پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
موقوفه بی‌بی‌ ماه‌بیگم صمصام بختیاری از بزرگترین و کم‌نظیرترین موقوفات چهارمحال و بختیاری است، که سالیان بسیاری است که در پرتو حس مادرانه خانه امن کودکان یتیم این استان شده است.

شعار سال: چهارمحال و بختیاری دارای یک هزار و ۷۰۰ موقوفه به همراه سه هزار و ۶۶۰ رقبه درآمدزا است که از این تعداد ۶۹۴ موقوفه در استان در حوزه کشاورزی، ۱۴۷ موقوفه تجاری، ۲۴۴ موقوفه مسکونی، ۳۱ موقوفه آموزشی و ۲۶ موقوفه اداری است.

در این میان موقوفه بی‌بی ‌ماه‌بیگم صمصام بختیاری با ۵۰۰ رقبه بزرگترین موقوفه این استان هم به لحاظ تعداد رقبات و هم به لحاظ درآمدی به شمار می‌رود.

این موقوفه که در قالب مجتمع تجاری، خدماتی و کانون فرهنگی تربیتی امام صادق(ع) تعریف شده است در سال ۱۳۳۶ از سوی بی‌بی‌ ماه‌بیگم بختیاری با نیت نگهداری از کودکان فقیر با اولویت ایتام وقف شد و در سال ۱۳۷۴ مجتمع تجاری بسیار بزرگی مشتمل بر حدود ۲۰۰ مغازه با کاربری خدماتی و تجاری در قسمتی از این زمین ساخته شد.

در سال ۱۳۸۴ نیز از سوی واقف نیک‌اندیش مرحوم سید عبدالله موسوی نافچی یک باب ساختمان چهار طبقه به مساحت ۲ هزار و ۸۶۰ مترمربع شامل یک طبق زیرزمین، طبقه همکف تجاری و طبقات اول و دوم به عنوان محل اسکان ایتام بی‌بضاعت در قسمتی از این موقوفه ساخته شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در همین خصوص اظهار داشت: موقوفه بی‌بی ‌ماه‌بیگم حدود ۱۲ هزار مترمربع مساحت دارد که در حدود ۱۷۰ کودک پسر یتیم در این مجتمع فرهنگی تربیتی این موقوفه به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و تمام هزینه‌های آنها از محل درآمد مغازه‌های مجتمع امام صادق(ع) این موقوفه تامین می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن امیری افزود: کودکان دیگر نیز که خانواده‌های آنها توان مالی لازم را ندارد نیز از حمایت‌های مالی این مرکز برخوردار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: منبع درآمد کانون فرهنگی تربیتی شبانه روزی امام صادق(ع)، مغازه‌های مجتمع تجاری امام صادق(ع)، مجتمع حاج عبدالله موسوی نافچی که در زمین موقوفه توسط این واقف ساخته شده است، ۶۱ حبه از زمین‌های کشاورزی روستای کاکلک که توسط احمدقلی فرزند بی‌بی ماه‌بیگم وقف شده و دو دانگ زمین‌های کشاورزی روستای آورگان که از سوی مرتضی قلی خان همسر بی بی ماه بیگم وقف شده است.

امیری در خصوص نیت وقف بی‌بی ماه‌بیگم بختیاری نیز گفت: آرزوی بی‌بی ماه‌بیگم ساخت پرورشگاهی برای پسران بی‌سرپرست بود چرا که وی در مورد دختران دل نگران نبود زیرا معتقد بود دختران ازدواج می‌کنند و خانواده خود را تشکیل می‌دهند اما با توجه به تجربیات خود در ایل بختیاری می‌دانست پسران بی‌سرپرست شانس کمی برای ساختن زندگی خود دارند.

به گزارش ایرنا، در منابع تاریخ اعلام شده است، بی‌بی ماه‌بیگم همسر اول مرتضی قلی خان صمصمام و دختر عباس قلی خان بختیاری است.

مرتضی خان صمصام بختیاری مالک قریه شلمزار و بسیاری از دهات دهکرد و بختیاری (چهارمحال و بختیاری) و دیگر نقاط در مرکز ایران بود. مرتضی قلی خان پس از اشغال کشور به دست متفقین و عزل رضاشاه و روی کارآمدن محمدرضا شاه در شهریور ۱۳۲۰  از سوی وزارت کشور به سمت فرماندار دهکرد و بختیاری (چهارمحال و بختیاری) منصوب شد. 

 

وی در نهایت در همان پرورشگاه دار فانی را وداع گفت و بعد از وفاتش در تخت فولاد استان اصفهان تکیه میرفندرسکی در آیینه‌خانه آرامگاه بختیاری مدفون شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 11 آبان 98، کد مطلب: 83538322: www.irna.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین