پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
جلسه ویژه ساماندهی و تعیین متولی دریاچه ولشت به ریاست فرماندار چالوس و با حضور بخشدار، شهردار و اعضای شورای شهر و بخش مرزن آباد، روسای ادارات گردشگری، راه، محیط زیست، منابع طبیعی، برق و امور آب شهرستان و هچنین مشاور طرح شهرداری مرزن آباد در خصوص دریاچه ولشت برگزار شد.
شعارسال : جلسه ویژه ساماندهی و تعیین متولی دریاچه ولشت به ریاست فرماندار چالوس و با حضور بخشدار، شهردار و اعضای شورای شهر و بخش مرزن آباد، روسای ادارات گردشگری، راه، محیط زیست، منابع طبیعی، برق و امور آب شهرستان و هچنین مشاور طرح شهرداری مرزن آباد در خصوص دریاچه ولشت برگزار شد.

*باید ایده و چشم انداز مشخصی برای دریاچه ولشت تعریف کنیم

فرماندار چالوس در این جلسه با اشاره به اهمیت دریاچه ولشت بعنوان یکی از زیباترین دریچه های ایران و جهان گفت: متاسفانه تا کنون آنچنان که باید از این دریاچه بعنوان فرصتی برای گردشگری و توریستی استفاده نشده و امکانات لازم نیز در این خصوص در این دریاچه بوجود نیامده که این امر با توجه به توریست پذیر بودن منطقه در شان شهرستان و بخش مرزن آباد نیست.

محمد ناصر زندی افزود: در همین راستا به دنبال این هستیم که طرحی را ارایه بدهیم که مصوب شود و بر اساس مصوبات نقاط مختلف دریاچه را با کاربری های مشخص پیگیری کنیم و سپس سراغ سرمایه گذار برویم. در این خصوص باید ایده و چشم انداز مشخصی برای ولشت تعریف کنیم .

وی با تاکید بر اینکه موضوع دریاچه ولشت برای ما حیثیتی شده گفت: این آمادگی در شهرستان وجود دارد تا نسبت به تحول گردشگری دریاچه ولشت اقدامات لازم صورت گیرد. باید چشم انداز ما در این خصوص حداقل 50 ساله باشد و هرچه سریعتر نیز در این رابطه ورود کنیم و نگذاریم وضعیت فعلی ادامه پیدا کند.

فرماندار چالوس با بیان اینکه اگر طرح مطالعاتی در این خصوص نداشته باشیم ممکن است هرکسی در مسائلی چون ساخت و ساز، تخریب محیط زیست و منافع شخصی ورود کرده و کنترل آن از دست خارج شود اظهارداشت: ضمن اینکه نباید همانند گذشته بخشی نگری و کوته نظری داشته باشیم. نمی خواهیم کاری نمایشی انجام دهیم و به زیرساخت و زیربناهای آن آسیب بزنیم. بنا براین باید با یک طرح قوی و مدیریت قوی وارد عمل شویم و آنچنان که شایسته و در خور نام و جایگاه دریاچه ولشت است از آن استفاده و بهره برداری شود.

زندی افزود: در همین رابطه پیشنهاد ما آغاز کار کوتاه مدت با ایجاد سازه های سبک و امکانات لازم اولیه در دریاچه است تا بتوان در فرصت مناسب طرح اصلی را ارایه و بعد از مصوب شدن نسبت به اجرایی شدن آن گام برداشته و سرمایه گذار جذب کنیم. بدین ترتیب حداقل رضایت مندی مسافر را جذب می کنیم تا زمان اجرایی شدن طرح اصلی بتواند از امکانات ضروری موجود در آن استفاده نماید.

وی با تاکید بر اجراییی شدن طرح مدت دار با زمان بندی مشخص با محوریت سازمان گردشگری گفت: پس از تصویب طرح و جذب سرمایه گذار نیز باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که سرمایه گذار نیز دغدغه ای نداشته باشد. بهرحال توسعه هر منطقه ای نیازمند جذب سرمایه گذار است و چنانچه بسترهای لازم برای سرمایه گذار فراهم باشد می توان به حصول نتیجه بهتر گامهای مهم و تاثیر گذار را برای رشد و توسعه همه جانبه منطقه برداشت.

*هدف اصلی شهرداری و شورای شهر، حفظ دریاچه ولشت بعنوان پتانسیل و ظرفیت طبیعی و توسعه گردشگری است

شهردار مرزن آباد نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری از مدتها قبل پیگیر موضوع دریاچه ولشت بوده گفت: اگر مدیریت دریاچه ولشت به این روش ادامه پیدا کند هیچ اتفاقی نمی افتد، همچنان که تاکنون نیز اتفاقی نیفتاده است.

مهندس جعفر ردایی افزود: از دوسال قبل موضوع دریاچه ولشت را در کارگروه گردشگری که در سد سیابیشه برگزار شده بود مطرح کره و از آن زمان یکسری مطالعات هم انجام دادیم و طی این مدت جلسات متعددی را با مسوولان استانی و شهرستانی در خصوص واگذاری دریاچه به شهرداری داشتیم.

وی اظهارداشت: در همین رابطه قراردادی را در زمان مدیریت حجازی با سازمان همیاری شهرداری های استان بسته بودیم که طی آن مقرر شده بود دریاچه به شهرداری و تعاونی دهیاران مرزن آباد واگذار شود که متاسفانه بعد از رفتن حجازی موضوع مسکوت ماند. البته در همه جلساتی که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی داشتیم همواره بر دو راهکار کوتاه مدت و بلند مدت تاکید داشته و معتقدیم که ابتدا با فراهم آوردن امکانات اولیه در حد پاسخگویی به مسافران و گردشگران بتوانیم گام بعدی و بلندتر را برای توسعه و ساماندهی دریاچه برداریم.

ردایی با بیان اینکه دریاچه ولشت به لحاظ شکل و ساختار زمین نقطه ای است که حساسیت بالایی دارد تصریح کرد: برای این امر دکتر صفایی را بعنوان مشاور طرح برگزیدیم، ایشان سالها در خصوص دریاچه ولشت تحقیق کرده و از آنجا که سابقه مطالعاتی بسیار بالایی دارند در جلسات استانی مرتبط دعوت می شوند. طرحی که مشاور تهیه کرده طرحی جامع است که به زودی جهت تصویب ارایه می شود.

شهردار مرزن آباد با بیان اینکه کاری که ما می خواهیم انجام بدهیم بسیار کلان و جامع است گفت: سعی ما بر این است که امکاناتی را که در نظر داریم به اجرا درآوریم به ساختار زمین، خاک، پوشش گیاهی و منابع آبی آسیب وارد نسازد. در این خصوص همه مسائل زیست محیطی را در آن بکار خواهیم گرفت. ضمن اینکه در این طرح بر این موضوع واقف هستیم که کدام منطقه مناسب هتل سازی است و یا امکان ورود چه ورزشهایی به منطقه وجود دارد.

جعفر ردایی ادامه داد: برای اینکه روستاهای مرزن آباد هم در این رابطه نقش داشته باشند برای اجرای طرح، تعاونی دهیاران را هم با هاهنگی بخشدار وقت وارد موضوع کردیم.

وی با تاکید بر اتحاد و همدلی همه مسوولان برای ساماندهی دریاچه ولشت و خروج این دریاچه زیبا از وضعیت فعلی گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان بحث انتفاع مطرح نیست. بلکه برای شهرداری و شورای شهر، مهم این است که دریاچه ولشت بعنوان ظرفیت و پتانسیل مرزن آباد حفظ شده و بعنوان آبروی شهرستان و بخش در حوزه گردشگری به آنچه که شایسته آن است برسد.

شهردار مرزن آباد گفت: حداقل کاری که می توانیم برای شروع انجام دهیم نصب سطل های زباله، ایجادآلاچیق، احداث سرویس بهداشتی متناسب با طبیعت، ایجاد نرده های چوبی و ... است که این آمادگی در شهرداری وجود دارد.

ردایی با اشاره به برخی موارد مشابه در دیگر نقاط کشور گفت: در سطح کشور چنین موقعیت هایی که دارای ظرفیت های بالا باشد وجود دارد کهبه بهترین نحو از آنها استفاده شده و سالانه شمار زیادی گردشگر و توریست جذب می کنند، اما دریاچه ولشت با اینهمه پتانسیل و ظرفیت و شهرت جهانی از حداقل ترین امکانات هم برخوردار نیست. به همین جهعت بایستی هرچه زودتر این دریاچه را از وضعیت فعلی خارج کنیم.

*پیشنهاد اداره گردشگری در خصوص دریاچه ولشت، شهرداری است

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چالوس نیز در این جلسه اظهارداشت: در کارگروه گردشگری استان موضوع بهره برداری از دریاچه ولشت مطرح شده بود که پیشنهاد ما شهرداری مرزن آباد بوده ( باتوجه به اینکه خودشان درخواست داشتند). برای بهره برداری از دریاچه ولشت طرح مطالعاتی و امکان سنجی انجام شده و گردشگری هم از واگذاری آن به شهرداری استقبال خواهد کرد.

موسوی افزود: تاکید ما ایجاد سازه های سبک و امکانات اولیه مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و ... تا به نیازهای اولیه مسافر و گردشگر پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: طرح پیشنهادی ارایه شود و کمیته کارشناسی و متولیان امر نظر بدهند و اگر به تایید رسید برای اجرا اقدام شود. در این خصوص این آمادگی در اداره گردشگری وجود دارد تا همکاری و مساعدت مالی برای این پروژه را داشته باشد.

*با واگذاری دریاچه به شهرداری مرزن آباد مشکلی نداریم

مدیر امور آب شهرستانهای چالوس و نوشهر نیز در این جلسه با اشاره به تاریخچه ایجاد دریاچه ولشت گفت: برخی دریاچه ها مانند خزر به وسیله فرونشست و برخی مانند دریاچه ولشت بر اساس لغزش و گسلها به وجود آمدند. در خصوص ولشت تاریخ مشخصی وجود ندارد اما ایجاد آن به سال 333 هجری شمسی برمی گردد.

عبدالهی با بیان اینکه برای واگذاری دریاچه به شهرداری مرزن آباد مشکلی نداریم افزود: امور آب از سال 90 در این امر ورود کرده و چندماه اخیر هم مکاتباتی با دادستانی داشتیم بابت دریافت ورودی و عوارض از سوی پیمانکار که در قرارداد ذکر نشده بود.

وی ادامه داد: دریاچه ولشت فقط سطح دریاچه نیست.کل محوطه دریاچه 25 هکتار، سطح آن 5 هکتار و بستر آن حدود 7733 متر مربع است که در حال حاضر بستر آن به پیمانکار اجاره داده شده است.

وی با بیان اینکه امور آب از حضور بخش خصوصی در این خصوص استقبال می کند گفت: طرحی که ارایه می شود باید در آن مقررات همه ارگانها رعایت شود. ضمن اینکه برای امور آب، اجاره دریاچه به صرف انتفاع نیست به شرط حاکمیت است.

*ایجاد راه دسترسی مناسب یکی از مهمترین نیازهای دریاچه ولشت است

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس نیز در این جلسه با بیان اینکه ولشت به عنوان دغدغه اصلی مدیران شهرستان طی سالهای اخیر مطرح بوده گفت: امیدواریم حساسیت ها آنقدر نباشد که مانع اجرای طرح های گردشگری در این حوزه شود.

مهندس مهرداد خزایی افزود: یکی از مشکلات اصلی دریاچه ولشت راه دسترسی آن است که حتما باید فکری برای آن اندیشیده شود. جاده فعلی جاده ای نیستکه گردشگر بتواند از آن استفاده کند. ضمن اینکه امکانات آن هم در حد یک جوی آب هم نیست .

وی تاکید کرد: اداره منابع طبیعی نیز از همه طرح هایی که در قالب گردشگری مطرح باشد استقبال کرده و همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.

شایان ذکر است: در این جلسه مصوب شد تا شهرداری مرزن آباد به اتفاق شرکت تعاونی دهیاران بخش اقدامات اولیه جهت ایجاد امکانات لازم و ضروری مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و ... در حد پاسخگویی به مسافران و گردشگران را انجام داده و برای عید نوروز به بهره برداری برساند.
یادآور می شود: دکتر صفایی، مشاور شهرداری مرزن آباد در خصوص طرح ساماندهی دریاچه ولشت نیز در این جلسه به بیان گزارشی مبسوط پیرامون (طرح مطالعات اکوتوریسم و ژئوتوریسم حوضه آبخیز دریاچه ولشت ) پرداخت.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از مرزن نیوز ، تاریخ انتشار پنجشنبه 12 آذر 1394 ، کد مطلب : 2108 : www.marzannews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین