پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: یک تیم هماهنگ و دارای همپوشانی در دولت درجنبه اطلاع‌رسانی وجود ندارد و بعد از سه سال کار رسانه‌ای دولت، تمام جریانات سیاسی کشور به روند اطلاع‌رسانی دردولت اعتراض دارند.

شعار سال: محمدجواد‌حق‌شناس، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب امروز شنبه ۹۵/۴/۱۲ طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: تیم اطلاع‌رسانی دولت دارای پنج رکن است. سخنگوی دولت مهم‌ترین رکن این تیم است. وی حکم خود را از رئیس‌جمهور دریافت کرده ولازم است به این منظور مرتبا با رسانه‌ها درارتباط باشد و نیزپاسخگوی سوالات خبرنگان بوده ‌تا ابهامات را از این طریق برطرف کند. سخنگوی دولت وظیفه هماهنگ‌کنندگی تیم اطلاع‌رسانی را برعهده دارد. رکن دوم تیم اطلاع‌رسانی دولت معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد است. هرچند ارائه خدمات اطلاع‌رسانی برعهده این معاونت نیست ولی وظیفه بسترسازی خبری را دردولت برعهده دارد. رکن سوم اطلاع‌رسانی این مجموعه خبرگزاری جمهوری اسلامی است که رسمی‌ترین حوزه خبری و پرسابقه‌ترین رسانه دولتی بوده و این خبرگزاری بیش از۱۰۰ نمایندگی درداخل وخارج از کشوردارد. ضلع چهارم تیم اطلاع‌رسانی دولت، روزنامه ایران است که قاعدتا این روزنامه مهم‌ترین وظیفه درباره انتقال اخباردولت به مردم را برعهده دارد. رکن پنجم در این ارتباط نیز، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور است که زیرنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور به فعالیت می‌پردازد. لذا قاعدتا زمانی که سخن ازتیم رسانه‌ای دولت به میان می‌آید تمام این پنج رکن مدنظر است و این ارکان بایکدیگر می‌توانند موفق عمل کنند. ازجمله مهم‌ترین دلیل ناکارآمدی تیم اطلاع‌رسانی دولت ناهماهنگی اعضای آن در درون است. البته دردولت از همان ابتدا شاهد بی‌توجهی به موضوع اطلاع‌رسانی بودیم.

مجموعه‌ای که آقای روحانی پیرامون خود سامان دهی کرده‌اند درگذشته به فعالیت‌های استراتژیک در نیاوران مشغول بود که با ترکیبی ازنیروهای دو دولت اصلاحات وسازندگی و با محوریت حزب کارگزاران سازندگی و معاون اول رئیس‌جمهور به این امر مشغول هستند. درترکیب وزراء ونهاد‌های اقتصادی از ابتدا سعی شد تصمیمات دقیقی صورت بگیرد. اما هیچ گاه شاهد توجه دولت به تیم رسانه‌ای خود نبودیم.

سخنگوی دولت به دبیرکل حزب اعتدال و توسعه واگذار شده است این درحالی است که فردی درحد یک وزیر به طورمستمر وتمام وقت باید وظیفه ارتباط با اعضای هیات دولت، رئیس‌جمهور و تمامی استانداران و همچنین بدنه رسانه‌ای داخلی و خارجی را برعهده داشته باشند. لذا سخنگوی دولت پست تمام عیاری است اما این پست دراختیار شخصی قرار گرفته که همزمان مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دارد که خود وظیفه عظیمی است و بازسازی این سازمان امر زمان‌بری است.

بنابراین جایگاه سخنگویی درمسئولیت سخنگویی عملا در دولتی که به‌شدت زیربار فشار مخالفان است در رده چهارم مسئولیت وی قرارگرفته است. همچنین تقسیم حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی بین این دولت که از ابتدا ائتلافی بود نیز یکی دیگر از حوزه‌های ضعف دولت است. این موارد باعث شده است که یک تیم هماهنگ و دارای همپوشانی دردولت درجنبه اطلاع‌رسانی وجود نداشته باشد و بعد از سه سال کار رسانه‌ای‌ای دولت، تمام جریانات سیاسی کشور به روند اطلاع‌رسانی دردولت اعتراض دارند.

درنتیجه شاهد هستیم که هم سخنگوی دولت اصلاحات و هم فعالان اصولگرا در عرصه رسانه به تیم اطلاع‌رسانی دولت آن هم با نگرش کاملا متفاوت از هم به مسائل سیاسی، منتقد تیم رسانه‌ای دولت آقای روحانی هستند. لذا اگر شخص آقای روحانی درباره تیم اطلاع‌رسانی دولت مداخله نکند، دولت وی زیر فشار مخالفان که برای رسیدن به هدف خود از هر ابزاری استفاده می‌کند، ضربه‌پذیر خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 12 تیر 95 ، کد مطلب: 13950412000770: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین