالگران صهیونیستی در جنوب لبنان را با ننگ و ذلت وادار به عقب نشینی در سال 2000 گرفت و بینی دشمن متجاوز را در جنگ سی و سه روز تابستان 2006 لبنان به خاک مالید.

رای الیوم آورده است: ترامپ جرات ارتکاب چنین حماقتی را نداشت اگر عراق قوی بود و سوریه از هفت سال پیش با توطئه روبرو نشده بود و لیبی در هرج و مرج و از هم گسیختگی به سر نمی‌برد و یمن به طور یکپارچه با تجاوزی ظالمانه مقابله کرده بود.

نویسنده تاکید کرد: نقشه آمریکا در نابودی کشورهای مهم عربی تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر و جا انداختن اسرائیل به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ و پیشگام، ما را ذلیل کرده است و تازه‌ترین سیلی از نقشه آمریکا در تصمیم اخیر ترامپ نمود پیدا کرد تا مقدمه قرارداد سازش بزرگ شود و کشوری فلسطین در سینا تشکیل شده و نتانیاهو دبیر کل اتحادیه جدید عرب شود.

تصمیم ترامپ  واقعیت رژیم های عربی را لو داد

ترامپ نقاب‌ها را کنار زد و صورت زشت متحدان عرب خود را نشان داد و فتیله جنگی دینی را روشن کرد که کشورهایشان و متحد اسرائیلی او هیزمش خواهند بود چرا که دوره غلبه نفت و عواید آن بر تصمیم رسمی کشورهای عربی رو به پایان است.

عطوان آورده است: ما همواره به ملت‌های عربی و اسلامی و نه رژیم‌های حاکم بر آن اتکا داریم، ما اعتماد زیادی به آنها داریم هنگامی که برادران ما در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل و مبلغین این قضیه با شجاعت و جسارت مقابله می‌کنند ثابت می‌شود که امید ما به ملت‌ها بجاست این ملت‌ها در همه جای جهان عرب هرگز از قدس و مقدسات آنها حتی کلیسای القیامه در آن کوتاه نخواهند آمد.

نویسنده ادامه داد: به شما اطمینان خاطر می‌دهم که فلسطینی‌ها مثل همیشه در صحنه حاضر می‌شوند مگر آنها نبودند که کفن پوشان در صحن‌های مسجد الاقصی نتانیاهو را وادار به برچیدن گیت‌های الکترونیکی کردند مگر آنها نبودند که شارون را به فرار از نواز غزه وادار کردند در حالی که شهرک‌هایش را رها کرد مگر آنها نبودند که در راه دفاع از شرافت امت و عقیده آن طی یکصد سال جهاد و مبارزه شهدای زیادی را تقدیم کردند.

وی تصریح کرد: ما شما را خاطر جمع می‌کنیم که ملت‌های عربی و نه حکام و حکومت ها بسیار خوب وارد میدان می‌شوند و فوران خشم واقعی آنها همه مصیبتی را که امت طی هفت سال بسیار سخت تحمل کرده از بین می‌برد آنها در جبهه مقاومت می‌ایستند و فرهنگ آن را روشن کرده و شعارهای آن را سر می‌دهند.

عباس سرانجامی تراژدیک برای خود می‌خواهد

نویسنده گفت: به رسمیت شناخته شدن قدس توسط ترامپ فرصتی طلایی برای محمود عباس و قدرت وی بود تا دست از اشتباهات اوسلو شسته و هماهنگی امنیتی ننگین با اسرائیل و 23 سال مذاکره شرم آور با اسرائیل بردارد اما این کار را نکرد و نخواهد کرد او اصرار داد آخر خط خود را تراژدی گونه رقم بزند و جای تاسف است که برخی که دور او می‌چرخند از رسیدن به این لحظه تاریخی فرار می‌کنند و مواضع محقرانه او را زینت می‌دهند.

عطوان نوشت: از ترامپ قدردانی می‌کنیم اگرچه وی لایق سپاس نیست چون فتیله بیداری عربی و اسلامی را بدون اینکه بخواهد روشن کرد این بیداری بار دیگر اوضاع منطقه را بر پایه اصولی جدید با عنوان مقاومت ساماندهی خواهد کرد چون او به ضرر متحدانش که در پس پرده اعتدال پنهان شده بودند افراط گرایی را تقویت کرد.

ترامپ و متحدان عرب آن به روزهای داعش و القاعده صد رحمت می‌فرستند چرا که جانبداری آشکار وی از خصومت‌های نژادپرستانه اسرائیل زمینه بروز گروه‌هایی بسیار خطرناک‌تر و قوی‌تر را فراهم می‌کند که از این فرصتی که به آنها داده شده برای انتقام گیری استفاده می‌کنند.

در پایان این یادداشت آمده است: «قدس» و نه ابودیس پایتخت فلسطین یعنی همه فلسطین باقی خواهد ماند  و همان گونه که مبارزان آفریقای جنوبی، رودیسیا و الجزایر واقعیت استعمار تحمیلی را  با توسل به زور تغییر دادند فلسطینی‌ها هم با کمک برادران عرب و مسلمان خود همین رویه را در پیش گرفته و پیروز خواهند شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 17 آذر 96، کد خبر:13960917000057 ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین