پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای شهر آئین‌نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد به تصویب رسید. این مصوبه حمایت‌ها و پاداش‌هایی را برای افشاکنندگان فساد یا همان سوت زنان در نظر گرفته است.

شعار سال: روز گذشته هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای شهر برگزار شد و اعضا به بررسی و تصویب 10 دستور کار پرداختند و در مهم‌ترین مصوبه، آئین‌نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساندند. مصوبه‌ای که حمایت‌ها و پاداش‌هایی را برای افشاکنندگان فساد یا همان سوت زنان در نظر گرفته است و گامی جدی برای مقابله با فساد در مدیریت شهری خواهد بود. در بسیاری از کشورهای دنیا، برای حمایت از افشاگران فساد و تشویق آن‌ها، قوانینی با عنوان حمایت از سوت زنان فساد (یعنی اولین افرادی که گزارشی از یک فساد یا تخلف مالی ارائه می‌دهند) وجود دارد که طبق بررسی‌ها، بهترین سازوکار مقابله با فساد و اختلاس است.

حمیدرضا موحدی‌زاده که در غیاب حیدری ریاست این جلسه را بر عهده داشت، در سخنانی ابتدا به به ماموریت اخیر خود در کشور ایتالیا و شهر تاریخی ماترا اشاره و اظهارکرد: «ماترا» در سال 2019 از طرف اتحادیه اروپا به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اروپایی شناخته شده و با توجه به انتخاب «مشهدمقدس» به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ایتالیا، به نمایندگی از مردم مشهد و استان برای گسترش همکاری‌ها به این کشور سفر کردیم.

وی در ادامه به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و با تسلیت فرارسیدن دهه پایانی ماه صفر، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) و امام‌رضا(ع)، گفت: رافت، مهربانی و فروتنی، ویژگی‌های بارز شخصیت پیامبر گرامی اسلام بود و از سوی دیگر امام‌حسن(ع) را هم می توان به عنوان نماد صلح، صفا و صمیمیت در بین مسلمانان دانست.

وی تصریح کرد: در ایتالیا بارها به تشریح شخصیت امام‌رضا(ع) پرداختم؛ شخصیتی که 12 قرن پیش، مناظره‌های مختلفی با نمایندگان ادیان الهی برگزار می‌کرده است. وی افزود: اگر به دنبال خشنودی امام‌رضا(ع) و قدم نهادن در مسیر سیر و سلوک رضوی هستیم، مشهدمقدس باید نمادی از همین آزاداندیشی باشد؛ برگزاری صرف مراسم بزرگداشت کافی نیست و وجه اصلی شخصیت ائمه (ع) نباید تحت‌الشعاع برخی حواشی غیرمستند قرار گیرد.

سوت زنان زیر چتر حمایتی مدیریت شهری
شورا در سومین دستور کار خود نیز لایحه آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساند.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا در حاشیه صحن علنی درباره جزئیات این آئین‌نامه گفت: یکی از گلایه‌های شهروندان در همه ادوار، فسادی بوده که در مجموعه شهرداری به ویژه در بخش شهرسازی در قالب رشوه وجود داشته است، این آئین‌نامه یک حمایت از گزارشگر فساد را ایجاد می‌کند که هم کارش تسریع می‌شود و هم با گزارش فساد 20 درصد از منابع مکتسبه‌ای که ایجاد می‌شود به فردی که این فساد را گزارش کند، پرداخت می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی کردیم سقف این پاداش 200 میلیون تومان باشد، همچنین کارمندانی که فساد را گزارش کنند ضمن ارتقا شغلی، دو ماه حقوق و پاداش را به صورت کامل دریافت می‌کنند یا شهرداری تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: در بررسی‌هایی که داشتیم اولین شهرداری و شورای شهری هستیم که این آئین‌نامه را به تصویب رسانده است و سابقه دیگری پیدا نکردیم. بعد از این که ثبت فساد انجام می‌شود دبیرخانه به دو مرجع حراست و بازرسی، این گزارش را در قالب یک کد و نه نام اشخاص ارسال می‌کند، این گزارش محرمانه است و اگر صحت آن تائید شد، اعلام کننده از این حمایت‌ها برخوردار می‌شود، ما اصلا نمی‌دانیم چه کسی گزارش را مطرح می‌کند، برای ما موضوع مهم این است که گزارش ارسال شده را بررسی کنیم تا اگر فسادی رخ داده با آن برخورد شود.

گندمی اظهار کرد: اگر پیمانکاران همچنین مواردی را مشاهده و اعلام کردند در واگذاری کارها بر اساس قانون برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد، پیمانکارانی هم که ثابت شود کار آن ها فرایند خلافی دارد، در فهرست سیاه قرار می‌گیرند و محرومیت برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که دبیرخانه این موضوع در شورای شهر مستقر شده است، افزود: ریاست تیمی که در کمیسیون درباره گزارش‌های وصولی تصمیم می‌گیرد با شهردار است.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر در فرایند بررسی گزارش، تخلف و فساد محرز شود آیا به دستگاه قضایی هم ارسال می‌شود، گفت: اگر تخلف و فساد فرد مشخص شد آن قسمت که مربوط به شهرداری است با آن برخورد می‌شود و بحث اخراج و ارجاع به سیستم قضایی وجود دارد.

موحدی‌زاده، نائب رئیس شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این جلسه درباره این آئین‌نامه گفت: هدف از این آئین‌نامه، این است که اگر در جایی شهروندان احساس کنند فسادی در سیستم اداری وجود دارد بتوانند آن را به مراجع خاص گزارش کنند، ضمن این که گزارش‌ها باید مستند باشد چرا که اگر مستند نباشد، طرف می تواند اعاده حیثیت کند و در آئین‌نامه تمام نکات پیش‌بینی شده است.


تعداد بازدید : 3

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 30 مهر 98، کد مطلب: 23389: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین