پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
با نزدیک شدن به موعد نهایی تصویب قانون برنامه ششم توسعه در مجلس حالا راه‌آهن با قدرت بیشتری درباره برنامه‌های آینده خود سخن می‌گوید. برنامه‌هایی که با اجرایی شدن هر یک از آنها صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران تجربه‌ای متفاوت خواهد داشت.

شعار سال: در طول سال‌های گذشته با افزایش توجهات دولت و مجلس به صنعت ریلی این حوزه توانسته با سرعت بیشتری اهداف زیرساختی خود را پیگیری کند. هرچند طرح‌هایی مانند برقی‌سازی یا سریع‌السیرسازی خطوط، دو خطه و چهار خطه کردن راه‌آهن و رساندن قطار به استان‌هایی که تاکنون از این نعمت محروم بودند امری طولانی و زمان‌بر به حساب می‌آید اما ثبت تجربه ماه‌های گذشته نشان از آن دارد که در صورت تامین منابع مالی لازم می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از منافع ملی در حوزه ریلی رعایت شود.

یکی از اصلی‌ترین نقاطی که راه‌آهن به آن امید بسته تا سهم صنعت ریلی ایران از منابع اعتباری را افزایش دهد برنامه ششم توسعه است. پیش از این مدیرعامل راه‌آهن در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود در جریان این برنامه اتفاقات بزرگی برای صنعت ریلی ایران خواهد افتاد و حالا که به زمان تصویب این برنامه نزدیک‌تر شده‌ایم پورسیدآقایی با اطمینان بیشتری از افزایش سهم راه‌آهن در اقتصاد ایران سخن می‌گوید.

این افزایش سهم به دنبال بررسی‌هایی است که حتی نگاهی اجمالی به آنها نشان از مزیت نسبی بسیار بالای عرصه ریلی در قیاس با جاده‌ها دارد. براساس آمارهایی که ارائه شده اگر جاده‌ها در طول سال ۲۰ میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنند این رقم برای خطوط ریلی تنها حدود سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. همچنین اگر تلفات جاده‌ای ایران به حدود ۱۶ هزار نفر در سال رسیده راه‌آهن در طول ۱۲ ماه تنها ۴۰ مورد تصادف منجر به فوت ثبت کرده است.

اگر این دو وضعیت مهم در کنار شاخصی مانند کاهش آلودگی هوا قرار دهیم راه‌آهن اهمیت خود را در سیاست‌های کلان آینده کشور به خوبی نشان می‌دهد. در چنین چارچوبی است که اهمیت طرح هایی چون خط سریع السیر تهران - اصفهان، برقی سازی تهران - مشهد و دو خطه سازی بافق - بندرعباس اهمیت خود را نشان می دهد.

هرچند نمی‌توان تا زمان نهایی شدن برنامه ششم توسعه به طور دقیق از سهم ریل در آینده توسعه‌ای ایران سخن گفت اما انتظار می‌رود با در کنار هم قرار دادن این شاخص‌های اقتصادی این بخش از حمل‌ونقل بیش از هر زمان دیگری به سمت رشد و افزایش نقش‌آفرینی در اقتصاد ایران حرکت کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395، کد مطلب: 95071106375:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین