پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
یکی از اشتباهات رایج مردم در فصل بهار، همسان پنداری آلرژی فصلی با بیماری سرماخوردگی است(آلرژی می تواند انواع مختلف قصلی، غذایی ،دارویی و محیطی) داشته باشد. به گونه ای که بدلیل همین اشتباه،حجم زیادی مسکن، داروهای ضد سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها را بشکلی نابجا وارد بدن خود نموده و ضمن ضربه زدن های زیاد و تخریب گری بدن ، به درمان موثر نیز نرسیده و متحمل درد و رنج در دوره ای عموما یک تا دو هفته ای می شوند. متن زیر با رویکردی تجربی-کاربردی، اقدام به بیان تفاوت های این دو بیماری نموده است. مهمترین نکات تفاوتی را در تب نکردن ، درد بدن کمتر ، ارشحات مخاطی رقیق و شفاف در آلرژی ، جستجو کرد.

شعار سال: آلرژی یا حساسیت به واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل گوناگون اتلاق می‌شود و کسانی که دچار حساسیت می‌شوند دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیاری هستند که در برابر مواد ظاهراً بی زیان موجود در محل زندگی شان واکنشی بیش از اندازه نشان می‌دهند. برای نمونه گرده گیاهان می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را چنان برانگیزاند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت، یک بیماری بسیار شایع بوده و کمابیش از هر ده نفر، دو نفر به گونه‌ای از آن دچار هستند. هنگامی که یک سیستم ایمنی شدیدا حساس، در معرض یک ماده حساسیت‌زا(مثل گرده گل، گرد و غبار،...) قرار می‌گیرد چند رویداد رخ می‌دهند:
*** بدن برای مبارزه با ماده یاد شده آغاز به ساختن گونه ویژه ای پادتن می‌کند که IgE نام دارد. پادتن‌ها به گونه ای سلول خونی که ماست‌سل mast cell نام دارد می‌پیوندند. این سلول‌ها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی که جایگاه اصلی ورود عوامل آلرژی‌زا هستند فراوانند.
*** ماست‌سل‌ها با ترکیدن شان مواد شیمیایی گوناگونی مانند هیستامین و اینترلوکین را آزاد می‌کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از نشانه های آلرژی است که از این نشانه ها می‌توان از خارش گلو، آبریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و سرفه نام برد.اگر ماده حساسیت‌زا در هوا باشد واکنش آلرژیک در چشم‌، بینی و ریه رخ می‌دهد و اگر این ماده خورده شود واکنش آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش بروز می‌کند. گاهی واسطه‌های شیمیایی آزاد شده در بدن به قدری زیاد هستند که نشانه های بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک الکتریکی یا بیهوشی نیز به بار می‌آیند.

سرماخوردگی و آلرژی ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. مخصوصا وقتی که بیمار تب نکند و نتوان تشخیص داد که مشکل کجاست. معمولا در فصل سرما یا اوائل بهار، بسیاری از افراد عطسه، سرفه، خارش و درد گلو را تجربه می‌کنند. اما چطور می‌توان متوجه شد که این علایم نشانه‌ی آلرژی است یا سرماخوردگی؟

فرق سرماخوردگی با آلرژی بهاره +علائم و نشانه ها

آلرژی و سرماخوردگی در عین شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌هایی هم دارند. سرماخوردگی ناشی از عامل بیماری‌زا است، اما آلرژی در اثر یک عامل حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. هر کسی می‌تواند سرماخوردگی بگیرد، اما همه آلرژی ندارند. در هر دو صورت، سیستم ایمنی به مبارزه با عامل وارد شده به بدن می‌پردازد و علائمی ایجاد می‌کند. تفاوت آلرژی با سرماخوردگی در ساعات اولیه بروز هر کدام از آنها مشخص نیست. اما اگر نسبت به برخی نشانه‌های خاص هر دو دقت داشته باشید،؛ تشخیص را برای شما بسیار آسان می‌کند. برخی نشانه‌ها مشترک اند مانند بروز خارش، گرفتگی بینی، آبریزش چشم و بینی و در برخی نشانه‌ها و علائم متفاوت اند. در سرماخوردگی است که فقط تب، بدن درد و خستگی و ضعف بدن وجود دارد و نشانه‌ها در آلرژی ممکن است ناگهانی و به علت تماس با ماده آلرژن بروز و پس از حذف این ماده؛ علائم نیز برطرف شوند.نشانه‌های زیر مربوط به آلرژی هستند و می‌توانند آن را از سرماخوردگی متمایز کنند:
*** بیمار تب نمی‌کند.
*** ترشحات مخاطی رقیق و شفاف می‌باشند.
*** بیمار پی در پی و سریع عطسه می‌کند.
*** خارش گلو، بینی و گوش
*** این نشانه‌ها معمولاً بیش از ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشند.

روش‌های درمانی در هر دو بیماری تفاوت‌هایی نیز دارد که حین مواجه با آن باید نسبت به مصرف داروی صحیح اقدام نمود تا از عوارض داروهای اشتباه اجتناب شود.

فرق سرماخوردگی با آلرژی بهاره +علائم و نشانه ها

۱. فرق خستگی در آلرژی و سرماخوردگی : معمولا سرماخوردگی انرژی شما را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر سرما خورده باشید خسته‌تر از زمانی هستید که آلرژی دارید.

۲. فرق بین آلرژی و سرماخوردگی در خارش گلو : بعضی از انواع آلرژی ممکن است گلو را تحریک کنند اما در بیشتر مواقع گلو درد مربوط به سرماخوردگی است. معمولا گلو درد و بلعِ همراه با درد، نشانه‌ی سرماخوردگی یا عفونت است. در واقع سرماخوردگی‌ها، ویروس‌هایی هستند که بخشی از دستگاه تنفسی با نام راه هوایی فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ویروس‌ها می‌توانند در کل دستگاه تنفسی از جمله گلو منتشر شده و منجر به درد شوند.در آلرژی، گلو درد عموما بعد از سرفه های شدید، ره می دهد.

۳. تفاوت سرفه در سرماخوردگی و آلرژی : تفاوت مهم سرفه‌ سرماخوردگی و آلرژی در ساعتی است که سرفه می‌کنید. اگرچه سرفه در هر دو شرایط می‌تواند مزمن شود اما احتمال بیشتری وجود دارد که سرفه‌های ناشی از آلرژی در انتهای روز شدیدتر شوند.اما اگر سرفه‌های شما ناشی از آلرژی باشد، احتمالا شب‌ها شدت سرفه‌ها بیشتر می‌شود.

فرق سرماخوردگی با آلرژی بهاره +علائم و نشانه ها

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
0
0
این تفاوت ها را باید به تجربه درک کرد. خیلی شباهت دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین