پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به طور جدی جهان عرب را ناراحت می‌کند و به منافع اسرائیل و ایالات متحده آسیب وارد می‌کند. همچنین این فرصت را در اختیار ایران، حزب الله و روسیه می‌گذارد که از این خشم و دو دستگی به نفع خود استفاده کنند. بهترین سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل این بود که «هیچ کاری» انجام ندهد.

شعارسال: آنتونی کوردزمن، در یادداشتی که مرکز مطلعات استراتژیک و بین‌الملل منتشر کرد تأثیر استراتژیک انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی را از منظر منافع کلان ایالات متحده تشریح کرد.
 

آنتونی کوردزمن نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده روز 6 دسامبر اظهار داشت «اکنون زمان آن رسیده تا به طور رسمی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسیم». او در ادامه افزود «وزارت امور خارجه را هدایت خواهد کرد که سفارت امریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کند» این اقدام به ضرر منافع استراتژیک اسرائیل و ایالات متحده است.

دو مشکل اساسی در این مسئله وجود دارد: این اقدام به طور جدی جهان عرب را ناراحت می‌کند و به منافع اسرائیل و ایالات متحده آسیب وارد می‌کند. همچنین این فرصت را در اختیار ایران، حزب الله و روسیه می‌گذارد که از این خشم و دو دستگی استفاده کنند.

این استراتژیست در ادامه اذعان داشت: هیچ دلیل معقولی برای تحریک جهان عرب وجود ندارد. تمام کاری که ترامپ می‌توانست برای کمک به اسرائیل انجام دهد این بود که سخنرانی‌های انتخاباتی خودش و تندروهای سیاسی اسرائیل را نادیده بگیرد، و هیچ کاری انجام ندهد. از 1967 تاکنون، اسرائیل هر ساله قدرت بیشتری را در قدس و کرانه باختری به دست آورده است. قدس به طرز فزاینده‌ای یهودی‌تر می‌شود، و مناطق یهودی نشین در قدس به سمت شرق تا سرازیری‌های درۀ رود اردن گسترش یافته‌اند.

هیچ‌کس در جهان عرب طرفدار اینکار نیست. بسیاری از فسلطینی‌هاهمچنین بسیاری از حامیان فرایند صلح و راه حل دو دولتبه این اقدام اعتراض کرده‌اند . این تحلیل‌گر اعتراف کرد «همچون شهرک‌های اسرائیلی واقع در کرانه باختری، افزایش تدریجی قدرت موجود، امکان واقعی بازگشت به مرزهای 1967، همچنین آیندۀ صلح در قالب دو دولت را غیر ممکن می‌کند. »

در همین حال، شکاف‌های عمیق موجود در جهان عرب، فقدان وحدت میان فلسطینی‌ها و رهبری کارآمد، و ترس دولت‌های مهمی چون عربستان از ایران، سبب شده است که مخالفت جهان عرب به تدریج آرام‌تر و ناکارآمدتر شود، و تلاش‌‌ها برای رسیدن به صلح متوجه محدودیت مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی شود.

این پژوهشگر با اشاره به «بی عملی» به عنوان بهترین سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل اذعان داشت که این کار سبب می‌شد که افزایش تدریجی قدرت بی‌وقفه ادامه پیدا کند. قدس بزرگ‌تر با وجود اعتراضات رسمی دولت‌های عربی توسعه پیدا می‌کرد. جمعیت یهودی اسرائیل به تدریج افزایش می‌یافت، و جمعیت فلسطینی قدس هرچه بیشتر تحت فشار قرار می‌گرفت.

کوردزمن در ادامه نوشت: مخالفت‌های خارجی همواره ناکارآمد باقی می‌ماند، و تهدید مذاکرات واقعی صلح که می‌توانست واقعیت موجود را تحت تأثیر قرار دهد، قابل اغماض می‌شد. در این‌صورت، شاید قدس از عنوان رسمی پایتخت و «هیجان» ساخت سفارتخانه‌ها بی‌بهره می‌شد، اما به تدریج اسرائیلی‌تر می‌شد بی‌آنکه هیچ مخالفتی اسرائیل را تهدید کند.

نویسنده در ادامه نوشت: «بی‌عملی» همچنین می‌توانست از دادن بهانه‌های سیاسی به ایران، حزب‌الله، و احتمالا روسیه و سوریه علیه امریکا و شرکای عربی‌اش پرهیز کند. «بی‌عملی» نمی‌توانست جریان‌ راست افراطی در اسرائیل را راضی کند، اگرچه تندروهای اسرائیل به اندازۀ دشمنان سرسخت عربشان به ضرر منافع استراتژیک اسرائیل عمل می‌کنند. مطالبات اشتباه، با صدای بلند و زودتر از موعد هیچگاه به نفع اسرائیل نبوده است.

این پژوهشگر در پایان مدعی شد: نتیجۀ نهایی اقدام رئیس جمهور در مورد قدس، امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد و مشکلات بزرگی برای متحدان عرب ما ایجاد می‌کند، همچنین تصویر و جایگاه ایالات متحده را در خاورمیانه و شمال افریقا خدشه‌دار می‌کند. این اقدام در حال حاضر مخالفت‌های گسترده‌ای را برانگیخته و تردیدهای جدیدی را میان متحدین اروپایی ما ایجاد کرده‌ و همچنین ممکن است تروریست‌های اسلام‌گرا و گروه‌های افراطی را برای جذب نیرو تقویت کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 18 آذر 96، کد خبر: 148495 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین