پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از برخورد و ارزیابی طرح سازمان جنگل‌ها با عنوان کودپاشی مراتع خبر داد.

شعار سال: در پی انتقاد برخی کارشناسان محیط زیست به برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع در راستای کودپاشی در برخی استان‌ها برای گسترش پوشش گیاهی و تولید منابع غذایی برای دام، مدیرکل مرتع سازمان جنگل‌ها و مراتع اثرات سوء این طرح را تکذیب کرد، اما به دنبال آن کارشناسان این عرصه وجود نمونه‌هایی از مرگ و میر جانوران را در برخی استان‌ها گزارش کردند.

قطعا اثرات سو این طرح بر طبیعت بر هیچکس پوشیده نیست، اما برخی مسئولین معتقد هستند در زمان کنونی مسائل مهم‌تری وجود دارد که باید بدان هاتوجه کرد.
در ادامه نیز مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران با طرح سازمان جنگل‌ها و مراتع کل کشور مبنی بر کودپاشی در سطح مراتع و جنگل‌های این استان مخالفت کرد و مدیرکل محیط زیست استان مازندران در راستای جلوگیری از آسیب‌های بلندمدت این طرح، دستور ارزیابی ابعاد مختلف آن و بررسی دقیق‌تر این طرح را صادر کرد.
حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، در این خصوص گفت: باید طبیعت را به سمتی هدایت کرد که خود بتواند چرخه را مدیریت کند.
او افزود: در مقوله‌هایی همچون مهار آتش سوزی که سازمان محیط زیست ورود می‌کند به این علت است که انسان در بروز آن دخیل بوده بدین ترتیب ورود کرده تا آن را مهار کند.
مخالفت مدیرکل منابع طبیعی مازندران با طرح کودپاشی/ بخشنامه مدیر بازداشتی بلای جان محیط زیست
ابراهیمی تاکید کرد: در مقوله کودپاشی و سم پاشی ترجیح بر این است که این اتفاق رقم نخورد. در زمینه سم پاشی شمشاد‌ها نیز بحث سم پاشی در دستور کار قرار گرفت، اما عنوان کردیم که این طرح باعث ده‌ها ضرر دیگر می‌شود بنابراین این اقدام به صلاح نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: قطعا مجموعه‌های تحقیقاتی سازمان جنگل‌ها نیز تاکنون به این نتیجه رسیده‌اند. آنچه که مسلم است طرح‌هایی همچون کودپاشی و توزیع سموم تبعات بسیار زیادی در پی دارد.
او تاکید کرد: به محیط زیست استان دستور داده شده تا مسئله کودپاشی در سطح استان مورد بررسی قرار گیرد و نقاط دقیق اجرایی شدن این طرح شناسایی شود. سازمان ما متولی زیستگاه و حیات وحش است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: سازمان محیط زیست متولی همه امور مربوط به محیط زیست است و با تمامی تخلفات و امور غیرعلمی در این عرصه برخورد می‌کند.
ابراهیمی گفت: این طرح اگر منجر به از بین رفتن حتی یک زنبور هم شود در آینده تبعات بدی خواهد داشت و چرخه گرده افشانی در طبیعت مختل می‌شود. در همین راستا طرح تنفس جنگل نیز اجرایی شد. با وجود اینکه در قالب این طرح چند نفر شغل خود را از دست دادند، اما مقوله محیط زیست که گنجینه‌های مردم و این کشور هستند باید حفظ شوند.
این مسئول سازمان محیط زیست با تاکید بر مبارزه بیولوژیک با آفات در سطح مراتع ادامه داد: غالب کشور‌های جهان به سمت تولید ارگانیک گام بر می‌دارند و در این نوع تولید مبارزه بیولوژیک باید در دستور کار قرار گیرد.
او افزود: فقط در زمان‌هایی که مثلا گونه‌هایی همچون ملخ‌ها طغیان می‌کنند مواردی همچون سم پاشی توصیه می‌شود، زیرا چنین طغیان‌هایی کل زیست بوم را با خطر تهدید می‌کند.
ابراهیمی در پایان تاکید کرد: من معتقد هستم قبل از هرگونه اقدام باید ارزیابی در دستور کار قرار گیرد. با سازمان جنگل‌ها مشکلی ندارم و همه ما با یکدیگر همکار هستیم و هدف همگی حفظ محیط زیست کشور است. باید دقت کرد تخریب محیط زیست بسیار سریع، اما بازسازی آن بسیار زمان‌بر است و شاید حتی غیرممکن باشد. سازمان‌های دست اندرکار مراکز علمی و تحقیقاتی دارند و باید قبل از هرگونه اقدام تبعات طرح‌ها را مورد سنجش قرار دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، کد خبر: 999616، تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1399، www.bornanews.ir 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین