پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
به رغم آنکه بهار سال گذشته خبر رسید بحث‌های حقوقی استرداد لوح های هخامنشی از آمریکا به کشورمان به پایان رسیده، هنوز خبری از عودت این گنجینه ارزشمند نیست؛ گنجینه‌ای بی همتا که چندین دهه است توسط آمریکایی ها به گروگان گرفته شده است.

شعارسال: آخرین روزهای اردیبهشت سال 95، زمانی که طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان گفت «دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو آماده تحویل الواح هخامنشی به ایران است و آن‌ها حتی از ما خواسته‌اند تا درباره بسته‌بندی این الواح جلسه برگزار کنیم»، بسیاری گمان می‌کردند که این پرونده قدیمی برای همیشه بسته شده اما این گونه نبود.


یک سال و نیم زمان نیاز بود تا این حقیقت آشکار شود که آمریکایی‌ها میلی به پس دادن این گنجینه ارزشمند ندارند و از آن بدتر، مصرند که به این گروگانگیری ادامه دهند؛ گروگانگیری میراثی که برای مطالعه در اختیار دانشگاهی در ینگه دنیا قرار گرفته بود و با وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان، به رغم به سر آمدن مدت امانت، بازپس داده نشد.


گنجینه‌ای شامل لوح های گلی مدفون شده در تخت جمشید که بی همتاست، از این رو که ثابت می‌کند این مجموعه با پرداخت مزد و به کمک استخدام اصحاب فن ساخته شده و نه تنها بردگان در پدید آوردن آن نقشی نداشته‌اند، که امورات ساخت آن حساب و کتابی دقیق و قابل حسابرسی داشته است. این را متونی نشان می‌دهد که بر این الواح درج شده است.

 


البته این اطلاعات در قیاس با ارزش تاریخی لوح هایی که در زمانی بسیار دور تهیه و در بخشی از بنای تخت جمشید نگاهداری می‌شده، شاید چندان اهمیتی نداشته باشد، به ویژه زمانی که بدانیم پای لوح های پرشماری در میان است که به دلیل شکسته شدنشان در مرور زمان، مجموعه ای مشتمل بر چندین هزار قطعه باستانی شده که اغلبشان در آمریکا قرار دارند.


مجموعه‌ای که پس از مدت ها توقیف، با شکایت کشورمان و در نتیجه بررسی در دادگاهی در آمریکا، رای به استردادشان به کشورمان داده شده اما حالا به دلیل یک پرونده بی ربط، در توقیفی جدید قرار گرفته اند؛ به این دلیل که چند تن از شهروندان آمریکایی که در آن سوی عالم در یک حادثه که گفته می‌شود حماس رقم زده، آسیب دیده اند و بر این باورند که کشورمان با حماس ارتباط داشته و به این دلیل می‌بایست به ایشان غرامت بپردازد!


پرونده‌ای که بررسی آن در دادگاهی در آمریکا جریان دارد و لوح های بی نظیر گلی رجای مانده از دوران هخامنشی، در ارتباط با آن توقیف شده تا اگر دادگاه رای به نفع شاکیان پرونده دهد، برای پرداخت غرامت ایشان به فروش برسد! همینقدر بی ربط و همینقدر کور و همراه با دشمنی!


انگار نه انگار که لوح های هخامنشی برای مطالعه به آمریکایی ها امانت داده شده و انگار نه انگار که گنجینه ای متعلق به تمامی ایرانیان و البته غیرقابل فروش است. وضعیتی که اگر وارونه بود، بی شک جهانیان در مذمت آن بارها و به کرات اعتراض می‌کردند و برای پایان دادن به آن، میانجیگیری یا حتی اعمال فشار را به کار می‌بستند اما چون آمریکایی‌ها آن را رقم زده‌اند، این گونه نشده است.


گروگانگیری مدرنی که چند دهه است جریان دارد و هیچ چیز قادر به پایان دادن به آن نیست. این را می‌شود از تمایل آمریکایی ها به استرداد این گنجینه به کشورمان در سال گذشته و توقیف دوباره این لوح های گرانبها با دستور دیوان عالی آمریکا دریافت که به تازگی استدلال های شاکیان پرونده حمله سال 1997 حماس در بیت المقدس را استماع کرده و احتمال می‌دهند تا ژوئن رای خود را در این باره صادر نماید؛ رایی که تا صدور آن، گروگان گرفتن لوح ها ادامه دارد و سوابق نشان داده که بعد از آن، بهانه دیگری جایش را خواهد گرفت!


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار19 آذر 96، کد خبر: 753713، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین