پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: فعالیت زنان در زمینه قاچاق چوب به دلیل شرایط اقتصادی تا حدودی افزایش پیدا کرده که با بهبود وضعیت اعتباری حوزه منابع طبیعی و برخورد قاطع با مختلفان قاچاق چوب به حداقل میزان می‌رسد.

شعارسال: حضور در محل اجرای پروژه سد سرشاخه‌گیر در قائم‌شهر بهانه‌ای شد تا درباره اجرای این طرح و برخی دغدغه‌های مردم در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با سیدمحسن موسوی‌تاکامی مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری گفت‌وگوی کنیم.

وضعیت اجرای پروژه‌های سرشاخه‌گیر، بحث آتش‌سوزی جنگل،میزان اعتبارات برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها و قاچاق چوب از جمله موضوعاتی بود که با موسوی‌تاکامی در این ارتباط گفت‌وگو کردیم.

پروژه سرشاخه‌گیر قائم‌شهر از چه زمانی شروع و کی به‌بهره‌برداری می‌رسد؟

موسوی: از مهم ترین پروژه آبخیزداری استان پروژه احداث بند تنه به سرشاخه‌گیر است که از محل اعتبارات پروژه‌های سال ۹۸ در حال اجرایی شدن است.

با توجه به اینکه در دامنه جنوب استان انبوه جنگلی داریم در مواقع سیلابی تنه به سرشاخه‌های پایین دست سرازیر می‌شود و مسیرهای  زیرکشت‌ها ظرفیت آورده‌های بالادست را ندارند با اجرای پروژه سرشاخه‌گیر  در مدخل ورودی شهر یا روستا زمینه ورود  سرشاخه‌های بزرگ گرفته شده  وارد مسیرهای زهکش پائین دست نمی‌شود.

 

آیا نمونه اجرای پروژه‌ی موفقی که زمینه جلوگیری از سیل به واسطه ایجاد سرشاخه‌گیر در استان عملیاتی شده را حضور ذهن دارید که معرفی کنید؟

موسوی تاکامی: سه سد سرشاخه در بهشهر، رستم‌کلا و نکا این شهرها احداث شده که این شهرها به لحاظ ورود سیل داخل شهر را ایمن کردیم.

در منطقه مرکز استان و منطقه هولار ساری سد سرشاخه‌گیر احداث شده و نمونه مشابه این طرح در قائم‌شهر هم عملیاتی شده است.

در منطقه غرب استان مازندران هم در شهر نور و در منطقه چمستان ایجاد شده است.

به طور کلی پروژه‌های سد شرشاخه‌گیر با توجه به نیاز اساسی که دارد چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

موسوی‌تاکامی: پایان سال 1400 و اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی استان و ملی مصوب شده برنامه داریم که همه رودی رودخانه‌ها را ایمن کنیم

مشکلات اقتصادی تا چه اندازه در عدم بهره‌برداری به موقع این پروژه‌ها موثر است؟

موسوی‌تاکامی: عدم تخصیص به موقع اعتبارات در میزان روند و متوقف شدن پروژه تاثیرگذار است، با تخصیص اعتبارات مجبور به پرداخت بخشی از بدهی‌های سنوات گذشته هستیم و مابقی کارها به سال آتی محول می‌شود.

با توجه به مشکلات اعتباری آیا ممکن است پروژه‌های که قول اجرای آن در 1400 را دادید مشمول زمان شود؟

موسوی‌تاکامی: اتمام پروژه‌ها در سال 1400 بر اساس پیش‌بینی اعتبارات سنواتی بود بدون اینکه اعتبارات صندوق توسعه را در نظر داشته باشیم در سال جاری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم اما به‌دلیل شرایط اقتصادی ۳۰ درصد از اعتبارات تخصیص یافته و انتظار داریم که مابقی اعتبارات در دو مرحله تامین شود تا زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ آبخیزداری را فراهم کنیم.

وضعیت آتش سوزی‌ها امسال چه طور بوده است؟

موسوی‌تاکامی: وضعیت امسال به نسبت مناسب‌تر بوده، اطلاع رسانی مناسب انجام شده حضور به موقع آتش‌نشانان زمینه کنترل آتش‌سوزی‌ها را در بر داشته است،ابعاد آتش سوزی در سطح هفت تا هشت هکتار بوده است.

درباره قاچاق چوب در استان شرایط  به چه صورت است؟

موسوی تاکامی: حجم قاچاق ما افزایش چشمگیری نداشت ولی تعداد قاچاقچی افزایش پیدا کرده است.

قاچاق چوب به وسیله ماشین‌های سواری زانتیا، پراید، کانکس مواد غذایی و نیسان انجام می‌شود.

فعالیت زنان در زمینه قاچاق چوب به دلیل شرایط اقتصادی تا حدودی افزایش پیدا کرده است که با بهبود وضعیت اعتباری حوزه منابع طبیعی و برخورد قاطع با مختلفان قاچاق چوب به حداقل میزان فعلی می‌رسد.

وقتی مردم خبر آتش‌سوزی در استان را می‌شنود انتظار دارند که امکانات ماموران منابع طبیعی نسبت به گذشته به روزتر شده اما شاهد هستیم که ماموران و تشکل‌های مردمی با حداقل امکانات برای خاموش کردن حریق مراجعه می‌کنند؛ چرا باید شرایط اینگونه باشد؟

موسوی‌تاکامی: حداقل امکانات و ابزار اطفا حریق برای کنترل حریق در استان مازندران برخودار هستیم.

بیش از ۲ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمال حداقل یک بالگرد مستقل در سه استان شمالی در اختیار ندارد.

ظرفیت‌های خوبی در کشور ما وجود دارد و با ثبت ۳۰۷ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در یونسکو نگاه جهانیان به سمت ایران و جنگل‌های هیرکانی دوخته شده و تصور ما این است که از محل اعتبارات بین‌المللی زمینه جذب گردشگر و حفاظت از این جنگل‌ها عملیاتی شود.

با اجرای طرح تنفس از جنگل و عدم برداشت چوب از جنگل شاهد انباشت شاهد دپو سرشاخه‌های خشک و احتمال آسیب به جنگل وجود دارد،آیا در این بخش برنامه‌ی ویژه‌ای دارید؟

موسوی تاکامی: وجود  سرشاخه‌های خشک و درختان شکسته ناشی از سیل و طوفان طبیعی است و می‌توانیم  با توجه به نیاز اکوسیستم  درختان را در بستر حفظ و برای جلوگیری از آتش‌سوزی  ۵ تا ۱۰ متر  از درختان شکسته را از اکوسیستم خارج کنیم.

به عنوان آخرین سؤال اظهارنظرهای متفاوتی درباره طرح خروج دام از جنگل وجود دارد، نظر شما به عنوان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در این ارتباط چیست؟

موسوی: طرح خروج دام از جنگل، می‌توانست، بهتر اجرا شود، چون ساز و کار اجرای آن به صورت کامل دیده نشده به بن‌بست کشیده شده است،خروج بدون ساز و کار دامدار از جنگل عواقب منفی برای دام و دامدار به همراه داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15 دی 1398، کدخبر: 13981012000782 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
0
با توجه به نیاز اکوسیستم درختان را در بستر حفظ و برای جلوگیری از آتش‌سوزی ۵ تا ۱۰ متر از درختان شکسته را از اکوسیستم خارج کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین