پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
ورود روزانه ۳۰۰ خودرو جدید به مشهد و عدم ساخت پارکینگ متناسب با نیاز شهروندان سبب ایجاد مشکل کمبود فضای پارکینگی در مشهد خصوصاً در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی شده است و انتقادهای زائران و مجاوران را در بی توجهی به ایجاد فضای پارک توسط مدیران شهری به دنبال داشته است.
شعار سال: ورود روزانه ۳۰۰ خودرو جدید به مشهد و عدم ساخت پارکینگ متناسب با نیاز شهروندان باعث شده تا مشکل توقف در برخی خیابان های مشهد خصوصا اطراف حرم رضوی به دغدغه بسیاری از شهروندان تبدیل شود.
 افزایش روز افزون ورود خودروهای شخصی به کلانشهرها و عدم خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل باعث ایجاد مشکلات عدیده از جمله ترافیک و راهبندان های طولانی و نبود فضای پارکینگی در کلانشهرها شده است.

موضوعی که باعث شده تا طرح‌های مختلفی از جمله ایجاد محدوده‌های ترافیکی و سیاست‌های تشویقی برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در شهرها اجرایی شود تا بخشی از مشکلات کاسته شود اما همچنان در مرکز شهرها مشکلات پاپرجا بوده و کارشناسان تنها راه برون رفت از آن را استفاده از خودروهای عمومی می‌دانند.

در این میان مشکل کمبود فضای پارکینگی در مشهد خصوصاً در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر رضوی از مشکلات همیشگی پایتخت معنوی کشور بوده و انتقادهای زائران و مجاوران را در بی توجهی به ایجاد فضای پارک توسط مدیران شهری به دنبال داشته است.

از سوی دیگر مدیران شهری همواره تاکید داشته‌اند مردم و زائران باید برای ورود به مرکز شهر از خودروهای عمومی استفاده کنند زیرا هرچقدر هم پارکینگ در این محدوده ساخته شود بازهم پاسخگوی نیازها نبوده و مردم تشویق به حضور بیشتر در این منطقه با خودرو شخصی می‌شوند.
کمبود پارکینگ در مشهد جدی است/خودروهای سرگردان در شهر
ساخت پارکینگ در مناطق پر متقاضی

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی اسلامی شهر مشهد  می‌گوید: مشکل ما این است که در زمان طراحی خیابان‌های مشهد از جمله احمدآباد به موضوع ساخت پارکینگ توجه نشده و حالا با افزایش روز افزون خودروهای شخصی در این مناطق با مشکل کمبود فضای پارکینگی مواجه هستیم.

مجتبی بهاروند تصریح می‌کند: نکته قبل توجه دیگر به موضوعات فرهنگی باز می‌گردد زیرا ما عادت کرده‌ایم تا نزدیک ترین محل به مقصد با خودرو شخصی سفر کرده و در همان مکان نیز امکان توقف داشته باشیم که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

وی تاکید می‌کند: مردم باید سفر خود را مدیریت کرده و برای حضور در برخی مناطق شهر از جمله بافت مرکزی مشهد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ خودرو در مشهد شماره گذاری شده و تقریباً هیچ خودرویی قدیمی تا زمانی که از کار نیافتاده باشد نیز از رده خارج نمی‌شود و اگر بخواهیم این روند را ادامه دهیم قطعاً مشکلات پارکینگی مشهد نیز ادامه خواهد داشت.

ساخت پارکینگ توجیه اقتصادی ندارد

بهاروند در ادامه تاکید می‌کند: ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هزینه زیادی برای شهرداری دارد که بعضاً از توان ما خارج است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ساخت پارکینگ کنیم.

وی می‌افزاید: اما اشکال اینجاست که به دلیل تعرفه پایین پارکینگ‌ها سرمایه گذاران نیز تمایلی به حضور در این بخش ندارند و ترجیح می‌دهند در دیگر عرصه‌ها ورود کنند. در کشورهای همسایه برای یک ساعت استفاده از پارکینگ حدود ۳۰ هزار تومان از دارنده وسیله نقلیه دریافت می‌شود که این مبلغ در مشهد حدود ۱,۰۰۰ تومان است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی می‌گوید: در بافت مرکزی مشهد که ترافیک و آلودگی زیاد است اگر پارکینگ ساخته شود موجب افزایش تقاضای سفر به این محدوده شده و مشکلات حل نمی‌شود به همین دلیل نظر ما این است که مردم از حمل و نقل عمومی برای سفر به این محدوده استفاده کنند.

بهاروند در خصوص ادامه استفاده از پارکینگ‌های چرخ و فلکی در مشهد نیز می‌گوید: استفاده از این پارکینگ‌ها با توجه به هزینه‌ای که برای راه اندازی آنها شده باید مورد مطالعه قرار گیرد زیرا این پارکینگ‌ها هنوز در برخی مناطق متقاضی دارند و در برخی مناطق تقاضایی برای آنها نداریم به همین دلیل با تأمین ایمنی و استاندارهای لازم در برخی نقاط شهر استفاده از آنها ادامه خواهد داشت.

اجرای طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری مشهد وظیفه مدیریت پارکینگ‌های عمومی این شهر را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته به منظور مدیریت فضای توقف وسایل نقلیه در خیابان‌های پرترافیک مشهد طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای به اجرا در آمده است.

محمد مهدی اسدی می‌افزاید: در این طرح توقف برای نیم ساعت اول در خیابان‌هایی که طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای در آنها اجرا می‌شود رایگان بوده و پس از آن صاحب هر وسیله نقلیه باید طبق تعرفه مصوب نسبت به پرداخت بهای توقف اقدام کند.

وی در خصوص نحوه انتخاب خیابان‌هایی که در آنها طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای اجرا می‌شود می‌گوید: انتخاب این خیابان‌ها ارتباطی به الیت ندارد و این معابر توسط شورای ترافیک تعیین شده و پس از تأیید در مراجع ذیصلاح و شورای شهر برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ترافیک الیت بیان می‌کند: تعرفه پارکینگ‌های حاشیه از ابتدای خرداد سال جاری ۲۵ درصد افزایش یافته است و برای توقف در نیم ساعت دوم با توجه به درجه بندی انجام شده در خیابان‌ها مبلغ ۷۵۰، ۶۵۰و یا ۵۵۰ تومان از صاحبان وسایل نقلیه به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود.

اسدی تاکید می‌کند: این افزایش تعرفه‌ها برای بازدارندگی بیشتر و کاهش توقف‌های بیش از نیم ساعت در حاشیه خیابان‌های پرترافیک اجرا شده زیرا تعرفه‌های قبلی بازدارندگی لازم را نداشت.

وی در ادامه به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر پارکینگ مجد در حال ساخت بوده و بزودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود و همچنین پارکینگ پرستار نیز در حال احداث است که امیدواریم بتوانیم این پارکینگ را نیز اوایل سال آینده به بهره برداری رسانیم.
کمبود پارکینگ در مشهد جدی است/خودروهای سرگردان در شهر
پارکینگ‌های چرخ و فلکی جمع نمی‌شوند

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص برخی انتقادها از عملکرد پارکینگ‌های چرخ و فلکی و ضریب پایین ایمنی آنها با توجه به برخی اتفاقات طی سال‌های گذشته می‌گوید: صحبت‌هایی در خصوص جمع آوری این پارکینگ‌ها شده بود اما با توجه به هزینه زیادی که برای راه اندازی آنها شده است ترجیح دادیم همچنان مورد استفاده قرار گیرند.

اسدی اظهار می‌کند: به دلیل اینکه تأمین برخی قطعات این نوع پارکینگ‌ها با توجه به شرایط تحریمی امکان پذیر نیست در تلاش هستیم با شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تهیه قطعات به توافق برسیم.

وی می‌افزاید: همچنین به روز رسانی این پارکینگ‌ها برای افزایش ضریب ایمنی در دستور کار شرکت ترافیک الیت قرار گرفته است.

پارکینگ با هزینه ناچیز

در همین رابطه کارشناس برنامه ریزی شهری به خبرنگار مهر گفت: کمبود فضای پارک در بعضی از خیابان های مشهد به شدت احساس می شود که لزوم توجه بیش از پیش مدیران شهری را می طلبد ولی باید به این نکته هم توجه کرد که در بسیاری از شهرهای دنیا یکی از راه‌هایی که برای کنترل ترافیک مدیران شهری از آن بهره می‌برند هزینه پارکینگ است، به طوری که هزینه یک ساعت پارک در مناطق مرکزی بسیاری از شهرهای دنیا به قدری بالاست که برای شهروندان آن شهر استفاده از خودرو شخصی توجیه اقتصادی نداشته باشد و مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

محمد یاسر جواهری افزود: وقتی در مشهد شهروندان در مرکز شهر با هزینه بسیار ناچیزی فضای پارکینگ در اختیار داشته باشند مطمئناً از حمل و نقل عمومی استفاده نخواهند کرد و بالا بردن هزینه پارکینگ یکی از ابزارهای کنترل ترافیک در دنیاست.

وی تاکید کرد: البته باید سیستم حمل و نقل عمومی شهر نیز کارآمد باشد تا توان پاسخگویی به تقاضاهای سفر شهروندان را داشته باشد.

با توجه به فرهنگ موجود در شهر مشهد و استفاده عموم مردم از خودروهای شخصی لزوم مدیریت فضای پارک در مشهد امری اجتناب ناپذیر است و در عین حال ساخت پارکینگ در محورهایی از شهر که تقاضای بالایی برای سفر دارد نیز ضروری است ولی باید در کنار ساخت پارکینگ، فرهنگ سازی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

مدیران شهری نیز باید سیستم‌های کارآمد حمل و نقلی در شهر بکارگیری کنند تا مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و ترافیک و آلودگی شهر نیز متعاقب این رفتارها کاهش یابد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:4خرداد1398،کدخبر:4623556،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین