پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
هم اکنون در گوشه گوشه شهر شاهد فرورفتگی و نشست معابر و خیابان ها هستیم آب از یک نقطه شهر بیرون می زند و مشکلات جدی از جمله فرو رفتن یکباره زمین در چهار راه بیهق که در اثر آن جان یکی از شهروندان در چند سال قبل گرفته شد را بوجود می آورد.

شعارسال: شهرستان سبزوار دارای 13 رشته قنات است قنات هایی که در گذشته به عنوان یک فرصت بود هم اکنون تهدیدی جدی برای شهر محسوب می شود در گذشته سرسبزی منطقه و رونق داشتن کشاورزی در محدوده شهر حاصل استفاده درست از آب این قنوات بود که متاسفانه با توسعه زندگی شهر نشینی و ساخت و سازهای بدون پروانه ، مسیر قنات ها مسدود و امکان بهسازی و لایروبی قنوات غیر ممکن شد.

هم اکنون در گوشه گوشه شهر شاهد فرورفتگی و نشست معابر و خیابان ها هستیم آب از یک نقطه شهر بیرون می زند و مشکلات جدی از جمله فرو رفتن یکباره زمین در چهار راه بیهق که در اثر آن جان یکی از شهروندان در چند سال قبل گرفته شد را بوجود می آورد.

نمونه یا از این مشکل قنات میدان آل احمد است زمینی در قسمت شمالی اطراف میدان توسط یکی از شهروندان خریداری می شود با شروع ساخت و ساز در مرحله گود برداری مسیر آب این قنات که مسدود شده بود باز می گردد متاسفانه وصل شدن فاضلاب های خانگی به قنات آل احمد به مشکل افزوده شده و بوی فاضلاب اسباب گلایه و شکایت شهروندان را فراهم کرده است.

سال گذشته طی مصاحبه ای که "کلاته" معاون فرماندار سبزوار با واحد مرکزی خبر داشت اعلام کرد که قرار است با همکاری جهاد کشاورزی و مدیریت بحران شهرستان اعتباری برای لایروبی و گلو گذاری این قنات تخصیص داده شود اما یکسال از این وعده می گذرد اما هیچ کاری انجام نشده است.

"عباس علی آبادی" یکی از همشهریان این منطقه گفت: این رشته یکی از قنات های دایر و مالک خصوصی دارد با خریداری زمین به مالک توصیه کردیم که گود برداری نکند که به مشکل برمی خورد ولی توجهی نکرد و بعد از 5 متر گودبرداری راه آب باز شد برای جلوگیری از هدر رفت آب چندین تن شن جلوی قنات ریخته شد این قنات به حدی پرآب است که بعد از هر بار شن ریزی آب پس می زند.

فاضلاب شهری هر چند سال یکبار باعث نشست زمین نیز می شود متاسفانه فاضلاب با آب قنات یکی شده و با سرباز کردن این قنات بوی نامطلوب منطقه را فرا می گرد.

مالک زمین نیز در ادامه گفت: تاکنون حدود 63 میلیون تومان برای مهار آب هزینه کرده ام پیشنهاد استفاده از آب این قنات برای پروژه های شهری و همچنین آبیاری فضای سبز به نهادهای سطح شهر داده شد متاسفانه استقبالی از این موضوع نشد و فرمتانداری هم اعلام کرد که باید خود اقدام به مهار آب کنی.

برایم سخت است که ببینم آب به این با ارزشی در سطح شهر بدون هیچ استفاده ای هدر می رود شهر با کمبود آب مواجه است هم اکنون برخی از کارواش های سطح شهر با آب شرب شهری اقدام به شستشو ی خودروها می کنند این خلاف است چرا از آب همین قنات ها برای کارواش ها استفاده نمی شود.

وی افزود: در ابتدای کار حدود 750 میلیون تومان برای خرید این ملک پرداخت کردم 240 میلیون از این مبلغ تسهیلات بانکی است تصور می کردم بعد از ساخت و ساز ، واحد ها را می فروشم و از محل ان وام بانکی را پرداخت می کنم اما با سرباز شدن این قنات، مشکلات به حدی شد که هم اکنون قادر به پرداخت اقساط بانکی که با بهره به 300 میلیون تومان افزایش رسیده نیستم.

مالک این زمین ادامه داد: ماهیانه حدود دو میلیون تومان برای برق این پمپ آبی پرداخت می کنم آب این قنات توسط یکی از کارگران به تانکر ها فروخته می شود و حدود دو تا سه هزار تومان از هر تانکر گرفته می شود شب ها نیز مسیر آب باز می شود تا از طریق جوی به زمین های کشاورزی خارج از شهر هدایت شود.

وی افزود: طبق وعده های کلاته معاون فرماندار ، محسنی ثانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر پرونده قنوات در سبزوار است قرار است حدود 6 میلیارد بودجه برای احیای قنات ها تخصیص داده شود که اگر تا رسیدن به ما تمام نشود تعدادی از قنات ها احیا خواهد شد ما هم منتظر این اتفاق هستیم.

قنوات سبزوار بهرحال باید تا زمانی که خطری شهر را تهدید نکرده به گونه ای مرتفع شود شهرداری مبلغ 500 میلیون تومان در این خصوص تخصیص داده مشاور این طرح تعیین و در حال تهیه پروژه است البته تا زمان شناسایی مسیر قنوات ممکن است این طرح تا دو سال زمانبر باشد.

در ادامه خبرنگار ما با حضور در دفتر "محمد کلاته" معاون فرمانداری سبزوار خواستار پیگیری وعده های تو خالی یکسال گذشته خود در باب لایروبی و گلوگذاری قنات آل احمد شد که متاسفانه آقای کلاته عنوان کردند حرف تازه ای در این مورد ندارند.

ما نیز متاسفیم برای مسئولانی که به جای عمل کردن فقط حرف می زنند....

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سبزوارنیوز، تاریخ انتشار: 31تیر1394، کدخبر: 11002: www.sabzevarnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
اون قدری در زمینه ابی به مشکل خوردیم که تاریخ باید قضاوت کنه تقصیر های مسئولین رو
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین