پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
طبق گفته کارشناسان حدود 35 میلیارد دلار از تولید ناخالص کشور صرف هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا شده که با احتساب رقم دلار فعلی (3700 تومان) این میزان 129 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود. اگر 5 درصد از این رقم یعنی حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان به توسعه قطارهای حومه‌ای اختصاص یابد؛ می‌توان شاهد کاهش قابل توجه آلودگی هوا بود.

شعار سال:


بررسی های سازمان های جهانی نشان می دهد؛ سالانه حدود 800 هزار مرگ در جهان به علت آلودگی هوا اتفاق می افتد به طوری که براساس تحقیقات صورت گرفته در تعدادی از شهرهای بزرگ مانند لندن این نتایج حاصل شده که از هر 50 سکته قلبی یک مورد با آلودگی هوا تحریک و شروع شده است.

متخصصان و صاحب نظران علوم پزشکی براین اعتقادند که ریزگردها موجود در هوای آلوده انواع مختلفی دارند که برخی از آنها که در اصطلاح 10 ppm هستند یا قطری کمتر از 10 میکرون دارند. بیشترین اثر را بر روی سیستم قلبی عروقی بدن دارند.

به گفته این متخصصان آلودگی هوا علاوه بر ریه افراد بیمار، ریه افراد سالم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، و همین موجب شده مردم تهران به عنوان یک شهر با آلودگی بالا علاوه بر افزایش ابتلا به بیماریهای انسدادی ریه، بالاترین میزان ابتلا به آسم در کشور را نیز به خود اختصاص دهند.

متخصصان در بررسی این موضوع آلودگی هوا، آلودگیهای شغلی و سیگار را سه عامل خطرساز بیماریهای ریوی برشمرده و می گویند: این بیماریها از شایعترین بیماریهای جامعه بشری بوده و در این میان سرطان ریه شایعترین سرطانهاست و خانمهای باردار و جنین در سه ماه نخست بارداری بیشترین تاثیر را از آلودگی میپذیرند .

در طول سالهای اخیر متولیان کوشیده اند تا راهکارهای متعددی را به منظور کاهش این آلاینده اجرایی کنند که ازجمله آن می توان به طرح نوبتی تردد خودروها، گسترش محدوده طرح ترافیک و... در کلانشهر اشاره کرد اما با توجه به این که این طرح‌ها به صورت ضربتی و در مواقع اضطراری به اجرا درآمده اند تاکنون نتوانسته اند به شکل ریشه ای نسبت به حل مشکل آلودگی هوا اقدام کنند.

کارشناسان حمل ونقلی حوزه شهری در کنار برنامه های تدوین شده به این منطور ؛گسترش خطوط حمل و نقل ریلی مانند قطارهای حومه ای و مترو را تاثیرگذارترین ابزار برای ترغیب مردم به کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی می دانند و می گویند: گسترش خطوط قطارهای حومه ای و مترو به عنوان حمل و نقل پاک ضروری ترین و اولویت دارترین اقدام در جهت کاهش معضلات شهرهای بزرگ و صنعتی ازجمله تهران است به سخن دیگر بهره گیری از قطارهای درون و برون شهری بهترین و موثرترین وسیله درجهت کاهش آلودگی هواست چراکه علاوه بر تسهیل جابه جایی شهروندان و کاهش بیش از ۵۰ درصدی آلودگی هوا؛ مانعی برای ورود خودروهایی هستند که به شکل تک سرنشین از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند.

این متخصصان با استناد به اینکه حدود 2.5 درصد از تولید ناخالص کشور صرف هزینه های ناشی از آلودگی هوا می شود؛ می گویند: طبق آمار صندوق بین المللی پول؛ تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2014 بالغ بر 1357 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2015 به 1381 میلیارد دلار رسیده است.

در یک حساب سرانگشتی این نتیجه حاصل می شود که حدود 35 میلیارد دلار ازاین رقم صرف هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا شده است که با احتساب رقم دلار فعلی (3700 تومان ) این میزان چیزی درحدود 129هزار و500 میلیارد تومان می شود که اگر 5 درصد از این رقم یعنی حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان به توسعه قطارهای حومه ای اختصاص یابد؛ می توان رشد قابل توجهی را در تسهیل جابه جایی مسافران حاشیه شهر تهران و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را شاهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار 30 آبان 1395، کد مطلب: 430483: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین