پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
استان چهارمحال و بختیاری سرزمینی است که ۷۶ درصد آن را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴ درصد را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل می‌دهد دارای حدود ۲۵ قله با ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر، بیش از هزار چشمه، بیش از ۳۰۰ چشمه آب معدنی و حدود ۲۰ رودخانه دائمی است.این استان کوهستانی، حدود ۳۰۷ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس و بیش از ۳هزار و ۱۷۰ هکتار تالاب دارد.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری سرزمینی است که ۷۶ درصد آن را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴ درصد را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل می‌دهد دارای حدود ۲۵ قله با ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر، بیش از هزار چشمه، بیش از ۳۰۰ چشمه آب معدنی و حدود ۲۰ رودخانه دائمی است.این استان کوهستانی، حدود ۳۰۷ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس و بیش از ۳هزار و ۱۷۰ هکتار تالاب دارد. همچنین این استان زیبا دارای آبشارها و غارهای بسیار زیادی است. همچنین ۷ منطقه طبیعی تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار دارد که شامل ۵ منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی و یک اثر طبیعی ملی هستند؛ علاوه بر اینها این استان دارای ۱۵ منطقه نمونه گردشگری و ۱۲ روستای هدف گردشگری است. استان چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۶۳۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی شامل ۵۸۹ اثر تاریخی، ۴ اثر طبیعی و ۴۱ اثر معنوی است و ۴ هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شده دارد. از جمله نشانه‌های فرهنگ کهن و تاریخی این سرزمین می‌توان به قدیمی‌ترین آثار انسانی کشف شده مربوط به دوران پارینه سنگی (حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال قبل) اشاره کرد. حال با توجه به جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی و گردشگری این استان، می‌خواهیم ببینیم که به راستی چقدر توانسته‌ایم از این توانمندی‌ها و موقعیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه و تقویت صنعت گردشگری بهره ببریم. در این رابطه با «مسعودناصری بروجنی» رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق شهرکرد گفت‌وگو می‌کنیم.

استان چهارمحال و بختیاری و شهر کرد را به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به قرار گرفتن در قلب ایران و با توجه به تنوع اکوتوریستی که داراست، پتانسیل گردشگری بسیار زیادی دارد. اما متاسفانه از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری ضعیف عمل کرده است.

در حال حاضر سهم گردشگری در اقتصاد استان و شهرکرد به چه میزان است؟

با توجه به پتانسیل اکوتوریسمی بالای استان و طبیعت بکر و دست نخورده موجود در استان، می‌توان اذعان کرد که استان چهارمحال و بختیاری می‌تواند یکی از استان‌های گردشگرپذیر باشد اما به دلیل فقر فرهنگی و فقدان آشنایی با اهمیت گردشگری در اقتصاد، سهم ناچیزی در اقتصاد استان برای آن متصور هستیم.

در تحولات پس از برجام، استان و شهرکرد چه تغییراتی را در حوزه گردشگری شاهد بوده است؟

ما تاکنون در استان نتوانسته‌ایم از این ظرفیت و باز شدن درها به خوبی استفاده کنیم. بنابراین در جذب توریسم خیلی موفق نبوده‌ایم. در واقع با وجود برجام، درهای ورود گردشگران ماجراجو و طبیعت‌گرد به استان باز شده است. با توجه به این مساله ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های جامع، مدون و مدیریت درست و استفاده از ظرفیت‌های انسانی غنی از این موقعیت استفاده مثبت ببریم.

اتاق بازرگانی شهرکرد چه برنامه مدونی برای تحول در گردشگری استان و شهرکرد دارد؟ برای معرفی و جذب تورهای بین‌المللی برنامه‌ای دارید؟

در این مسیر ضرورت تعامل آژانس‌های مسافرتی و واحدهای اقامتی برای مهار دلالی در بخش گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین باید دستگاه‌های اجرایی را به منظور جذب سرمایه‌گذار و اجرای برنامه‌های گردشگری با یکدیگر همگرا کرد. علاوه بر اینها باید اقدام به تهیه و تنظیم برند گردشگری استان کنیم. همچنین لزوم سامان دادن به گردشگری ورزشی استان و همچنین تعامل با رسانه‌ها برای انعکاس مشکلات بخش گردشگری نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات حوزه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد چه مواردی هستند؟

مهم‌ترین چالش گردشگری استان و کشور، ضعف مدیریت است. متاسفانه در سال‌های اخیر با این مقوله بسیار دست به گریبان بوده‌ایم و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معضلات و مشکل ما در سطح استان مدیریت تک بعدی، غیر حرفه‌ای و بدون برنامه‌ریزی است. متاسفانه به واسطه ضعف مدیریت در بعد ملی و به دنبال آن در بعد استانی، تبلیغات مناسبی در سطوح ملی و بین‌المللی به منظور شناساندن استان به بازار ملی و جهانی انجام نشده است.

استان چهارمحال و بختیاری برای افزایش میزان گردشگر و سهم درآمدزایی گردشگری به چه میزان سرمایه‌گذاری نیازمند است؟

برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آن‌گونه که باید و شاید شرایط فراهم نبوده و نیست و ما برنامه میان مدت و بلندمدتی را برای توسعه گردشگری استان تاکنون نداشته‌ایم. اکنون اگر تورهایی هم هست و گردشگر خارجی و ایرانی وجود دارد، به واسطه فعالیت آژانس‌های خصوصی و تبلیغات مستقل آنهاست. اما نکته اساسی اینجاست که چرا نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌های موجود در راستای رفع بیکاری و رکود اقتصادی استفاده کنیم؟ دولت می‌تواند با سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی تعامل داشته باشد. اگر بتوانیم از این ظرفیت و حق قانونی استفاده کنیم تا حدود زیادی می‌توانیم معضلات توسعه گردشگری استان را پوشش بدهیم که این نیز به همت مسوولان امر نیاز دارد.

استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد چقدر توانسته از پتانسیل‌های گردشگری خود بهره‌مند باشد و چه جاذبه‌هایی از این استان مغفول مانده است؟

باید دید که چهارمحال و بختیاری را اکنون با چه چیزی می‌شناسند. استان چهارمحال و بختیاری را به عنوان «بام ایران» در سطح کلان می‌شناسند که این مورد با بی‌توجهی مسوولان استانی نتوانست به عنوان برند استانی معرفی شود. در حال حاضر مشغول آماده کردن برند استانی به عنوان «چهارمحال و بختیاری، بهشت بوم‌گردی کشور» هستیم.

مهم‌ترین برنامه‌های کمیسیون گردشگری اتاق شهرکرد در چه محورهایی قرار دارد؟

ما در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کارهایی انجام داده‌ایم؛ از جمله اینکه پیشنهاداتی برای مدیریت ارشد استان داشته و آسیب‌شناسی تحلیلی را ارائه کرده‌ایم. بر این اساس اهداف و چشم‌اندازهای آتی توسعه گردشگری استان را اشاره کرده بودیم، اما در بعد کلان ملی نیز خیلی نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید و شاید سهم گردشگری را مشخص و روشن تشخیص بدهیم. همچنین جلسات متعددی با بخش خصوصی و NGO‌ها به منظور تبیین مشکلات خودشان داشته‌ایم. علاوه بر این مشکلات و موضوعات مطرح شده را در شورای گفت‌وگو به منظور بحث و گفت‌وگو ارائه و راه‌حل‌های خوبی هم دریافت کرده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 12اسفند 96، کدمطلب:۳۳۶۰۷۲۵، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین