پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
اکثر مجوزهای سقط جنین در طرح غربالگری به‌بهانه نزدن قلب جنین صادر می­‌شود درحالی‌که دو تا ۴ هفته بعد معمولاً قلب جنین شروع به زدن می­‌کند؛ این سقط‌ها به‌هیچ‌وجه شرعی و اخلاقی نیست؛ ده‌هاهزار جنین سالم از طریق تشخیص غلط در غربالگری از بین می­‌روند.

شعارسال: اکثر مجوزهای سقط جنین در طرح غربالگری به‌بهانه نزدن قلب جنین صادر می­‌شود درحالی‌که دو تا ۴ هفته بعد معمولاً قلب جنین شروع به زدن می­‌کند؛ این سقط‌ها به‌هیچ‌وجه شرعی و اخلاقی نیست؛ ده‌هاهزار جنین سالم از طریق تشخیص غلط در غربالگری از بین می­‌روند.

سیاست‌های بالادستی درباره افزایش جمعیت در ایران با فعالیت‌ها و اقداماتی در حوزه نظام بهداشت و سلامت به هیچ وجه هم­خوانی ندارند، یکی از مهمترین موضوعات در سیاست­های کلان نظام، افزایش جمعیت کشور است و تأکید مقامات ارشد بر جمعیتی بیش از 150 میلیون نفر است اما علاوه بر افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل زوجین به فرزندآوری در سال‌های نخست ازدواج، آمار وحشتناک "سقط جنین" یکی دیگر از معضلات حوزه جمعیت در کشورمان است.

آمارهای ارائه‌شده درباره سقط جنین قانونی و غیرقانونی از سوی برخی از صاحب‌نظران و مراجع، نشان از بی‌توجهی عمده در نظام سلامت نسبت به فرزندآوری دارد؛ به‌طور نمونه پزشکی قانونی به‌صورت رسمی تعداد مجوزهای صادرشده برای سقط جنین در چهار ماه نخست امسال را حدود 3000 مجوز اعلام کرد!

یکی از مسائلی که به سقط جنین قانونی دامن زده، سیاست "غربالگری" است که پزشکان به‌خاطر عدم تشکیل قلب جنین، مجوز سقط را صادر می‌­کنند اما برخی از متخصصان و کارشناسان معتقدند که قلب جنین پس از 12هفتگی تشکیل می‌­شود و این دلیلی نیست که پزشک قبل از این زمان مجوز سقط را صادر کند؛ دکتر حسین روازاده؛ پزشک و متخصص طب اسلامی ــ ایرانیاز جمله پزشکانی بوده که طی این سال‌ها نسبت به نحوه انجام غربالگری در کشورمان هشدار داده است.

روازاده درباره برخی ابعاد مخرب و غلط غربالگری اظهار کرد: وضعیت سقط جنین در ایران فاجعه است؛ این فاجعه زمانی اسفناک‌تر می­‌شود که با مجوزهای قانونی در قالب طرح غربالگری نیز صورت می­‌گیرد؛ غربالگری یا آزمایش خون برای جلوگیری از تالاسمی، عقب‌ماندگی نوزاد و مشکلات دیگر در سطح کشور به‌صورت قانونی و گسترده انجام می­‌شود اما این طرح به‌نوعی باعث افزایش آمار سقط جنین در کشورمان شده است.

وی افزود: زوجی به من مراجعه کردند که خدا بعد از 17 سال به آنها فرزندی عطا کرده بود؛ پس از غربالگری پزشک به مادر باردار گفته بود که "قلب بچه نمی­‌زند و باید سقط کنید!"، گفتم "تنها چند هفته صبر کنید اگر قلب بچه نزد، اصلاً خود‌به‌خود سقط می­‌شود"؛ بعد از دو هفته قلب جنین زد!

روازده تصریح کرد: اکثر مجوزهای سقط جنین در طرح غربالگری به‌بهانه نزدن قلب جنین صادر می­‌شود؛ این یک جنایت و نافهمی است؛ چه‌کسی اجازه داده که یک پزشک به‌راحتی مجوز سقط صادر کند؛ این موضوع به هیچ وجه شرعی و اخلاقی نیست؛ صدها مراجعه­‌کننده داشتم که مجوز سقط جنین برای آنها صادر شده بود و اگر به توصیه ما گوش نمی­‌کردند، جنین سالم را با یک مجوز غیرعلمی سقط می­‌کردند؛ تحقیقات ما نشان می­‌دهد که جنینی که قلبش دیرتر شکل گرفته، دارای ضریب هوشی بیشتری است چون مغز در زمانی که قلب شکل نگرفته، بیشتر تغذیه می­‌شده است؛ این فرآیند شروع زدن قلب زمان زیادی نیز نیست بین دو تا 4 هفته معمولاً قلب شروع به زدن می­‌کند.

این متخصص طب اسلامی ــ ایرانی یادآور شد: حتی یک مورد نداشتیم از کسانی که توصیه عدم سقط جنین را جدی گرفته باشند و معضلی برای آنها پیش آمده باشد؛ تمامی این دسته از مادران باردار به‌سلامتی فرزندی سالم و باهوش به دنیا آورده­‌اند؛ خوب این موضوع نشان می­‌دهد آنچه در قالب غربالگری به مادر برای سقط جنینی که قلبش شروع به زدن نکرده، تجویز می­‌شود، جنایت است؛ خانواده‌ه­ایی که بعد از ماه­ها یا سال­‌ها، عنایت خداوند برای فرزندآوری شامل آنها می‌‌شود چرا باید با تجویزی ناآگاهانه در قالب غربالگری جنین را سقط کنند و خود را از نعمت فرزند محروم کنند؛ اگر تنها 50 درصد از کسانی که به آنها گفته می­‌شود به‌خاطر تشکیل نشدن قلب جنین، آن را سقط باید کنند، این توصیه را گوش نکنند، روزانه 500 فرزند بیشتر در ایران به دنیا می­‌آید.

روازاده با اشاره به سیاست فرزندآوری و افزایش جمعیت در ایران متذکر شد: بزرگان نظام همیشه تأکید می­‌کنند که جمعیت باید افزایش پیدا کند اما چرا کسی جلوی این اقدام غلط سازماندهی‌شده را نمی­‌گیرد؟ ده‌ها هزار جنین سالم از طریق تشخیص غلط در غربالگری از بین می­‌روند؛ خوب، همین موضوع غربالگری باعث تحدید نسل ایرانیان خواهد شد و چند سال دیگر با سونامی جمعیت پیر و ازکارافتاده روبه‌رو می­‌شویم؛ اصلاً دیگر نیازی نیست دشمن کاری بکند وقتی ایران پر از پیرمرد است!

وی افزود: بنابراین در پشت‌پرده این تعداد سقط جنین که آمارها بالای نیم میلیون سقط را نشان می­‌دهد، توطئه و سناریوهای خطرناکی برای از بین بردن جمعیت مردم ایران و شیعیان وجود دارد؛ چه‌کسی مجوز غربالگری را صادر کرده است؟ البته این‌گونه نیست که خدای‌نکرده پزشکان ما مسئول و عامل این اقدام باشند بلکه حتی پزشکان متعهد و انقلابی هم هستند که سالانه دهها مورد مجوز سقط جنین در قالب طرح غربالگری امضا می­‌کنند! چرا که این طرح به‌شکل یک قانون و اجبار درآمده و پزشک گمان می­‌کند در حال کمک به سلامت مادر است!

روازاده یادآور شد: به هر حال ناکارآمدی طرح غربالگری برای ما مشخص شده و وزارت بهداشت باید به‌سرعت جلوی این طرح را بگیرد و مسئولان ارشد کشور به این مسئله ورود کنند؛ از مراجع عظام تقلید هم باید کمک گرفت تا این کار را غیرشرعی و حرام اعلام کنند؛ در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا، سقط جنین توسط پزشک، مجازات‌های سنگین از 10 تا 99 سال زندان را دارد اما معلوم نیست در کشور ما چه‌کسی تصمیم می­‌گیرد این همه سقط جنین مجوزدار و بدون مجوز انجام شود و آب هم از آب تکان نخورد!


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 6 مهر1398،کدخبر:2106287 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
خب اگر بچه سالم نباشه مشکلاتش برای خانواده و جامعه خیلی بیشتره به نظرم که این کار درسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین