پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
فساد به هلال‌ احمر هم رسيد؛ همان سازمان غيردولتي كه همه ما آن را با فعاليت‌هاي بشردوستانه‌اش مي‌شناسيم.

شعار سال: هلال احمر حالا مدتي است كه روي آرامش به خود نديده است، اين بار نه به خاطر وقوع سيل يا زلزله بلكه به دليل بازداشت برخي از مديران و مسئولان متخلف در اين سازمان؛ آن‌هم به دلیل فساد مالی و سوءاستفاده از موقعیت سازمانی. بعد از بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر حالا خبرها حاكي از بازداشت فرد ديگري در خصوص اين پرونده است؛ فردي كه رسانه‌ها با عنوان «ح.ا» از او نام برده‌اند.

خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر را روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه هم تأييد کرد. بخشی از جزئیات خبر بازداشت فرد جدید را نیز اولین بار خبرگزاری مهر رسانه‌ای کرد.

يكي از منابع آگاه در اين زمینه گفت: «فردي كه از او به نام «ح.ا» ياد مي‌شود، در بخش بازرگاني و حراست سازمان فعاليت داشته است.

او از كشور‌هاي اروپايي اقدام به خريد دارو و پروتز با ارز دولتي مي‌كرده و با سند‌سازي قيمت آن را بالاتر از قيمت واقعي ثبت و حتي براي فروش آزاد بخشي از آن نيز اقدام به سندسازی كرده است. تقريبا همه كار‌ها برعهده «ح.ا» بود و رئیس سازمان تدارکات پزشکی فقط آن را تأييد و امضا كرده است. اين تخلفات در حوزه واردات دارو، استنت قلب، پروتز، داروي سالك و داروهاي فوريتي بود.» براساس توضيحات اين منبع آگاه متهمان اين پرونده حتي برای برخي داروهاي فوريتي كه كشور دچار كمبود آنها بود و آنها مسئول واردات آن بودند، نيز سند‌سازي مي‌كردند.

اين منبع آگاه درباره حجم تخلفات در اين پرونده گفت: «تاكنون حدود 1.5 ميليون دلار از تخلفات صورت‌گرفته در بخش سازمان تداركات پزشكي هلال احمر مشخص شده است و اين ميزان تخلفات مربوط به دو سال گذشته است. به نظر مي‌رسد تخلفات اين پرونده بيش از اين حد باشد؛ به دليل اينكه برخي افراد بازداشت‌شده در اين پرونده از سال 92 تاكنون در حال تخلف بوده‌‌اند.»

وضعيت بازار دارو خوب نيست، تحریم‌هاي خارجی اوضاع را بد و فساد داخلی آن را بدتر كرده است. مافیای دارو، رانت دارویی و امضاهای طلایی موضوعاتی هستند که به‌تازگی زیاد به گوش می‌رسند؛ اگر تا چند‌وقت پيش سازمان غذا و دارو در صدر اين اخبار بود، حالا سازمان هلال احمر و بازداشتي‌هاي اخير در اين سازمان صدر اخبار فساد در حوزه سلامت قرار گرفته است.

روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه با تأييد خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: «به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل و اخیرا افراد بازداشت شده‌اند. این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

در این ارتباط تعدادی افراد بازداشت شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این پرونده و سایر پرونده‌های دارویی اهتمام به رسیدگی جدی داریم.»

هفته گذشته بود كه رئیس سازمان تدارکات پزشکی به علت خرید و واردات یک داروی خاص بازداشت شد.

البته ماجرا به همين جا ختم نشد و در ادامه رسیدگی به تخلفات مالی در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، یکی ديگر از سرشبکه‌های مربوط به واردات دارو در اين سازمان بازداشت شد؛ خبري كه روز گذشته ابتدا مهر آن را رسانه‌اي كرد. در بخشی از گزارش مهر آمده است: ««ح. ا» در سال‌های اخیر از طریق نفوذ و شبکه‌سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال احمر را جلب و به‌عنوان واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح کند که در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر نام‌برده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد.»

سازمان هلال‌احمر تا پايان نگارش اين گزارش واكنش رسمي به بازداشت «ح.ا» نشان نداده است اما روز گذشته شهرام اجتهادی، مشاور امور ارتباطات اين سازمان در تویيتر خود نوشت «دوستداران هلال احمر نگران نشوند. رخدادهای اخیر نتیجه همکاریِ بخش حقوقی و حراست جمعیت با دستگاه‌های نظارتی است. شایعات اخیر را افرادی تهیه می‌کنند که به نتایج موردانتظار از استعفای‌ دسته‌جمعی نرسیده‌ یا منافعشان قطع شده است. توجه ما به انجام کار‌های بنیادین است، نه شایعات.»

البته روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌ احمر پس از بازداشت رئيس اين بخش در تاريخ 28 مرداد امسال، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد، مأموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سؤالات و ابهامات موجود در خصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی موردنیاز کشور آنها را همراهی کند. بر اساس آنچه تاکنون به پیگیری‌های واحد حقوقی سازمان تدارکات پزشکی اعلام شده، این موضوع مرتبط با خرید و واردات داروی گلوکانتیم می‌شود که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است.

پیش از این نیز در فضای مجازی، شبهاتی در این مورد طرح شده بود که سازمان تدارکات پزشکی در ۲۸ خرداد ۹۸ در اطلاعیه‌ای، توضیحاتی جامع درباره آن را ارائه کرده است.

در اطلاعیه این سازمان اعلام شده بود که واردات این دارو پس از نایاب‌شدن، در دو محموله و با درخواست و تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو جهت کنترل بحران اپیدمی سالک در مراکز بهداشتی-درمانی کشور انجام شده بود.

اکنون موضوع واردات این دارو از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است و برای یکی از مراجع واردات این دارو یعنی سازمان تدارکات پزشکی و رئیس فعلی آن قرار وثیقه تعیین شده است. سازمان تدارکات پزشکی با تأکید بر این نکته که احتمال بروز مشکلات و سوءتفاهم در هر مجموعه‌ای وجود دارد، تصریح می‌کند که همه ما تابع قانونیم و برای روشن‌شدن موضوع، حداکثر همکاری با دستگاه‌های رسیدگی‌کننده در این زمینه انجام خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 شهریور 98، شماره: 3511


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین