پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
سفند سال گذشته بود که تعدادی از فعالان محیط‌زیست مشهد گلایه‌هایی را مبنی بر شروع به تخریب گسترده در ارتفاعات جنوبی مشهد آن‌هم بدون پیوست‌های محیط زیستی مطرح کردند،گلایه‌هایی که به حضور کلایی شهردار مشهد وحجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مشهد و کلات در این محل منجر شد.

شعارسال: اسفند سال گذشته بود که تعدادی از فعالان محیط‌زیست  مشهد گلایه‌هایی را مبنی بر شروع به تخریب گسترده در ارتفاعات جنوبی مشهد آن‌هم  بدون پیوست‌های محیط زیستی  مطرح کردند،گلایه‌هایی که  به حضور کلایی شهردار مشهد وحجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مشهد و کلات در این محل منجر شد.کلایی در آن زمان  ضمن  ارائه پاره‌ای از توضیحات درباره  ارتفاعات جنوبی اعلام کرد  آن بخش از پروژه که پیوست زیست محیطی ندارد متوقف شود.اماهفته گذشته بود که تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که اعتراضاتی را درباره شروع تخریب های جدید در ارتفاعات جنوبی مشهد در پی داشت.بعد از با خبر شدن از این موضوع  برای بررسی وضعیت تخریب ها  به صورت میدانی به  همراه نماینده  یکی از سمن ها و دو تن از مدیران شهری به ارتفاعات جنوبی مشهد  رفتیم. زمانی که به محل پروژه  رسیدیم هیچ خبری از تردد ماشین‌آلات در این مسیر نبود، اما خاک‌برداری‌هایی در کناره کوه‌ها به چشم می‌خورد ،چند لحظه پس از حضور ما  «محسن عرب» معاون اداره کل نظارت بر اجرای طرح‌های زیر بنایی شهرداری مشهد و «حمیدرضا قربانی» سرپرست نظارت مهندسین مشاور رهاورد به جمع ما می‌پیوندند و سپس به رصد میدانی طول چهار ونیم کیلومتری پروژه می‌پردازیم.آهنی (فعال محیط زیستی که با ما همراه شده است) بیان می‌کند: « طبق شنیده‌های ما قرار است پارکینگی برای دسترسی آسان‌تر گردشگران به ارتفاعات جنوبی مشهد در این محل ایجاد شود اما حجم کار چیز دیگری می‌گوید . در حال حاضر خاک‌ریزی و خاک‌برداری‌هایی انجام می‌شود و به گمان ما حتی دور از چشم مسئولان تخریب‌هایی نیز درکوه هاو برکه‌ها و چشمه‌های مسیر اتفاق می‌افتد. در اطراف این مسیر چشمه‌ها و برکه‌های زیادی از بین می‌روند که بیش از صدسال قدمت دارند»در مسیر بازدید میدانی از این پروژه در حال ساخت ، عرب و قربانی توضیحاتی را ارائه می‌کنند و قرار بر این می‌شود که برای شنیدن توضیحات بیشتر به سراغ امیر رمضانی مدیر پروژه ارتفاعات جنوب مشهد برویم.در ادامه این بررسی میدانی به کانکسی که محل استقرار مهندسان فعال در این پروژه است می‌رویم تا در حضور چند مهندس فعال در این پروژه به پاسخ سؤالات زیست‌محیطی که در ذهن تعدادی از مردم ایجادشده دست پیدا کنیم.

برای فعالیتمان مجوز داریم

«امیر رمضانی» مدیر پروژه ارتفاعات جنوب مشهد درباره این پروژه می‌گوید: بعد از توقف پروژه کمربند جنوبی مشهد ،این پروژه و زیرساخت‌هایی که به وجود آمده بود هرروز مستهلک‌ترمی شد و سمن‌های محیط زیستی  ،حوزه قضایی را مجاب کردند که از شهرداری بخواهد که تعریف مناسبی برای طول این پروژه داشته باشند تا این پروژه کاربری مناسبی برای مردم داشته باشد. در همین زمینه  برای استفاده مردم از ارتفاعات جنوب، طرحی ارائه شد تا از بخشی از این 12 کیلومتر استفاده بهینه شود و بر همین اساس مجوزها از شورای تدبیر استان گرفته و قرار بر این شد که برای دسترسی راحت‌تر زائران و مجاوران به فضای گردشگری این ارتفاعات ،پارکینگی ایجاد شود.وی افزود : همچنین شهرداری مشهد موظف شد مسیر دسترسی را از بولوار لادن به کمربند جنوبی ایجاد کند و کارهای نیمه‌تمام نیز از قبیل آسفالت و تکمیل پروژه ها انجام شود، علاوه بر این پروژه‌ای برای ایجاد پارکینگ خودرو و مسیر دوچرخه در حدفاصل دلاوران تا صابر 2 ایجاد شود. ولی با‌وجود این با توجه به دغدغه‌های سمن‌ها و شهردار مشهد برای استفاده بهینه از این چهار ونیم کیلومتر ما مسیر ورودی  را از دلاوران به خیابان نخل تغییر دادیم تا تخریب کمتری در طبیعت صورت پذیرد.رمضانی ادامه داد: مدتی قبل بود که سمن‌های محیط زیستی با طرح این دغدغه که امکان تخریب‌های جدید در اجرای طرح پروژه پارکینگ وجود دارد  با شهردار مشهد و حجت‌الاسلام پژمانفر ، نماینده مشهد در مجلس تشکیل جلسه دادند و قرار بر این شد که از دو عرشه دو پل موجود در مسیر تنها یک عرشه از هر پل  تکمیل شود تا مسیر دسترسی برای گردشگران مهیا شود و تخریب محیط زیستی صورت نپذیرد و همچنین در مسیرهایی که عرض 75 متر در آن کامل نیست حتی تخریب‌هایی که در سال‌های قبل در پروژه کمربند جنوبی انجام‌شده جمع‌آوری نشود و این مسیر به یک لاین تبدیل شود.ولی ایجاد جوی و جدول برای هدایت روان آب‌های سطحی به مسیر اصلی امری ضروری است که باید انجام شود و در این مسیر هیچ‌گونه تخریبی صورت نمی‌پذیرد.وی در پاسخ به این دغدغه سمن‌ها که احتمال ادامه کمربند جنوبی مشهد به بهانه ایجاد این پارکینگ درآینده  وجود دارد می‌افزاید:این پروژه روی وضع موجود اجرا می‌شود وانتهای آن  مسدود است و این مسیر قرار نیست زیر بار ترافیک قرار گیرد بلکه فقط به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.قربانی سرپرست نظارت مهندسین مشاور رهاورد که به‌عنوان یکی از مسئولان ساخت در این پروژه فعالیت می‌کند در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر تخریب برخی چشمه‌ها و قنات‌های مسیرمی گوید: در ابتدا که ما شروع به کارکردیم هیچ چشمه‌ای در مسیر نبود ولی بعد از خاک‌برداری‌های مسیر به چشمه‌های زیرزمینی برخورد می‌کردیم که در زیرخاک جریان داشت که برای جلوگیری از بین رفتن این چشمه‌ها آن‌ها را با زهکشی به مسیرهای قدیمی‌شان برمی‌گرداندیم تا چشمه‌ها به پایین‌دست راه پیدا کند و درباره  قنات‌ها هم کانال گذاری‌هایی را انجام داده‌ایم و در این مسیر هیچ چشمه ،برکه  یا قناتی خشک نمی‌شود و حتی چند چشمه راکه خشکیده شده بود  احیا کردیم . ما از اول پروژه 18 خط آب رو ایجاد کرده‌ایم که اگر در آینده در برخی از خط القعرها براثر بارش آبی جاری شد به‌صورت صحیح در مسیر قدیمی‌شان حرکت کنند.وی در پاسخ به  انتقاد برخی از فعالان محیط‌زیست مبنی بر تخریب ارتفاعات جنوبی توسط  گروهی که ساخت پارکینگ را در دست اجرا دارند می‌گوید: هم اکنون  ما در حال ریزش برداری کوه‌ها هستیم و تخریب‌هایی که مشاهده می‌شود مربوط به دو سال قبل و زمان ساخت کمربند جنوبی بوده است و الان  هیچ‌گونه تخریب کوه را انجام نداده‌ایم و ما برای اجرای طرح جدید باید خاک‌برداری‌ها   و ایمن‌سازی‌هایی را انجام دهیم.برای اطلاع از فعالیت کارشناس محیط‌زیست در کنار این پروژه با ریحانی مدیرکل نظارت بر طرح‌های زیر بنایی شهرداری مشهد تماس می‌گیریم که ریحانی دراین‌باره می‌گوید: از ابتدای طرح دکتر خدوم راکه یکی از کارشناسان برجسته کشور هستند  برای نظارت بر اجرای طرح ، با توجه به حساسیت موضوع به‌کارگیری کرده‌ایم.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه خراسان    ،تاریخ انتشار:   23 فروردین    1399،کدخبر  :   236995 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین