پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
بخش زیادی از خانه قاجاری بابل که یکی از آثار مذهبی تاریخی مازندران است، در یک روز تعطیل تخریب و سبب اعتراض اهالی میراث فرهنگی شد.
شعار سال: به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روز گذشته اداره اوقاف و امور خیریه بابل، خانه قدیمی خلیلیان این شهر را که به‌تازگی ثبت میراث هم شده بود، تخریب کرد.

پس از این اقدام غیر متعارف و ضد فرهنگی که بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی اجرا شد، جمعی از فعالان اجتماعی، میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حاضر شدند و از ادامه تخریب جلوگیری کردند، ماموران نیروی انتظامی هم با تماس تلفنی یگان حفاظت وارد محل شدند، در ادامه نیز پرونده‌ای تشکیل شد و تحقیقات مقدماتی در حال اجراست.

خانه خلیلیان که بین امام‌زاده قاسم (ع) و سه‌راه سنگ‌پل در بابل قرار دارد در تاریخ ۲۵ آذرماه امسال ثبت ملی شد.


خانه قاجاری خلیلیان بابل میراثی ماندگار از عهد قاجار محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ از جمله مرحوم آیت‌الله بیکایی و مرحوم آیت‌الله هادی روحانی بوده است که با وجود ثبت ملی بودن این اثر مورد تعرض قرار گرفته است.

براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی «ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﯾﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻨﯿﻪ‌، ﺍﻣﺎﮐﻦ‌، ﻣﺤﻮﻃﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻠﯽ ‌ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ‌، ﯾﺎ ﺗﺰﯾﯿﻨﺎﺕ‌، ﻣﻠﺤﻘﺎﺕ‌، ﺗﺎﺳﯿﺴﺎﺕ، ﺍﺷﯿﺎ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﻭ ﺧﻄﻮﻁ ﻭ ﻧﻘﻮﺵ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﮐﻪ‌ ﻣﺴﺘﻘﻼ‌ ﻧﯿﺰ ﻭﺍﺟﺪ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﺮﺍﺑﯽ‌ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺍﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺣﺒﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ تا۱۰ ‌ﺳﺎﻝ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.»

* مقابل درک نادرست می‌ایستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ثبت نشدن در فهرست آثار ملی نباید عاملی برای تخریب اثر تاریخی باشد، گفت: ما نباید منتظر بمانیم که کسی جایی یا بنایی را تخریب کند بعد به فکر آن باشیم، بلکه باید فضا را به‌گونه‌ای سنگین کنیم که کسی به میراث تاریخی چشم طمع نداشته باشد.

دلاور بزرگنیا با بیان اینکه تنها بخشی از میراث تاریخی استان ثبت ملی شده است، اظهار کرد: آیا این به آن معنی است که باید در تخریب دیگر آثار ثبت‌نشده شتاب کرد و داشته‌ها را نابود کنیم؟

وی ادامه داد: آیا حفاظت از آثار که هویت سرزمینی ما، ریشه‌های کهن معماری و باورهای سازندگان را در چنین بناهایی نشان می‌دهد، کمتر از سایر موضوعات اهمیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه برای حفاظت از آثار تاریخی تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد، بیان کرد: بی‌تردید میراث فرهنگی و اوقاف استان نیز دست در دست هم در اجرای این تفاهمات پایبند بوده و در مقابل درک نادرستی که تعدادی افراد سودجو یا بی‌اطلاع از آثار تاریخی دارند، میایستند.

این مسئول ادامه داد: یک اشتباهی وجود دارد و آن اینکه حتماً باید یک اثری ثبت شود تا نسبت به حفاظت آن اقدام شود، این در حالی است که ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که تنها حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است و اشتباه بسیاری از افراد این است که آثار تاریخی و عرصه‌های باارزش تاریخی باید ثبت ملی شود تا نسبت به حراست از آن اقدام شود.

* خانه قاجار بابل دارای معماری باارزش تاریخی است

معاون میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نیز با بیان اینکه این اقدام اوقاف برخلاف قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران است، گفت: خانه خلیلیان ثبت ملی شده است و هیچ کس حق تخریب و آسیب به اثری که به ثبت رسیده است را ندارد.

مهدی ایزدی اظهار کرد: تخریب بناهای باارزش در هر پوششی خلاف قانون است و اگر اوقاف بدون هماهنگی و با نیت، کار تخریب را ادامه دهد خلاف قانون عمل کرده است.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی دارای معماری باارزش تاریخی است و به اداره اوقاف و امور خیریه بابل نیز اعلام کرده‌ایم که از تخریب آن باید جلوگیری شود و درعین‌ حال بین اوقاف و میراث فرهنگی استان برای حفظ و صیانت از آثار تاریخی تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

ایزدی با اظهار تأسف از تخریب بخشی از خانه تاریخی خلیلیان بابل تأکید کرد: مسببان این حادثه اگر افراد عادی هستند باید به قانون معرفی شوند و اگر دستگاه اداری است باید تابع میراث باشند و به تفاهم‌نامه‌ها پایبند باشند.

وی با بیان اینکه به اداره اوقاف و امور خیریه بابل نیز ثبت ملی شدن خانه خلیلیان اعلام‌شده است، متذکر شد: بخشی از خانه خلیلیان حسینیه است و در ماه‌های خاص سال نظیر محرم در آن مراسم مذهبی و روضه برپا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: نظیر خانه خلیلیان بابل، خانه نبویان در آمل است که بخشی از آن حسینیه است و در آن مراسم مذهبی برپا می‌شود و با کمک اوقاف نسبت به حفظ آن اقدام شده است.

* نامه معاون رئیس‌جمهور به استاندار مازندران

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز هفته گذشته در نامه‌ای به استاندار مازندران خواستار مراقبت از این اثر شد.

در نامه مسعود سلطانی‌فر آمده است: در اجرای بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی خانه خلیلیان واقع در استان مازندران، شهرستان بابل، بخش مرکزی، شهر بابل، بین امام‌زاده قاسم (ع) و سه‌راه سنگ‌پل، کوچه هادی ۱۶ که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۱۳۶۸ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

این اثر تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی میشود همچنین مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این سازمان ممکن میشود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی مازند خبر، تاریخ انتشار: 9 دی 1394، کد مطلب: -www.mazandkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین