پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
بعد از مدتی با قطع درختان، ساخت و ساز‌ها شروع می‌شود و ویلا‌هایی لوکس در این اراضی بنا می‌شوند. در این ویلاها، استخر‌هایی ایجاد می‌شوند که از محل ایجاد این استخرها، آب‌های زیرزمینی دزفول هدر می‌روند، چرا که دزفول دارای منابع آبی غنی بوده و آب‌هایی که در استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از همین منابع آبی زیرزمینی تامین می‌شوند که ممکن است بخاطر این مسئله، بعد‌ها دزفول با بحران بی آبی هم مواجه شود.

شعار سال:تغییر کاربری اراضی و زمین‌های کشاورزی موضوع جدیدی نیست و سال هاست که در مناطق مختلف کشور شاهد بروز این اتفاق هستیم. این تغییر کاربری، علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن درختان و زمین‌های کشاورزی و هدر رفت منابع طبیعی می‌شود، در برخی مناطق باعث بروز مسائل و مشکلات اجتماعی از جهت ویلاسازی‌هایی که در این اراضی صورت گرفته، شده است.


در استان خوزستان نیز مدتی است که ویلاسازی‌هایی صورت می‌گیرد و در شهرستان دزفول به وضوح می‌توان این ساخت و ساز‌های غیراصولی را مشاهده کرد. آب و هوای مدیترانه‌ای دزفول در فصل‌های پاییز و زمستان و زیست بوم سرسبز این شهرستان، از دلایل اصلی این تغییر کاربری‌ها بوده است.

به واسطه وجود رودخانه دز در دزفول، زمین‌های کشاورزی این شهرستان به شدت حاصل‌خیز هستند و باغ‌های میوه پر رونقی در آن واقع شده اند، اما اکنون شاهدیم که تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات میوه در این منطقه، سبب شده در بیشتر مناطق دزفول ویلا‌هایی لوکس (بیش از ۳۰۰۰ باغ ویلا) بنا شوند و کمتر زمین کشاورزی برای مردم باقی مانده باشد!

روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان دزفول به این نحو مطرح شده که در ابتدا، زمین‌های کشاورزی به باغات بزرگ و بعد به باغچه تبدیل می‌شوند و حصاری دور آن‌ها کشیده می‌شود و بعد از مدتی با قطع درختان، ساخت و ساز‌ها شروع می‌شود و ویلا‌هایی لوکس در این اراضی بنا می‌شوند. در این ویلاها، استخر‌هایی ایجاد می‌شوند که از محل ایجاد این استخرها، آب‌های زیرزمینی دزفول هدر می‌روند، چرا که دزفول دارای منابع آبی غنی بوده و آب‌هایی که در استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از همین منابع آبی زیرزمینی تامین می‌شوند که ممکن است بخاطر این مسئله، بعد‌ها دزفول با بحران بی آبی هم مواجه شود!
 
//تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی دزفول با هدف ساخت ویلا‌های لوکس / ماحصل این تغییرات ۲ فقره قتل بود!

براساس قوانین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های جزایی نقدی و قلع و قمع بنا در پی دارد، اما متاسفانه در شهرستان دزفول به این قوانین توجه چندانی نشده است. در چارچوب این قوانین، اداره جهاد کشاورزی هر شهرستانی وظیفه دارد به هر محلی که در آن تغییر کاربری صورت می‌گیرد، بازرس اعزام کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد و در صورتی که مشخص شود زمین‌های کشاورزی آن منطقه حاصلخیز هستند، باید جلوی ساخت و ساز‌های غیراصولی و ویلاسازی را در این مناطق بگیرد و این موضوع را به اطلاع مقام قضایی شهرستان برساند تا دادگاه حکم مربوطه را صادر کند. اما طبق گفته‌های فعالان اجتماعی شهرستان دزفول این اتفاق در دزفول صورت نگرفته و جهاد کشاورزی دزفول در این مورد به خوبی عمل نکرده و حتی دادستان شهرستان هم به جریان تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی ورود نکرده است.
مطابق قوانین، اداره جهاد کشاورزی هر شهرستانی وظیفه دارد به هر محلی که در آن تغییر کاربری صورت می‌گیرد، بازرس اعزام کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد و جلوی ساخت و سازهای غیراصولی و ویلاسازی را در این مناطق بگیرد اما طبق گفته‌های فعالان اجتماعی شهرستان دزفول این اتفاق در دزفول صورت نگرفته و جهاد کشاورزی دزفول در این مورد به خوبی عمل نکرده است!

طبق گفته‌های یکی از فعالان اجتماعی دزفول، ساخت ویلا‌های لوکس در این منطقه با مجوز اداره جهاد کشاورزی صورت گرفته است!

این تغییر کاربری‌ها در دزفول روی قیمت زمین‌ها نیز تاثیرگذار بوده و با اینکه دزفول در ۶ ماه ابتدایی هر سال، به دلیل شدت گرما، گردشگر ندارد، اما قیمت زمین‌های این منطقه به واسطه این ویلاسازی ها، با کلانشهری همچون تهران برابری می‌کند.

موضوع دیگری که در این زمینه مورد نقد فعالان اجتماعی دزفول قرار گرفته، اجاره و فروش این ویلا‌ها به افراد معلوم الحال است که سبب شده دزفول به محلی برای ترویج فساد و روابط نامشروع تبدیل شود!
 
//تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی دزفول با هدف ساخت ویلا‌های لوکس / ماحصل این تغییرات ۲ فقره قتل بود!

ناگفته نماند که بسیاری از اعراب کشورهای همسایه نیز، اقدام به خرید ویلا‌های لوکس در دزفول کردند و همین مسئله باعث شده بسیاری از ساکنان این منطقه با فروش یا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خود، زمینه بی‌بند و باری در بخش‌های مختلف را در این شهرستان فراهم کنند. تا  جاییکه اوایل خردادماه بود که در پی اجاره دادن این ویلاها، دو نفر در یکی از ویلا‌های لوکس دزفول به قتل رسیدند!

یک منبع آگاه در این می‌گوید: چندی است بعضی از باغداران حاشیه شهر دزفول با تأسی و پیروی از تعدادی باغدار فرنگی، به بهانه درآمدزایی، مبادرت به اجاره دادن باغ خود به مسافران و برخی خوش گذران کرده اند. کسانی که با عدم رعایت موازین اخلاقی هم تیشه بر ریشه اخلاق و عزت و ایمان درفول و دزفولی بزنند و هم به ریشه نداشته خود! وگرنه شهری با گرمایی طاقت فرسا که گاه گرمایش به ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌رسد مسافر و گردشگری کجا بود که باغدار، باغ پربرکتش را به بهایی اجاره دهد!


این منبع آگاه اظهار می‌کند: متأسفانه سال‌هاست شاهد اخباری از این دست از خوش گذرانی‌ها هستیم که حاصل و ارمغانی جز بدنامی و غارت سرمایه‌های معنوی نداشته اند. اما اوایل خردادماه با صورت گرفتن دو فقره قتل در حال مستی در یکی از این باغ ها، این جنایت هم بر آن ارمغان افزوده شد! مردم دزفول از چنین رفتار‌ها و همچنین این باغداران سودجو که تمامی حریم و داشته‌های مادی و معنوی باغداری خود و پدرانشان را به قاتلان از خدا بی‌خبر و مست اجاره می‌دهند، ناراحت و معترض هستند. مسئولان دزفول باید با تمام قدرت به این قضیه ورود کرده و با شدت هرچه تمام‌تر با این افراد برخورد جدی و قاطعانه کنند.

//تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی دزفول با هدف ساخت ویلا‌های لوکس / ماحصل این تغییرات ۲ فقره قتل بود!

از سویی، فعالان دانشجویی استان خوزستان به این موضوع ورود کردند و اوایل خردادماه در بیانیه‌ای پیرامون تغییر کاربری غیرقانونی باغ‌های میوه و زمین‌هاى کشاورزى شهرستان دزفول نوشتند: در حال تهیه لیستی از ویلا‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز برای ارسال آن به ریاست قوه قضاییه و سایر نهاد‌های ذی‌ربط همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر نهاد‌های دیگر هستیم و با تخریب چند دیوار بلوکی و خانه مخروبه ساکت نمی‌شویم و هشدار می‌دهیم به مسئولین شهرستان دزفول؛ که از خدا و خون این شهیدان بترسید که این چنین سکوت کرده اید.
فعالان دانشجویی استان خوزستان در بیانیه‌ای نوشتند: در حال تهیه لیستی از ویلاها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در شهرستان دزفول، برای ارسال آن به ریاست قوه قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط هستیم.

 


امید بن‌عباس، سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز درباره قتل‌هایی که خردادماه در ویلا‌های لوکس دزفول صورت گرفته است، می‌گوید: بامداد ۱۴ خردادماه، دو نفر در یکی از باغ ویلا‌های شهرستان دزفول در درگیری با سلاح سرد، به قتل رسیدند و تحقیقات پلیس در خصوص این جرم آغاز شده است. طبق اطلاعات دریافتی این افراد سابقه‌دار بوده و تحت تعقیب پلیس شهر محل سکونت خود بوده اند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری دانشجو، ، تاریخ انتشار:4 تیر    99، کد خبر:857128،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین