پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۳۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
متروی کرج قرار است ترافیک این کلان‌شهر را کاهش دهد اما با گذشت بیش از یک دهه، شهر را معطل کرده و به زعم بسیاری با بلعیدن منابع روی ریل وعده‌ها حرکت می‌کند.

شعارسال:  متروی کرج قرار است ترافیک این کلان‌شهر را کاهش دهد اما با گذشت بیش از یک دهه، شهر را معطل کرده و به زعم بسیاری با بلعیدن منابع روی ریل وعده‌ها حرکت می‌کند.

از پروژه متروی کرج با عنوان رشته‌ای یاد می‌شود که سر دراز دارد، سرنوشت این پروژه با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده اگر بگوییم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، بیراه نگفته ایم.

از زمان کلنگ زنی تا کنون تلاش های زیادی صورت گرفته تا اعتبار مالی لازم به شیوه های مختلف از جمله تهاتر، دریافت تسهیلات بانکی و یا فروش اوراق مشارکت تامین شود تا بلکه زودتر به نتیجه برسد اما تاکنون نتیجه واضحی حاصل نشده است.

با وجود اینکه کلنگ متروی برخی کلان‌شهرها مثل تبریز و شیراز پس از متروی کرج زمین زده شد حالا شهروندان تبریزی و شیرازی از این سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند ولی کرجی‌ها نه، اما همچنان منتظر راه اندازی این پروژه هستند و برای بهره برداری از آن روزها را می شمارند در این میان برخی هم معتقدند کرج حالا حالاها مترو دار نمی شود.

اما فلش بکی به گذشته حقایق بسیاری را آشکار می کند از جمله اینکه برخی کمر همت بستند و پروژه را به تعطیلی کشاندند تا امروزه از این پروژه مهم و سرنوشت ساز در سطر سطر اخبار به عنوان کلافی سردرگم یاد شود.

برگردیم به زمان آغاز به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج که دوباره شاهد برپایی کارگاه ها و تزریق منابع مالی به مترو شدیم که البته باید گفت هنوز نگرانی هایی وجود دارد زیرا پیش‌تر رحیم خستو عضو شورای شهر کرج در نشست با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفته بود؛ تاخیر در تکمیل پروژه مترو، شهر کرج را هزاران میلیارد تومان بدهکار می‌کند.

با رحیم خستو، نائب رئیس شورای شهر کرج در خصوص اظهارات اخیرش درباره مترو گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

وی که معتقد است تا کنون بخش عمده ای از منابع مالی شهر به پروژه مترو اختصاص یافته، گفت: بازپرداخت هر کدام از این منابع مالی با بهره قابل توجهی همراه است، اگر این پروژه هر چه زودتر تکمیل شود با درآمدهای حاصل از آن بخشی از این هزینه ها جبران می شود.

اگر تعهد اجرای پروژه قطار شهری کرج به موقع انجام نشود از یکسو انباشت بدهی های جدید و از سویی دیگر تعهد پرداخت بهره تسهیلات دریافت شده را برای شهرداری کرج به همراه دارد

عضو شورای شهر کرج گفت: اگر تعهد اجرای پروژه قطار شهری کرج به موقع انجام نشود از یکسو انباشت بدهی های جدید و از سویی دیگر تعهد پرداخت بهره تسهیلات دریافت شده را برای شهرداری کرج به همراه دارد.

خستو افزود: اگر این روند ادامه یابد روزی می رسد که مترو راه اندازی نشده و شهرداری مجبور است ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بهره تسهیلات بانکی پراخت کند که برای تزریق به این پروژه دریافت شده بود.

وی گفت: اگر بخشی از پروژه متروی کرج تکمیل شود و حداقل شاهد راه اندازی چند ایستگاه باشیم با روش هایی از جمله ورود سرمایه گذاران به حوزه های مختلف می توانیم به درآمدزایی برسیم.

نایب رئیس شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه باید ایستگاه ها راه اندازی شود تا به درآمد زایی برسیم، افزود: اگر در این پروژه نتوانیم سقف درآمدی ایجاد کنیم سالانه مجبور به پرداخت سود مرکب تسهیلاتی هستیم که برای پیشبرد پروژه مترو اخذ شده بود.

خستو با اشاره به اینکه اکنون در پیشبرد پروژه متروی کرج مشکل مالی نداریم، گفت: همه منابع مالی لازم در این خصوص تهیه شده است، به همین دلیل در مورد اثرات تاخیر اجرای این پروژه برای شهر کرج هشدار داده ام.

علت تاخیر در راه اندازی متروی کرج!

وی با اشاره به اینکه ضروری است بر حسن اجرای پروژه نظارت صحیح اعمال شود، گفت: باید نظارت ها از سوی شورای شهر و نهادهای نظارتی بیشتر شود، اکنون این مهم کم و بیش در حال انجام است.

عضو شورای شهر کرج گفت: انتظار ما این است که ناظران شورا بررسی های لازم را انجام داده و اطلاعات دقیق تری در خصوص این پروژه به اعضای شورا و مردم ارائه کنند.

اما در گفت‌وگو با علی اصغر صلواتی، رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری کرج علت تاخیر در راه اندازی مترو را پیگیری کردیم، وی گفت: در این پروژه مثل هر پروژه دیگری سرمایه گذاری انجام شده و منابع مالی مختلفی نیز تزریق شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعیین زمان بندی برای راه اندازی متروی کرج اهمیت بالایی دارد، گفت: شورای شهر نیز بر این مهم تاکید دارد که اجرای پروژه باید طبق زمان بندی مشخص پیش رود اگر غیر از این باشد در حقیقت سرمایه شهر هدر رفته است.

رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری کرج به اهمیت ریشه یابی علل تاخیر این پروژه تاکید کرد و گفت: به دلیل طولانی شدن مذاکرات و ایجاد حرف و حدیث ها فرصت دریافت اعتبارات دولتی و ملی را از دست دادیم و نتوانستیم به درستی از این فرصت ها استفاده کنیم.

در شهرهای مشهد، تبریز و اصفهان با تکیه بر رایزنی ها اعتبارات ملی لازم را دریافت کردند به تبع برای متروی کرج نیز استفاده از چنین ردیف های اعتباری کارساز است

صلواتی به اهمیت لابی گری، رایزنی، پیگیری و تماس شورای شهر و نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی با مسئولان کشوری به منظور تامین منابع مالی دولتی برای مترو اشاره کرد و گفت: در دیگر شهرها از جمله مشهد، تبریز و یا اصفهان با تکیه بر همین رایزنی ها اعتبارات ملی لازم دریافت شد به تبع برای متروی کرج نیز استفاده از چنین ردیف های اعتباری بسیار کارساز است، از طرفی دولت نیزاز شهرداری ها انتظار دارد که در قبال ارائه چنین حمایت هایی نقش خود را در پروژه های مترو به خوبی ایفا کنند.

وی اضافه کرد: وزارت کشور سال گذشته مجوز انتشار اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تزریق به متروی کرج را صادر کرد، اعتبار حاصل از فروش اوراق اکنون در حساب مربوط به پروژه است و شورای شهر و نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین این اعتبار نقش تاثیرگذاری داشتند.

رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری کرج گفت: اعضای شورای شهر و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتشار اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی با سازمان بورس، بانک مرکزی و یا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جلساتی برگزار و این مهم را به انجام رساندند تا بخش قابل توجهی از مشکلات رفع شود.

صلواتی با اشاره به اینکه منتظرانتشار اوراق مشارکت ۴۰۰ میلیارد تومانی هستیم، گفت: امیدواریم که با همراهی و حمایت مسئولان شهر و استان هرچه زودتر این مهم نیز محقق شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور انتشار اوراق مشارکت ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تزریق به پروژه متروی کرج را مصوب کرده و آن را به سازمان برنامه و بودجه کشورارسال کرده است، گفت: این مهم در مرحله ابلاغ مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است.

بودجه پروژه متروی تهران ۱۰ برابر متروی کرج است

به گفته رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری کرج در سهمیه انتشار اوراق مشارکت که از سوی وزارت کشور برای پیشبرد پروژه های مترو لحاظ شده سهمیه شهرداری کرج در قیاس با دیگر کلان‌شهرها پایین تراست، به عنوان نمونه زمانی که شهرداری کرج سهمیه انتشار ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به دست آورد سهم شهرداری تبریز ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

صلواتی گفت: برای پیشبرد عملیات اجرایی ۵.۵ کیلومتر از۱۵ کیلومتر خط دو متروی کرج حد فاصل ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی برنامه ریزی شده که به جد پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: همان طور که می بینید پیشرفت متروی تهران سریع است، دلیل این مهم میزان بودجه ای است که به متروی پایتخت اختصاص یافته همچنین از فرصت ها استفاده خوبی می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه بودجه پروژه متروی تهران ۱۰ برابر متروی کرج است، گفت: توقف مقطعی در پروژه متروی کرج باعث یک عقب ماندگی شده اما در تهران ابتدا یک خط راه اندازی می شود و در ادامه ایستگاه های میانی آن خط در بازه های زمانی مشخص به مرحله بهره برداری و افتتاح می رسد.

صلواتی در بخش دیگری با اشاره به انتقاداتی که از سوی برخی اعضای شورای شهر وجود دارد، گفت: شورای پنجم در تزریق منابع مالی به متروی کرج سه برابر شوراهای قبل کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای خرج کردن ریال ریال اعتبارات حاصل از فروش اوراق مشارکت و تزریق آن به پروژه مترو برنامه ریزی کرده ایم، گفت: جدول زمان بندی شده برای پروژه وجود دارد امیدواریم با تامین منابع مالی این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

ترافیک که این روزها به گره‌ای کور در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل‌شده، چاره و تدبیری با عنوان گسترش حمل‌ونقل عمومی دارد که در کلان‌شهرها، مترو یا همان قطار شهری، حرف اول را می‌زند اما در کرج این گره کور نتوانسته با قطار شهری باز شود. کلنگ احداث و آغاز پروژه قطار شهری کرج در سال ۱۳۸۵ زمین زده شد اساسنامه خط ۲ در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ این پروژه زمین زده شد و مقرر شد این پروژه در اواخر سال ۱۳۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما هنوز خبری نیست که نیست.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر،تاریخ انتشار: 28 مهر1398،کدخبر: 4751029،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین