پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
اسدالله قاسمی نماینده مردم قوچان در شورای عالی استانهای کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی استان خراسان رضوی، در خصوص ارتقای 3روستای بزرگ قوچان به شهر اذعان کرد:
شعارسال: بحث ارتقای این 3 روستا به شهر و ایجاد2 بخش در طول 4 دوره نمایندگی مجلس و 4 فرمانداری مطرح و طرح های آن نوشته و تثبیت شده است ولی متاسفانه علاوه بر قول و ارتقای توسط شخص ریاست جمهوری و وزیرکشورهمچنان بلاتکلیف مانده است .

قاسمی تصریح کرد: شهرستان قوچان با جمعیت ۱۸۶٬۰۲۲ نفری خود در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مرکز استان و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مشهد مقدس و در مسیر جاده آسیایی و شمال شرقی کشور قرار دارد و محدوده آن از شمال به درگز و کشور ترکمنستان و از جنوب به نیشابور و از شرق به چناران و از غرب به فاروج و شیروان منتهی می‌گردد و از معبر گمرک باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل می‌گردد و دارای ۲۸ کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان می‌باشد .

وی اظهار داشت: این شهرستان دارای مزیتهای مهمی مثل کشاورزی، ذخائر ارزشمند و قدمت تاریخی بالایی است .

وی ادامه داد: شهرستان قوچان تا سال ۱۳۸۳ دارای سه بخش باجگیران، فاروج و مرکزی بود.[۱۰] بخش فاروج در سال ۱۳۸۳ از این شهرستان جدا شد و شهرستان فاروج تأسیس شد.[۱۱] در حال حاضر این شهرستان شامل دو بخش، پنج دهستان و دو شهر است .

قاسمی با بیان اینکه قوچان قدیمی ترین شهر خراسان بزرگ قدمت به حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح داردخاطرنشان کرد: از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول به اسامی آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان یاد شده است و سلسله اشکانی از ۲۵۶ سال قبل از میلاد تا ۲۲۴ میلادی بر ایران حکومت داشته‌اند. اولین پایتختش در حوالی قوچان امروز بوده است .

* تبدیل قوچان به فرمانداری ویژه یک نیاز مهم است .

نماینده مردم قوچان در شورای اسلامی استان خراسان رضوی تبدیل قوچان به فرمانداری ویژه را یک الزام دانست و افزود: شهرستان قوچان یکی از مهمترین مناطق استان خراسان رضوی برای تبدیل شدن به فرمانداری ویژه است و با توجه به ظرفیتهای شهرستان این مهم باید هرچه زوتر محقق شود .

وی ادامه داد: شخص رییس جمهور و وزیر کشور جهت ارتقای سه روستای شهرستان قوچان قول مساعد دادند ولی متاسفانه هنوط عملی نشده است .

قاسمی تصریح کرد:در سفرچندی پیش خود به اتفاق نماینده مجلس قوچان به تهران و دیدار با دکتر رحمانی فضلی و قول پیگیری ایشان ولی متاسفانه بازهم این امر محقق نشده است .

وی بیان کرد:بخش مرکزی قوچان دارای جمعیتی بالغ بر 85% جمعیت شهرستان است و روستاهایی ازجمله که اطراف آن وجود دارد روستای شهرکهنه با بیش از 17 هزار نفر جمعیت و روستای مزرج که تابع دهستان شیرین دره است 8 هزار نفر جمعیت و روستای آلماجق حدود 6 هزارنفر جمعیت دارند .

وی یاد آور شد: این روستاها تمام فاکتورهایی را که یک روستا برای تبدیل شدن به یک شهر نیاز دارد را دارا می باشند .

وی ادامه داد: حال سوال من از شخص وزیر کشو براین است که چرا اکثر شهرستانها و شهرهای استان خراسان رضوی ارتقاء پیدا کردند ولی با وجود پیگیری های متعدد مسولین روستاهای این شهرستان آن هم با توجه به اینکه تمامی شرایط ارتقاء را دارند، ارتقاء پیدا نکردند؟! نارضایتی مردم دراین خصوص بسیار است .

نماینده شورای عالی استانهای کشور در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست تبدیل فرمانداری قوچان به فرمانداری ویژه گفت: شهرستان قوچان هر 5 شاخصه اصلی تبدیل شدن به فرمانداری ویژه یعنی جمعیت، مساحت، مسافت شهرستان تا استان،سابقه فرمانداری و جمعیت را داراست که متاسفانه اکثر فرمانداری های استان خراسان باتوجه به اینکه بعضی از این مولفه ها را دارا نمی باشند ولی فرمانداریشان به فرمانداری ویژه تبدیل شده است .

قاسمی در آخر یادآورشد: گاز رسانی به روستاهای فاقد گاز ، تکمیل ورزشگاه های قوچان ،احداث نمایشگاه های بین المللی قوچان ،ایجاد بندهای انحرافی برای آبیاری مزارع کشاورزی و احداث راه آهن از دیگر خواسته هایمان از دولت بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی خراسان رضوی، تاریخ انتشار: دوشنبه30 فروردین 1395، کد خبر: 14592، www.shora-razavi.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین