پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
مدارس را به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌کنند بدون آنکه به فکر والدین کارمندشان باشند ... محدودیت‌های ترافیکی را افزایش می‌دهند بدون آنکه نظارتی داشته باشند بر تاکسی‌های شهر و تاکسی‌های نوظهور اینترنتی که از آلودگی هوا هم بالا می‌روند و کرایه‌های چندین برابری‌ به مردم این شهر تحمیل می‌کنند ... تهرانِ آلوده تعطیل باشد یا نباشد دود سیاه آن تنها به چشم شهروندانش می‌رود ...

شعار سال: تاکسی‌های اینترنتی فعال در تهران امروز به بهانه آلودگی هوا و محدودیت‌های ترافیکی در اقدامی عجیب، نرخ‌های خود را تا ۱۰۰ درصد افزایش دادند. متاسفانه تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی نیز با توجه به عدم استقبال مردم از سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی و تجمع مردم در معابر مختلف شهر برای دسترسی به تاکسی، از خدمات رسانی به مردم سرباز زدند و اقدام جذب مسافران دربستی با کرایه‌های عجیب و غریب کردند.

تصاویر زیر نشان می‌دهد تپسی نرخ کرایه مسیر پونک در منطقه پنج به یوسف آباد فتحی شقاقی را که در روزهای عادی ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان تعیین می‌کند امروز به علت آلودگی هوا ۲۹ هزار تومان تغیین کرده است. اسنپ نیز کرایه ۱۲ هزار تومانی همین مسیر در روزهای عادی هفته را امروز ۱۸۵۰۰ تومان تعیین کرد.

یکی از اپراتورهای شرکت تپسی نیز در گفتگو با مسافری که به این قیمت گذاری اعتراض داشت گفت قیمت ما کاملا عادلانه است و بر اساس ترافیک، آلودگی هوا و محدودیت‌ها تعیین می‌شود.

تنها ماکسیم تاکسی اینترنتی وارداتی کشور از روسیه قیمت خود را افزایش نداد و با همین نرخ جایجایی مسافران را انجام داد. البته این تاکسی اینترنتی به دلیل تازه کار بودن در ایران هنوز تعداد محدودی خودرو دارد.

راننده ماکسیم تاکسی با بیان اینکه در روزهای عادی تا این حد درخواست سفر نداشته گفت: امروز به دلیل اینکه ماکسیم کرایه‌های خود را افزایش نداده است مسافران درخواست سفر از ماکسیم دارند. اما اسنپ و تپسی کرایه‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند.

به نظر می‌رسد عدم نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی عامل اصلی این هرج و مرج و سوء استفاده از شهروندانی است که تنها عنوان «حقوق شهروندی» را روزی چند بار از مسئولان می‌شنوند؛ حقوقی که به نظر می‌رسد در نگاه مسئولان تنها یک ژست اجتماعی و فرهنگی است.

هر چند درباره سوء رفتار برخی رانندگان، جذب خیابانی و این تاکسی‌ها تذکرات متعددی داده شده است اما همچنان این روند ادامه دارد. اسنپ نیز که مدعی شده بود جذب خیابانی رانندگان را حذف کرده است اما این روزها در این زمینه فعال‌تر شده است.




اما علاوه بر مشکل کرایه‌ تاکسی‌ها در روزهای تعطیلی به علت آلودگی هوا و محدودیت‌های ترافیکی، نکته‌ای که به نظر می‌رسد مغفول واقع شده است والدین شاغل هستند. والدین کارمندی که کودکشان به مهدکودک یا پیش دبستانی می‌رود یا سال‌های ابتدایی تحصیل خود را طی می‌کند با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا با سردرگمی شدیدی مواجه می‌شوند. مرخصی‌های اجباری تنها راه این والدین است تا کودکانشان در خانه تنها نمانند و مراقب لازم از آنها صورت گیرد. ضمن اینکه اگر اقوامی برای سپردن فرزندشان نیز دارند سفرهای شهری چندین برابر خواهد شد که همین امر خود بر آلودگی هوا و ترافیک شهری می‌افزاید. به نظر می‌رسد کمی تامل و تعقل و مرور تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه می‌تواند به تصمیم گیری‌ها کمک کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت درنگ، تاریخ 27 آذر 96، کد مطلب: -: www.derang.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین