پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۸
با پایان یافتن تابستان، برخی از هتل‌ها، مهمانسراها، هتل آپارتمان‌ها و خانه‌های مسافر نیز از تب و تاب پذیرش گردشگر باز می‌مانند و دچار رکورد می‌شوند.

شعارسال: کارشناسان یکی از دلایل کاهش مسافر با پایان یافتن تابستان را آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان و فرهنگیان می‌دانند که در فصل تابستان و بهار به راحتی می‌توانند بدون مشغله درسی و کاری سفر کنند، اما در نهایت در فصل پاییز و زمستان این امکان برای آنها فراهم نیست.

اما کارشناسان گردشگری اعلام می‌کنند در فصل پاییز و زمستان، گردشگری یک روزه با مسافت کوتاه زیر ۲۰۰ کیلومتر می‌تواند رونق یابد و خانواده‌ها برای سفرهای کوتاه مدت پاییزی و زمستانی که رویکرد طبیعت‌گردی دارد برنامه‌ریزی کنند.

فصل پاییز از نظر دیداری و بصری بیشترین جذابیت برای طبیعت گردی دارد و برخی از گردشگران حرفه‌ای این فصل را برای گردش انتخاب می‌کنند و برای عده‌ای آبان در پاییز فصل بهار گردشگری است و گردشگران یا دل به کویر می‌زنند یا راهی سرزمین‌های رنگی و طبیعی ایران می‌شوند.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا، خشک بودن اقلیم منطقه، سرد شدن، زردی زودرس، طبیعت بکر و باغ‌های حاشیه رودخانه، باعث زیباتر شدن این استان در فصل پاییز می‌شود.

پاییز چهارمحال و بختیاری، شاعرانگی فصل‌هاست با پیراهنی طلایی رنگ که پوشیده از برگ است و انگار هزاران هزار بار آن را در خمره رنگرزان کرده و در آورده‌اند.

طبیعت چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع و بالا بودن فشار اکسیژن در این ارتفاع، رنگ‌های مختلفی را در فصول مختلف به خود می‌گیرد و وجود این طبیعت رنگارنگ در فصل پاییز، این استان را به عنوان نقطه مطلوب برای گردشگری طبیعت مبدل کرده است.

کم شدن اکسیژن در بالادست، رودخانه‌ها را سبز رنگ‌تر جلوه می‌دهد و با زیاد شدن اکسیژن در دشت‌ها، رودخانه‌ها، آبی‌تر رنگ جلوه می کنند و این تصاویر رویایی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری یافت می‌شود.

کارشناسان یکی از موارد جذاب گردشگری اقلیمی و فصلی را پدیده رنگی پاییز می دانند که در گردشگری فصلی (Seasonal tourism) نقش مهمی را ایفا می کند.

به باور اینان، یکی از ۶ نقطه مهم گردشگری فصلی در ایران برای پاییز، چهارمحال و بختیاری به ویژه از حوزه های زاینده رود تا کارون است.

حاشیه رود کارون و زاینده رود ۲ طبیعت خاص نسبت به نقاط طبیعی دیگر ایران دارند، زیرا نوع پوشش گیاهی جنگلهای خارج از شمال در بلوطستان ها و تنوع رنگی بادامستان ها هر کدام یک جلوه گردشگری برای خود دارند.

نزدیکی جنگل‌ها و باغات به جاده‌های دسترسی و روستاها و شهرها از جمله ویژگی‌ها طبیعت چهارمحال و بختیاری است و یکی از نقاط مطلوب در سحرگاهان برای جنگل نوردی در کوهستان زاگرس است.

جنگل های چهارمحال وبختیاری با وسعتی معادل ۳۰۷ هزار هکتار ۱۸٫۵ درصد مساحت این استان و ۲٫۵ درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است و این استان جزو استان های جنگل خیز کشور در مناطق زاگرس نشین به شمار می رود.

مراتع چهارمحال و بختیاری نیز یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار از وسعت این استان را شامل می‌شود که طبق این آمار ۸۶.۶ درصد از مساحت این استان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.

از سوی دیگر تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت، در ۵۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

همچنین تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، جزو ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌ جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است که در۷۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

این دو تالاب در فصل پاییز دیدنی تر از گذشته می‌شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12مهر1398 ، کدخبر: 83502396: www.irna.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین