پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی می گوید هنوز اثبات نشده صدمه ای از ناحیه مدیر و پرسنل مجموعه به بچه های اوتیسمی رسیده باشد.

شعار سال: اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای کلامی غیر طبیعی و عدم مهارت‌های ارتباطی همراه است و افراد مبتلا با آن از لحاظ تعاملات اجتماعی با مشکل روبرو هستند و علائم این اختلال در سال‌های اولیه زندگی بروز می‌کند.

اوتیسم در پسران بیش از دختران شایع‌ است و بر خلاف عقیده عمومی، این بیماری ارتباطی به سبک زندگی ندارد، بلکه عامل اصلی آن تا امروز ناشناخته باقی مانده است. کودکان اوتیسم مشکلات شدید تکلمی دارند و صحبت‌های دیگران را به مرور تکرار می‌کنند، به جای واژه «من» از «تو» استفاده می‌کنند، تماس چشمی اندکی دارند و دوست ندارند در آغوش گرفته شوند. از خطر واهمه‌ای ندارند و به چرخیدن و تاب خوردن علاقه زیادی نشان می‌دهند.

این اختلال رشدی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و طبق آخرین تحقیقات از هر ۱۰ هزار نفر ۲۰ کودک به اوتیسم مبتلا هستند که حدود ۵۰ درصد این کودکان برای ارتباط با دیگران قادر به استفاده از کلام نیستند.

در چند روز اخیر خبری تلخ و غیر قابل باور مبنی بر آسیب و آزار رساندن به کودکان اوتیسمی در یکی از مراکز توانبخشی مشهد اعلام شد و در پی آن شکایت خانواده‌های آن‌ها به قوه قضاییه و واکنش مردم را در فضای مجازی را به دنبال داشت.

این مسئله که چگونه می‌توان به کودکانی آزار رساند که هیچ‌گونه توانایی برای دفاع از خود ندارند و حتی از به کار بردن واژه من در صحبت‌هایشان ناتوان هستند، جای تعجب و نشان از عدم انسانیت در افراد مرتکب شونده دارد.

هر نوع صدمه به کودکان اوتیسم کودک‌آزاری است

برای آگاهی از صحت وقوع این موضوع و نحوه رسیدگی به این جرم، با معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی به گفتگو پرداختیم.

قاضی محمد بخشی محبی با بیان اینکه عده‌ای از شهروندان به حوزه دادستانی مراجعه کردند و شکایتی را مبنی بر صدمه دیدن کودکانشان در حین تمرین توسط مدیران یک مرکز توان‌یابی تنظیم کردند، اظهار می‌کند: در این خصوص جلسه‌ای متشکل از معاون بهزیستی خراسان رضوی و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

وی می‌افزاید: همچنین در این جلسه تعدادی از شاکیان نیز حضور داشتند و ادعاهای خود را مبنی بر عمدی و یا غیر عمدی آسیب دیدن کودکانشان مطرح کردند و بعد از آن موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی با اشاره به اینکه به دنبال این خبر ادعاهای نادرستی در فضای مجازی منتشر و به ایجاد تشویش اذهان عمومی منجر شد تصریح می‌کند: آن‌چیزی که در قانون مشخص است، هر نوع صدمه‌ای که به صورت عمد به کودکان وارد شود تحت عنوان کودک آزاری قرار می‌گیرد و قابلیت بررسی و تحقیق پیدا می‌کند.

هنوز جرمی اثبات نشده است

وی خاطرنشان می کند: هنوز اثبات نشده صدمه ای از ناحیه مدیر و پرسنل مجموعه به بچه ها رسیده و اگر صدمه ای وارد شده مشخص نیست که به صورت عمد و یا غیر عمد بوده است که اگر به صورت عمدی صورت گرفته باشد، در کانون حمایت از کودکان و نوجوانان به عنوان موضوع کودک آزاری مطرح می‌شود.

بخشی محبی با بیان اینکه در صورت صحت موضوع به این کودکان دیه نیز تعلق می‌گیرد ابراز می‌کند: سه خانواده به حوزه دادستانی مراجعه داشته‌اند و نسبت به صدماتی که به کودکشان به صورت جزئی وارد شده است شکایت خود را اعلام کرده‌اند.

وی با تاکید به اینکه دادستانی خراسان رضوی نسبت به مسائل حتی جزئی با تیزبینی ورود پیدا می‌کند ادامه می‌دهد: در حال حاضر با شکایت این تعداد خانواده‌ و خاص بودن وضعیت این کودکان، حساسیت دادستانی به این موضوع بیشتر شده است و این اتفاق ممکن است در مراکز دیگری پیش آید، اما زمانی که صحبت از کودکان اوتیسم باشد دغدغه حوزه دادستانی شدیدتر می‌شود و ما اجازه صدمه و تعرض عرفی به این کودکان را به هیچ‌کس نمی‌دهیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی اظهار می‌کند: علاوه بر این سازمان‌های مردم نهادی که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند یکی از بحث‌های مورد بررسی آن‌ها حقوق کودکان است و ما نیز در حوزه دادستانی و معاونت اجتماعی دادسرا به این موضوع اهمیت می‌دهیم.

بازدید از تمامی مراکز مجاز و غیر مجاز کودکان

وی ادامه می‌دهد: همچنین بهزیستی در این زمینه ورود پیدا کرده است و با ایجاد کارگروه‌، در حال بازدید از تمامی مراکز مجاز و غیر مجاز هستند تا گزارشی را برای حوزه دادستانی نسبت به وضعیت اوتیسم ارسال نمایند.

قاضی بخشی محبی تاکید می‌کند: با توجه به ورود دادستانی به این موضوع، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز باید جدیت بیشتری را از خود نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه قبل از این، خانواده‌ای شکایتی را مطرح کرده بود که فرزندش در یکی از مراکز درمانی اوتیسم مورد آسیب قرار گرفته که با بررسی‌های انجام شده پرونده منع تعقیب صادر شد تصریح می‌کند: تا امروز گزارش خاصی در خصوص مراکز اوتیسم اعلام نشده است و حساسیت نسبت به این کودکان به اندازه‌ای زیاد است که باعث شد دادستانی وارد عمل شود و موضوع را بررسی و اطلاع‌رسانی کند و به مردم احساس امنیت را القا کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای خراسان رضوی می‌افزاید: این مسئله در حال حاضر از حوزه دادستانی به شعبه تحقیق ارسال شده است و تا هفته آینده نتیجه قطعی بررسی می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 23 خرداد 96، کد مطلب: 4003660:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین