پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
تنها ساعتی پس از صدور دستور دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس، بسیاری از کشورها، سازمان ها، مقامات و شخصیت های بین المللی نسبت به این تصمیم واکنش نشان دادند.

شعار سالترامپ در حالی که مایک پنس، معاونش او را همراهی می‌کرد با اشاره به مصوبه کنگره این کشور در سال ۱۹۹۵ برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس، تاکید کرد که "زمان اجرایی کردن آن مصوبه مدت‌ها بود که به تاخیر افتاده بود".

ترامپ رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد اما گفت ایالات متحده همچنان به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از این سخنرانی ۱۱ دقیقه‌ای سند رسمی مربوط به این تصمیم را در برابر دوربین‌ها امضاء کرد.

تنها چند دقیقه پس از اعلام رسمی این تصمیم ترامپ، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: "از لحظه اول بر عهده گرفتن دبیر کلی سازمان ملل متحد، مخالفتم را با هرگونه تصمیم یک جانبه که مساله صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را به خطر بیندازد اعلام داشته‌ام."

"اکنون در این لحظه التهاب‌آور، یک بار دیگر می خواهم تاکید کنم که هیچ راه حلی به غیر از تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. راه حل جایگزینی وجود ندارد."

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرده است: "موضوع بیت‌المقدس آخرین موضوعی است که باید در جریان مذاکرات میان دو طرف طرح شود و هرگونه تصمیمی درباره آن باید با مشارکت و مداخله شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و قطع‌نامه مصوب این نهاد صورت گیرد."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که هم در واکنشی فوری ضمن تشکر از "سخنان شجاعانه" رئیس جمهوری آمریکا از این تصمیم او قدردانی کرده اما همچنان تاکید کرده است که این تصمیم "هیچ تغییری در وضعیت اماکن مذهبی در بیت‌المقدس" به وجود نخواهد آورد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو در چند روز گذشته موضع علنی درباره تصمیم ترامپ نگرفته بود.

ترامپ در حالی ظهر چهارشنبه (۶ دسامبر - ۱۵ آذر) این تصمیم را اعلام کرد که در چند روز گذشته بسیاری از رهبران و شخصیت‌های جهان نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده بودند.

ساعتی پیش از سخنرانی ترامپ، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی بیت‌المقدس را "شهری منحصر به فرد، مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان" خواند و خواستار آن شد که موقعیت این شهر طبق مصوبات سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی تعیین شود.

سازمان ملل متحد با توجه به آخرین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها (۱۹۹۳ اسلو) بخش شرقی بیت‌المقدس را از اراضی اشغالی فلسطینیان می‌داند و ساخت و سازهای اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی می‌شمارد.

با وجود اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، ناظران می‌گویند که عملی کردن این تصمیم با توجه به زمان لازم برای ساخت ساختمان سفارت جدید، عملا افتتاح این سفارتخانه را به چند سال بعد و حتی پس از دوره فعلی ریاست‌جمهوری ترامپ موکول خواهد کرد.

در همین حال، صبح چهارشنبه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر خبرنگاران تلویحا اشاره کرد که وزارت خارجه تحت امر او نقش محوری در این تصمیم‌گیری نداشته است.

او ضمن حمایت از این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: "از لحظه ورود دولت جدید به کاخ‌سفید یک تیم ویژه مجدانه روی این مسئله کار کرده است. آن ها با اعتقاد جدی به صلح خاورمیانه در تلاشند که رویکرد جدیدی برای برون رفت از بن بست موجود ایجاد کنند و من را هم در جریان کار خود قرار داده‌اند..."

برخی از تحلیل‌گران سیاسی در رسانه‌های آمریکا، این سخنان وزیر خارجه را فاصله گرفتن او از تصمیم انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس تفسیر کرده‌اند.

از زمان تشکیل کشور اسرائیل، بخش غربی بیت‌المقدس در اختیار این کشور قرار گرفت در حالی‌ که بخش شرقی، که شامل اکثر اماکن مذهبی مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسسلمانان است، تحت مدیریت اردن قرار گرفت و همچنان تولیت این اماکن تحت نظر پادشاه اردن است.

بخش شرقی بیت‌المقدس همراه با اراضی کرانه باختری رود اردن در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد، اما سازمان ملل متحد این بخش از شهر را هم مصداق تعریف اراضی اشغالی می‌داند و دخل و تصرف اسرائیل از جمله ایجاد شهرک های یهودی‌نشین در این بخش از شهر را از لحاظ حقوق بین‌الملل غیرقانونی اعلام کرده است.

آینده گفتگوهای صلح فلسطین در سایه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

سفارت اکثر کشورهایی که با اسرائیل رابطه سیاسی دارند در تل‌‌آویو واقع است هر چند برخی از کشورها در بیت‌المقدس کنسولگری تأسیس کرده‌اند.

تصمیم اولیه برای انتقال سفارت آمریکا به بیتالمقدس در سال ۱۹۹۵ و در کنگره آمریکا به تصویب رسید، اما از آن زمان تا امروز همه روسای‌جمهور این کشور با وجود اینکه در جریان انتخابات قول عملی کردن این مصوبه را داده بودند، به بهانه "بحران خاورمیانه و حساسیت آن" و تاثیری که می‌توانسته بر "امنیت ملی آمریکا" داشته باشد، پس از ورود به کاخ‌سفید از به اجرا گذاشتن این مصوبه طفره رفته‌اند.

اما دونالد ترامپ که انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس را به جامعه قدرتمند یهودیان در آمریکا وعده داده بود، بارها از وفا کردن به عهدش سخن گفته و از همان روزهای نخست ورود به کاخ‌سفید جراد کوشنر، مشاور ارشد ویژه و داماد خودش را مأمور پیگیری مسائل مربوط به صلح خاورمیانه کرده بود.

با وجود مخالفت‌های جهانی با این تصمیم، مقام‌های آمریکایی در توجیه تصمیم ترامپ می‌گویند که شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل یک واقعیت عینی را مورد شناسایی قرار می‌دهد زیرا نهادهای حکومتی اسرائیل عملا در این شهر مستقر هستند.

گفته می شود جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ویژه ترامپ رهبری تلاش های کاخ‌سفید برای مداخله در بحران خاورمیانه را بر عهده داشته است.

واکنش‌های جهانی به تصمیم آمریکا

در چند روز گذشته و هم‌زمان با بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام رسمی تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس، موجی از مخالفت‌ها از سوی رهبران و چهره‌های جهانی به راه افتاد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفت که در نظر دارد در این مورد با ترامپ صحبت کند. وی تأکید کرد: "موقعیت بیت‌المقدس باید در جریان مذاکرات منجر به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود."

چین نسبت به نقش احتمالی این تصمیم بر وقوع خشونت و تنش‌های تازه در خاورمیانه هشدار داده است.

رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، نیز گفت: "این که دشمنان ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آن‌هاست. در مسئله فلسطین دستشان بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند."

کشورهای عرب از این تصمیم انتقاد شدید کرده‌اند و گفته می‌شود که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا مخالفت و نگرانی عمیق خود را در این زمینه ابراز کرده است. وی هشدار داده است که چنین تصمیمی می‌تواند باعث افزایش تنش و تقویت موضع گروه‌های افراطگرا در منطقه شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته که "نگران" است او به طور یک جانبه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. مکرون گفته هر تصمیمی در مورد موقعیت این شهر باید "در چارچوب مذاکرات میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد."

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نسبت به "پیامدهای خطرناک چنین تصمیمی برای فرآیند صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان" اخطار داده است.

ملک عبدالله، پادشاه اردن که تولیت اماکن مذهبی در بیت‌المقدس را همچنان بر عهده دارد، گفته این تصمیم "تلاش‌ها برای از سر گرفتن فرآیند صلح" را تضعیف خواهد کرد و باعث تحریک مسلمانان خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخطار داده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو "خط قرمز مسلمانان" است و در صورت شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، کشورش ممکن است تا سر حد قطع روابط با اسرائیل واکنش نشان دهد.

اسماعیل هنیه رهبر گروه اسلام‌گرای حماس که غزه در کنترل آن است گفته جابجایی سفارت و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به معنی "عبور از همه خطوط قرمز" خواهد بود.

اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هم نگرانی خود را ابراز کرده اند.

عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر ترامپ را ترغیب کرد "وضعیت در منطقه را پیچیده تر نکند."

فلسطینیان در بخش قدیمی بیت‌المقدس سخنان ترامپ را دنبال کردند. آن ها گفته‌اند خود را برای اعتراض گسترده در برابر این تصمیم آماده می کنند

در برابر این واکنش‌ها، مقام‌های دولت اسرائیل با استقبال از این تصمیم گفته‌اند خود را آماده رویارویی با تبعات آن کرده‌‍اند.

اسرائیل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل به رادیو ارتش این کشور گفته برای "همه گزینه ها آماده می‌شود" از جمله برای رویارویی بروز خشونت.

نفتالی بنت، وزیر آموزش و پراکندگی جمعیتی اسرائیل که دیروز در واکنش به سخنان اردوغان سخن می‌گفت، تاکید کرد: "همیشه کسانی خواهند بود که مخالفت می‌کنند، اما در نهایت، بهتر این است که ما به فکر یکپارچه کردن بیت‌المقدس باشیم تا همدلی با آقای اردوغان."

با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که بارها از روابط قوی خود با دولت ترامپ سخن گفته، در چند روز اخیر اظهار نظر علنی در این رابطه نکرده است.

در همین حال روز چهارشنبه از بیت‌المقدس گزارش شد که تدابیر امنیتی در مناطق غربی و شرقی این شهر افزایش یافته و سکنه واکنش‌های متفاوتی به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده‌اند.

در حالی که اسرائیلی‌های مقیم غرب بیت‌المقدس با خشنودی از عملی شدن این تصمیم قدیمی کنگره امریکا، خود را برای جشن و پایکوبی آماده می‌کنند، فلسطینیان ساکن بیت المقدس نسبت به آغاز مجدد درگیری‌ها میان معترضان به این تصمیم و نیروهای امنیتی و انتظامی اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

موج محکومیت های جهانی به تصمیم ترامپ درباره قدس

سخنان ماجراجویانه دونالد ترامپ درباره قدس موجی از انتقادها و محکومیت های جهانی را به دنبال داشت.

* پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس مکرون رئیس جمهور فرانسه از همه طرفها در مساله فلسطین خواست آرامش خود را حفظ و از خشونت دوری کنند.

 تصمیم ترامپ اعلام جنگ است

جهاد نخاله معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفت: تصمیم ترامپ اعلام جنگ محسوب می شود. وی افزود امروز روز وحدت برای مقابله با تجاوزی آشکار است که علیه فلسطین و مقدسات امت اسلامی به راه افتاده است.

 وضع قدس باید در مذاکرات حل و فصل شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد وضع شهر قدس باید در مذاکرات اسرائیلی ها و فلسطینیان حل و فصل شود.

 هنوز نمی دانیم چشم انداز راهبردی ترامپ چیست؟

سی ان ان به نقل از دنیس راس مقام سابق آمریکایی اعلام کرد اقدام ترامپ درباره قدس اشغالی سبب شده است رژیم اشغالگر به سمت انتخاب دشوار برود.

دنیس راس دستیار ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با سی ان ان گفت:« ما هنوز نمی دانیم چشم انداز راهبردی رئیس جمهور ترامپ چیست. ما دیدگاههای جدی از زبان او نشنیدیم. دنیس راس افزود ترامپ با این سخنانش خودش را در موقعیت جالبی در تناسب با اسرائیلی ها قرار داده است. او کاری انجام داده است که همه نخست وزیران اسرائیل دوست داشته اند آن را مشاهده کنند. حالا او در موقعیتی قرار گرفته است که از اسرائیل چیزی بخواهد که دادن آن امتیاز برای اسرائیل چندان آسان نیست. او فضایی سیاسی برای اسرائیل بوجود آورده است که سبب می شود برای خودش در این زمینه، اهرم فشار بوجود بیاید. سوال مطرح این است که آیا او در روزها و هفته های آینده می تواند نکاتی را مطرح کند و پیش ببرد که فلسطینی ها مدنظر دارند تا به توافق برسند. پاسخ اسرائیل به این مسئله فوق العاده حائز اهمیت است.»

* نتانیاهو از اقدام ترامپ درباره به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکر کرد و گفت هر توافق صلح با فلسطین مشروط به شناسایی قدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم را «تاریخی» خواند. وی از تمامی کشورها خواست همانند آمریکا سفارت‌هایشان را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کنند.

 حماس: تصمیم ترامپ درباره قدس، درهای جهنم را باز می‌کند.

* معاون دبير کل جنبش جهاد اسلامي: تصميم ترامپ اعلام جنگ محسوب می‌شود. امروز روز وحدت براي مقابله با تجاوزی آشکار است که عليه فلسطين و مقدسات امت اسلامي به راه افتاده است.

*تميم بن حمد آل ثانی امير قطر در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره پيامدهای خطرناک تصميم آمريکا برای انتقال سفارتش به قدس هشدار داد.

*اردوغان: طرح آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در برابر وجدان بشری، حقوق و تاریخ، بی اعتبار و فاقد ارزش است.

* گروه‌ها و احزاب سیاسی در تونس، خواستار برگزاری تظاهرات گسترده‌ در اعتراض به اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی در روز جمعه شدند.

* شيخ نعيم قاسم قائم مقام حزب الله لبنان: مساله فلسطين هيچ راه حلی جز مقاومت ندارد.

رئیس جمهور لبنان اقدام ترامپ را خطرناک دانست و گفت: ترامپ موقعیت تاریخی قدس را نادیده گرفته است.

*مكرون پشت ترامپ را خالي كرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تصمیم ترامپ درباره قدس را «تأسف‌برانگیز» خواند و گفت پاریس از آن حمایت نمی‌کند.

 ایران تصمیم دولت آمریکا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ایران اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اویو به بیت المقدس اشغالی و اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم می کند و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی می داند.

 تركيه دقايقي پس از تصميم ترامپ واكنش نشان داد

وزیر خارجه ترکیه: تصمیم ترامپ خلاف قوانین بین‌‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است

 دبیر کل سازمان ملل، تصمیم ترامپ علیه قدس را محکوم کرد

آنتونیو گوترش: تصمیم ترامپ، گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را مختل خواهد کرد.

* جان مک‌کین، سناتور آمریکایی: مسائل پیرامون وضعیت نهایی و دائمی بیت‌المقدس بایستی در نهایت توسط اسرائیلی‌‌ها و فلسطینی‌ها و در قالب یک فرایند صلح حل و فصل شود.

* باب کورکر، سناتور ارشد آمریکایی از تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حمایت کرد

 مردم تركيه شبانه به خيابان آمدند

تجمع شبانه مردم ترکیه در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول در اعتراض به شناسایی قدس از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل

اسماعیل هنیه: ملت فلسطین تسلیم تصمیم ترامپ نمیشود

گروه‌های ملی‌ و اسلامی فلسطین، اعلام کردند در اعتراض به تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی فردا در این شهر تجمع می‌کنند.

* تام کاتن سناتور امریکایی: مشارکت فزاينده اسرائيل و رهبران عرب در برابر ايران، کار ترامپ را در به رسميت شناختن اورشليم ( قدس اشغالی) به عنوان پايتخت اسرائيل آسان کرد.

* گروه‌ها و احزاب سیاسی در تونس، خواستار برگزاری تظاهرات گسترده‌ در اعتراض به اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی در روز جمعه شدند.

*وزارت امور خارجه پاکستان با تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل مخالفت کرد

 اردن هم مقابل تصميم آمريكا ايستاد

اردن اعلام کرد اقدام دولت آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض توافقات بین‌المللی است.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین در بیانیه‌‌ای اعلام کرد تصمیم ترامپ راهکار دو دولتی را از بین می‌برد

* وزیر خارجه قطر: تصمیم ترامپ یک حکم اعدام علیه تمامی تلاش‌هابرای ایجاد صلح است.

* مجلس ترکیه در نشست علنی با صدور بيانيه اي ، اقدام دولت آمريکا مبني بر اعلام شهر اشغالي قدس به عنوان پایتخت رژيم صهيونيستي را محکوم کرد.

* اعتراض مقابل مقر دیپلماتیک آمریکا در استانبول در اعتراض به تصمیم ترامپ علیه قدس

* گوگل به پیشواز تصمیم ترامپ علیه قدس رفت

گوگل، در آستانه سخنرانی ترامپ، پایتخت فلسطین اشغالی را از تل‌آویو به قدس تغییر داد.

*مراکش، سفرای فرانسه، روسیه، چین و انگلیس را برای بررسی اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی احضار کرد.

*محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که فلسطینیان تصمیم آمریکا را محکوم می‌کنند و آن را نخواهند پذیرفت و در مقابل آن مقاومت خواهند کرد.

اقدام ترامپ نقض تمامی قطعنامه‌ها و توافقات بین‌المللی و دوجانبه است./ تصمیم ترامپ به منزله خروج آمریکا از گفت‌وگوهای صلح است./ فلسطین بزرگتر از آن است که ترامپ بتواند با این تصمیم خود تاریخ آن را تغییر دهد/ قدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام ترامپ اعتباری ندارد/ تصمیم ترامپ به نقش آمریکا در روند گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطین پایان داد.

*مصطفی برغوتی، عضو شورای فلسطین گفت که سخنرانی ترامپ یک سخنرانی "صهیونیستی" بود و او می تواند به عضویت حزب لیکود اسرائیل در آید. او گفت که حالا تصویر روشن تر شده است و مشخص است که رئیس جمهور آمریکا طرف اسرائیل را گرفته است. آقای برغوتی گفت که رهبران عرب جرئت نخواهند کرد از اقدامات آقای ترامپ حمایت کنند. آقای برغوتی گفت که تصمیم آمریکا نقطه پایانی بر روند صلح بود.

مصر تصمیم ایالات متحده در مورد انتقال سفارتخانه خود به بیت المقدس را مردود دانست.

وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه کوتاهی تاکید کرد که این تصمیم را غیرقابل قبول می داند.

*نماینده اسرائیل در سازمان ملل: دنیا از آمریکا دنباله‌روی کند

دنی دنون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد: "ما از تصمیم شجاعانه رئیس جمهور آمریکا استقبال می کنیم."

وی افزود: "در سال ۱۹۴۸ پرزیدنت ترومن اولین رهبری بود که موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت و امروز پرزیدنت ترامپ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت ما، اشتباهی تاریخی را تصحیح کرد."

دنون گفت حالا نوبت سایر کشورهای جهان است که همچون آمریکا، بیت المقدس را پایتخت اسرائیل بدانند.

* جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا (حزب اصلی مخالف دولت) به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را تهدیدی برای صلح توصیف کرد و گفت که دولت بریتانیا باید این "اقدام خطرناک" را محکوم کند.

*در واکنش به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، فلسطینیان خشمگین در رفخ واقع در جنوب نوار غزه عکس‌های ترامپ و بنیامین نتانیاهو و نیز پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.

سازمان عفو بین الملل تصمیم رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس را "نقض تعهدات قانونی بین المللی" دانست.

مدیر بخش خاورمیانه عفو بین الملل تاکید کرد که هیچ کشوری در دنیا ضمیمه شدن بیت المقدس شرقی به اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و تصمیم اخیر آمریکا "عمیقا مساله ساز" است.

وی "زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی" از سوی آمریکا را به معنی "نادیده گرفتن کامل نقض گسترده حقوق فلسطینی‌ها" در نتیجه اقدام اسرائیل به ضمیمه کردن بیت المقدس شرقی دانست.

* اعتراض مردم آنکارا، مانیسا، دیاربکر، بورسا، اسکی شهر، چاناک قلعه و تعدادی دیگر از شهرهای ترکیه علیه طرح آمریکا شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

* توئیت سیدعباس صالحی وزیر ارشاد: دیروز سفر نیکسون در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و قتل وجرح دانشجویان در مقدم فاتح کودتا.امروز تصمیم ترامپ در انتقال سفارت به قدس به قصد تسخیر مسجدالاقصی. خوی تجاوزگری ادامه دارد.

*عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی: آمریکا دشمن قدیمی همه مسلمانان است، از مردم فلسطین می خواهم انتفاضه را ادامه دهند. / از تمامی کشورهای عربی می خواهم از عزت قدس دفاع کنند.

* نشست سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی طرح آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (13 دسامبر) 22 آذرماه در استانبول برگزار می شود.

* بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری مصر: عبدالفتاح السیسی در تماس تلفنی با محمود عباس، مخالفت خود را با تصمیم ترامپ در خصوص قدس اعلام کرد

* سفارت آمریکا در اردن، از تعلیق موقت فعالیت‌های معمول خود خبر داد و از اتباع آمریکایی مقیم اردن خواست از رفت‌وآمدهای غیرضروری اجتناب کرده و فرزندان خود را فردا به مدرسه نفرستند.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت این کشور "به‌فوریت روند اجرای برنامه رئیس جمهور را برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس آغاز خواهد کرد".

وی افزود که در این روند، حفظ امنیت شهروندان آمریکایی در مناطقی که ممکن است تحت تاثیر این تصمیم قرار بگیرند، بالاترین اولویت دولت آمریکا خواهد بود.

* مولود چاووش‌اوغلو ، وزیر اور خارجه ترکیه: با اظهارات یک دولت، قدس تبدیل به پایتخت اسرائیل نخواهد شد.

* سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، روز پنج شنبه در مورد تصمیم آمریکا در بیت المقدس سخنرانی می کند

اتحادیه اروپا، تصمیم ترامپ درباره قدس را مردود دانست و اعلام کرد موضع این اتحادیه در برابر قدس تغییر نخواهد کرد. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید با تصمیم «غیرسازنده» ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، مخالف است.

* شیخ الازهر: رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت

* سفیر فلسطین در مسکو تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدام جنون آمیز خواند

بیانیه دفتر ریاست جمهوری سوریه: آینده قدس را تنها اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین خواهد کرد نه یک دولتی یا رئیس جمهور؛ این آرمان در وجدان مردم عرب تا تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس زنده و پاینده خواهد ماند.

* چراغ هاي مسجد الاقصي در اعتراض به تصميم ترامپ در به رسميت شناختن شهر اشغالي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي خاموش شد.

* مرکل صدر اعظم آلمان: از تصمیم آمریکا درباره قدس حمایت نمی کنیم؛ وضعیت قدس باید از طریق مذاکره در چهارچوب راه حل دو کشور مشخص شود.

* سعد حریری، نخست وزیر لبنان انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس را رد کردن خطوط جهان عرب خواند و از سوی لبنان آن را محکوم کرد و همبستگی کشورش با فلسطین را اعلام کرد

* هشت عضو شورای امنیت خواستار برگزاری جلسه فوق العاده این شورا در خصوص تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس شدند. بریتانیا و فرانسه از جمله هشت عضو شورای امنیت هستند که خواستار نشست فوق العاده این شورا در خصوص تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، شدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تی نیوز، تاریخ انتشار 16 آذر 96، کد مطلب: -، www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین