پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
صحن علنی بهارستان در هفته هاي گذشته میهمان دو وزیر کابینه بود. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای پاسخ به سؤال مجتبی رحماندوست نماینده تهران و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ به سؤال فاطمه آلیا به مجلس رفتند.
شعارسال:  نتیجه اما قانع شدن نماینده سؤال کننده از توضیحات وزیر کشور و دادن یک اخطار دیگر به علی ربیعی وزیر کار بود تا جمع کارت زردهای مجلس نهم به وزیران دولت یازدهم به 14 برسد. مجتبی رحماندوست درخصوص وضعیت تردد موتورسواران در پایتخت که منجر به سلب آرامش روانی شده، از وزیر کشور سؤال پرسیده بود که پس از توضیحات رحمانی ‌فضلی اعلام کرد از توضیحات وی قانع شده است.

* سؤال فاطمه آلیا در باره معلولان

فاطمه آلیا، دیگر نماینده تهران اما درباره وضعیت معلولان از وزیر کار سؤال پرسیده بود. او در توضیح این سؤال گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 83 تصویب شده و در برنامه چشم‌انداز و قوانین دیگر کشور به موضوع معلولان توجه شده است اما خدمات حمایتی نیاز به مدیریت جهادی دارد و متأسفانه کارها در سازمان بهزیستی خوابیده است. به گفته وی، همه بیانات وزیر کار درخصوص حمایت از معلولان تئوری است. رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان افزود:‌ در قانون به این نکته اشاره شده که حداقل 60 درصد پست‌های سازمانی باید بدون آزمون در اختیار معلولان باشد اما وزارتخانه‌ها در استخدام معلولان آزمون برگزار می‌کنند.

* وزیر کار از ارسال لایحه حمایت از حقوق معلولان به مجلس خبر داد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در توضیحات خود خبر داد که لایحه حمایت از حقوق معلولان به مجلس ارائه شده و علت به درازا کشیدن آن را استفاده از نظرات و مشورت‌های تشکل‌های معلولان و دقت برای تهیه یک برنامه جامع دانست.

به گفته ربیعی، با این لایحه یک تحول اساسی در رسیدگی به وضع معلولان و تحولات ساختاری در سازمان‌ها ایجاد خواهد شد. وی درخصوص ویژگی‌های لایحه حمایت از معلولان گفت: دخیل شدن 20 دستگاه اجرایی به جای دخیل شدن یک سازمان به‌عنوان سازمان بهزیستی، تشکیل شورای عالی هماهنگی،‌ پیش‌بینی حق تأمین اجتماعی، مرتبط کردن بیمه‌ها با مسائل توانبخشی و حق نگهداری معلول در بهزیستی را در این لایحه دنبال کردیم. همچنین به بحث مالیات نیز پرداخته شده است که از وزیر اقتصاد نیز برای همراهی با این موضوع کمال تشکر را دارم. این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: از سوی دیگر استراتژی توانمندسازی در این لایحه لحاظ شده و لذا قسمت اول سؤال خانم آلیا محقق شده و امید است کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر آن افزوده و این لایحه را غنی‌تر کند.

ربیعی درخصوص سؤال دوم آلیا در مورد اینکه سازمان بهزیستی به‌عنوان حیاط خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی است، تصریح کرد: در سازمان بهزیستی و در همه وزارتخانه دو اصل را مدنظر قرار دادم مبنی بر آنکه از نیروهای داخلی، نیروهای متخصص و نیروهایی که عملکرد غیرسیاسی دارند، استفاده شود.

وی افزود: از سوی دیگر هیچ گونه نگرش سیاسی به معنی سیاسی‌کاری در یک سازمان نباید جایگاهی داشته باشد. بدیهی است که دقت در حساب و کتاب همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری امری واجب است. لیکن با توجه به اینکه برنامه این سازمان به طور مستقیم و بلاواسط متعلق به قشر بی‌پناه، نیازمند و افرادی که کفالت‌شان برعهده دولت و جامعه بوده و به تعبیر آنها صاحبان و مخدومان ما هستند، این مهم مسئولیت دینی و اجتماعی ما را سنگین‌تر می‌کند، لذا دقت در دخل و خرج به مصداق آیات شریفه سوره‌های نسا، اسرا و انعام باشد. ربیعی تصریح کرد:‌ در بحث پیشگیری اقدامات مؤثری انجام شده به گونه‌ای که مباحث زیادی در حوزه معلولیت را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. من تلاش دارم تا مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. وی افزود: کودکان اوتیسم را نیز مورد حمایت قرار دادیم و در بخش مسکن معلولان نیز تحولات اساسی صورت گرفته است، به گونه‌ای که تا پایان سال 95 هیچ معلولی وجود ندارد که فاقد مسکن باشد.

در نهایت اما فاطمه آلیا از پاسخ‌های وزیر کار قانع نشد و کار به رأی نمایندگان کشید. نمایندگان با 94 رأی موافق، 78 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نفر از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و بدین ترتیب ربیعی کارت زرد دوم خود را از مجلس دریافت کرد. ربیعی پیش از این در 4 آذر 93 هم از مجلس کارت زرد گرفته است. علاوه بر ربیعی، وزیران اقتصاد، صنعت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات، آموزش و پرورش و کشور هم از مجلس اخطار گرفته‌اند.

با اندكي اضافات و تلخيص بر گرفته از روزنامه ايران سال بيست و يكم شماره 6035 ،1 مهر 1394 ‌، صفحه 3 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین