پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
استاندار خراسان رضوی سهم صادرات استان را به کشور افغانستان ۴۵ درصد اعلام کرد.

شعارسال : علیرضا رشیدیان در کارگروه توسعه استان که با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس کانون کارآفرینان استان در ساختمان شهدای دولت در استانداری برگزار شد، این کارگروه را با نامدار دکتر حسین قنبری مرد پرتلاش عرصه تولید و اشتغال نامگذاری کرد و اضافه داشت کشور افغانستان مرز گسترده‌ای با استان خراسان رضوی دارد و توسعه بازارهای صادراتی و تبادل هیات‌ها در گسترش ارتباطات دوسویه با آن از اهمیت چندانی برخورداراست و از سوی دیگر با توجه به اینکه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگ‌ترین مرکز ورودی کالا ترانزیتی برای افغانستان محسوب می‌شود توسعه روابط برای هر دو طرف حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی افزود: در ۶ ماهه گذشته ۸۱۷ میلیون دلار صادرات از استان صورت گرفته است و بدنبال آن هستیم با کمک بخش خصوصی برنامه‌های تدوین شده در حوزه صادرات را محقق و این رقم را تا پایان سال افزایش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه افغانستان یک شریک تجاری مهم در تجارت استان محسوب می‌شود، گفت تعاملات با افغانستان بویژه استان هرات راهبردی است و بی‌شک سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی و توسعه صادرات در تامین امنیت دو کشور موثر می‌باشد. و پس از تایید و دستور کار کارگروه صادرات هر دستگاه می‌باید نسبت به مصوبات کارگروه با محوریت اتاق به وظایف خود عمل کند.

رشیدیان با اشاره به اینکه کارگروه مشترک صادراتی در اوایل ماه آینده با عنوان اقتصاد مرز بعنوان محور تجارت بین استانهای خراسان رضوی و شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان برزگزار خواهد شد گفت: این کارگروه در خصوص هماهنگی‌های بین استان‌ها و تدوین مصوبات در خصوص کالاهای استراتژیکی منطقه بویژه کنجد، طلا، تخم مرغ و تبادلات حوزه توریسم درمانی و توسعه تعاملات با افغانستان صورت می‌گیرد.

وی اضافه داشت: اتاق مشترک استان خراسان رضوی و استان هرات محور توسعه تعاملات بازرگانی دو کشور است واستانداری نیز از اتاق مشترک دو استان حمایت ومصوبات آن رااجرایی خواهد کرد.

وی در ادامه از اعلام آمادگی مسولان استان هرات و فعالان اقتصادی کشور ایتالیایی برای تکمیل بخشی از راه آهن مشترکی که خراسان رضوی رابه استان هرات متصل می‌کند، خبر داد.

در ادامه رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان با ارائه آماری از صادرات استان به کشور افغانستان گفت صادرات از استان خراسان رضوی با کشور افغانستان بشدت کاهش داشته است و در افزایش تبادلات تجاری بین دو استان توفیقاتی حاصل نشده است.

محمد حسین روشنک مشکل اصلی توسعه صادرات استان به خارج از کشور بویژه استان هرات رامشکلات ریلی و تامین واگن اعلام داشت.

همچنین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه با بیان اینکه افزایش تعاملات با افغانستان نیازمند رویکرد جدیدی در دوران پساتحریم است گفت: با بررسی و شناسایی هیات‌های تجاری فعال در افغانستان و ایجاد ساز و کار مشخص می‌توانیم این روابط را با این هیات‌ها تقویت و به افزایش صادرات رشد چشمگیری دهیم.

وی اضافه کرد: در تجارت پایدار تبادلات تجاری هردو طرف می‌باید بهم نزدیک باشد و با توجه به حجم بالای صادرات استان به کشور افغانستان این مهم بعنوان گله‌مندی از سوی کشور همسایه مطرح است که ایران باید تبادلات دو سویه تجاری را با افغانستان افرایش دهد.

شافعی وجود بازارچه‌های مرزی را مهم‌ترین بستر ایجاد تبادلات تجاری با کشورهای همسایه اعلام داشت و افزود برای توسعه این تبادلات باید از تبادلات تجاری چمدانی (واگنی) فرا‌تر رفت و بستر‌های مناسبتری ایجاد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت ایلنا ، تاریخ انتشار پنجشنبه 23 مهر 1394 ، کد مطلب : 313654 : www.ilna.ir

برچسب ها :صادرات ، ،  ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین