پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: مجلس یازدهم در صورتی می‌تواند مجلس موفق و کارامد باشد که نمایندگان آن وام دار هیچ طیف و گروه و سرمایه داری نباشند.
شعار سال: عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: مجلس یازدهم در صورتی می‌تواند مجلس موفق و کارامد باشد که نمایندگان آن وام دار هیچ طیف و گروه و سرمایه داری نباشند.

زهره الهیان، عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه مجلس یازدهم در صورتی می‌تواند مجلس موفق و کارامد باشد که نمایندگان آن وام دار هیچ طیف و گروه و سرمایه داری نباشند گفت: متاسفانه در مجلس دهم، تعدادی از نمایندگان به دلیل مسائل اقتصادی و ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات رد صلاحیت شدند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس فعلی برخی نمایندگانی با زد و بند و خرج کردن پول‌های کثیف در عرصه تبلیعات خود را وامدار افراد سود جو و سرمایه دار کردند افزود: این‌ها در واقع نمایندگان همان سرمایه داران و منفعت طلبان هستند، نه نماینده واقعی قشر مستضعف و فقیر که مردم در منظر آن‌ها جایی ندارند.

الهیان با اشاره به اینکه این نمایندگان باید تمام هم و غم خود را به کار بگیرند تا دین خود را به قطب‌های قدرت و ثروت ادا کنند عنوان کرد: در مجلس دهم به جای دفاع از حقوق ملت، از حقوق دولت دفاع شد، برخی نمایندگان این مجلس وکیل الدوله هستند تا اینکه وکیل المله باشند.

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه درحال حاضر با یک مجلس رها شده مواجه هستیم تصریح کرد: مجلس فعلی از دولت حساب نمی‌کشد و بخشی از ناکارآمدی دولت که امروز شاهد آن هستیم به دلیل نبود نمایندگان‌مصمم برای دفاع از ملت است.

این نماینده سابق مجلس با انتقاد از وامدار بودن نمایندگان مجلس از نظر سیاسی و مالی به دولت تصریح کرد: شفافیت در هزینه کرد‌های انتخاباتی از جمله مسایلی است که در مجلس آینده باید به آن توجه کرد.

الهیان با اشاره به اینکه ضعف نظارت در مجلس دهم نمودش را در ناکارآمدی دولت نشان داده است عنوان کرد: بخشی از ضعف ها، رفتاری و بخش دیگر ساختاری است، ساختار مجلس اشکالاتی دارد که موجب شده، نظارت مجلس به طور قوی دیده نشود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس آینده برای از بین بردن ضعف ساختاری برنامه‌هایی داریم تاکید کرد: معاونت نظارت و قوانین در مجلس وجود دارد که باید این معاونت به طور جدی تقویت شود درحالی که در مجلس دهم بیشتر معاونت قوانین دیده می‌شود و نظارت به حاشیه رفته است، در حالی که قوانین خاک خورده و زمین مانده زیادی داریم که برای آن زحمت بسیار کشیده شده و اجرای آن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند.

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه هیچ نظارتی بر اجرای قوانین وجود ندارد تصریح کرد: باید نظارت بر دستگاه‌های اجرایی شکل جدی تری پیدا کند، زیرا نظارت بر عملکرد دولت هم زیر مجموعه معاونت نظارت مجلس است.

الهیان با اشاره به اینکه نمایندگان دو وظیفه عمده در حوزه قانون گذاری و نظارت دارند عنوان کرد: در حوزه قانونگداری وقتی طرح و یا لوایحی برای بررسی به کمسیون‌ها ورود می‌شود، حتما باید از جنبه‌های کارشناسی و نظام مسائل کشور به این طرح‌ها و لوایح نگاه شود، اما متاسفانه در مجلس دهم به این مهم توجهی نشده است.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به مجلس وصل و کمسیون‌های تخصصی با نگاه کارشناسی طرح‌ها و لوایح بنگرند.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در مجلس هشتم بعد از تاسیس فراکسیون مردم نهاد که انجمن‌های علمی را هم شامل می‌شد تفاهمنامه‌ای نوشته شد که بر اساس آن کمسیون‌ها موظف شدند هر طرح و لایحه‌ای را که به کمیسیون ارجاع می‌شد از حضور انجمن علمی مرتبط با موضوع استفاده کنند، آن زمان ۲۰۰ انجمن علمی داشتیم که در حوزه‌های تخصصی ورود کرده و حرف اول و آخر در حوزه کارشناسی را آن‌ها می‌زدند.

الهیان گفت: در حال حاضر این ظرفیت بسیار گسترده‌تر است و نخبگان، پژوهشگران، پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های بسیاری داریم که می‌توانند در موضوعات سیاستگذاری و مباحث کلان با نگاه راهبردی ورود پیدا کنند.

وی ضمن ابراز امیدواری بر دعوت از اندشکده ها، پژوهشکده ها، متخصصین و نخبگان در مجلس آینده گفت: چنانچه فرصت ورود به مجلس آینده را به دست آوریم از حمایت و ارائه کار کارشناسی در مورد طرح‌ها و لوایح مجلس بهره گیری خواهیم کرد.

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با بیان اینکه در حال حاضر برای ارائه برنامه‌های تخصصی در حوزه مجلس رایزنی‌هایی با این اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها را شروع کردیم تاکید کرد: باید از نظرات متخصین و اهل فن برای مجلس آینده استفاده کنیم تا برنامه‌ها و شعارها، پشتوانه کارشناسی و مطالعاتی داشته باشد.

الهیان با اشاره به اینکه کشور ما از ظرفیت جوانان، متخصصان و نخبگان اهل فکر و و پژوهش برخوردار است که می‌توانند ما را در اداره مجلس آینده همراهی کنند خاطرنشان کرد: اساسی‌ترین مشکل مجلس دهم وامدار بودن به صاحبان قدرت و سرمایه و استفاده نکردن از جامعه نخبگانی کشور در تصویب طرح‌ها و لوایح و نیز نداشتن نظارت بر اجرای قوانین است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1398، کدخبر: 2197215 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین