پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
کمبود دارو و تجهیزات مختلف پزشکی و نیز بحران مالی موجود در لبنان موجب شده تا بخش بهداشت و درمان این کشور در آستانه فاجعه بزرگی قرار گیرد.
شعارسال: اعضای اتحادیه دارو و تجهیزات پزشکی در لبنان بحران مالی و نقدی موجود را نخستین عامل وخامت اوضاع بهداشت و درمان در بیمارستان‌های این کشور به ویژه در دو ماه آینده عنوان کردند.

اکنون بانک‌هایی که به طور خاص در زمینه وادرات دارو و تجهیزات پزشکی به بخش بهداشت و درمان لبنان کمک مالی ارائه می‌کردند، کمک‌های خود را متوقف کرده و به این ترتیب روند وارات دارو و تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزات مربوط به دستگاه‌های دیالیز با مشکل جدی روبه رو شده و انبار‌های دارویی این کشور به تدریج در حال خالی شدن است، بدون اینکه محموله‌های جدید دارو جایگزین آن شود.

خالی شدن انبار‌های دارو و تجهیزات پزشکی

پایگاه خبری "العهد" در مطلبی با عنوان "بیمارستان‌ها و داروخانه ها، به زودی بدون دارو و تجیهزات پزشکی" نوشت: در انبار‌های دارویی در لبنان که تا پیش از این حدود پنج هزار دارو یافت می‌شد، رفته رفته در حال پایان ذخیره دارویی هستند.

"سلیمان هارون" عضو گروه سهامداران بیمارستان‌ها در لبنان گفت: بحران زمانی شروع شد که بانک‌ها در خصوص خارج کردن ارز از کشور محدودیت‌هایی را اعمال کردند، زیرا بر این اساس امکان تحویل ارز به شرکت‌های خارجی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

وی درگفت و گو با پایگاه خبری العهد افزود: دیدار چندی پیش بین اعضای اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی و دارو با "ریاض سلامه" رئیس بانک مرکزی لبنان نیز بی نتیجه بود.

هارون هشدار داد که در این شرایط روند امور به سمت هرچه بدتر شدن در حرکت است و دارو و تجهیزات پزشکی در انبار‌های لبنان فقط برای حدود سه ماه کافی است، به ویژه اینکه شرکت‌های وارد کننده از ماه سپتامبر گذشته (شهریور) دارو و تجهیزات پزشکی از خارج وارد نکرده اند.

جان بیماران صعب العلاج در خطر است

هارون گفت: وضعت کنونی تهدید بسیار بزرگی برای زندگی بیماران صعب العلاج در لبنان است و اکنون تجهیزات پزشکی اصلی مانند لوله‌هایی که از آن برای عمل جراحی قلب استفاده می‌شود و نیز دارو‌های تخصصی عمل استخوان، در حال تمام شدن است.

"سلمی عاصی" نماینده اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی نیز به العهد گفت: بیمارستان‌ها از سپتامبر گذشته که واردات دارو به دلیل مشکلات مالی و محدودیت خروج ارز از کشور متوقف شد، با مشکل روبه رو شده اند و ذخیره کنونی دارو و تجهیزات پزشکی در لبنان فقط برای دو ماه دیگر کافی است.

وی افزود: اکنون بیمارستان‌ها با کمبود انواع تجهیزات و وسایل پزشکی از باند گرفته تا تجهیزات اتاق عمل روبه رو هستند، از همین رو به صرفه جویی در مصرف رو آورده اند، اما بحران موجود کم کم در حال خارج شدن از کنترل است؛ به عنوان مثال بیماری که سه بار در هفته دیالیز می‌شود اکنون فقط دو بار در هفته این درمان را دریافت می‌کند و این به معنی مسموم شدن تدریجی بدن بیمار است.

سال جدید بدون دارو در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی

"غسان الامین" رئیس اتحادیه داروخانه‌های لبنان نیز در این خصوص گفت: با آغاز سال جدید میلادی دارو در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی لبنان وجود نخواهد داشت و با مرحله فاجعه باری روبه رو خواهیم شد.

وی بانک‌ها را به اتخاذ راهکاری به منظور تسهیل واردات دارو فراخواند و هشدار داد که نبود دارو موجب بروز هرج و مرج در بخش بهداشت و درمان لبنان می‌شود، زیرا امکان توزیع دارو‌های قاچاق و تقلبی و در نتیجه تهدید زندگی مردم وجود دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 2 آذر 1398 ، کدخبر: 83565707 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین