پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
درپی تحریف و جعلی خواندن نام “بندرمعشور”‌ توسط جریان شیپورچیان‌ دستگاه اختلاف و اتهام در خوزستان، دکتر عبدالواحد عبادی فعال سیاسی اجتماعی و از اساتید رشته تاریخ در دانشگاه یادداشتی ارسال کرد.

شعار سال: معشور نام آشنای بندر تاریخی ومهم خوزستان است که از گذشته‌های بسیار دور بر گنبد خلیج فارس بناگردیده، نقش مهمی در تجارت دریای شهر‌های پس کرانه با سرزمین‌های دوردست سواحل دریا‌ها ایفا کرده ونام آن در دورترین شهر‌های بندری جهان وبخصوص سواحل آفریقا، هند وکشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس وبصره شُهره است.

گزارش ابن بطوطه در قرن هشتم هجری وذکر نام “ماچول” حکایت از رونق این بندر ونقش تجاری برجسته آن درگذشته دارد. علاوه براین ابن بطوطه از سکونت قبایل مختلف در شهر واطراف آن یاد می‌کند. پس از ابن بطوطه جسته وگریخته مورخان مختلف از این بندر تاریخی یاد کرده اند.

بعضی سفر نامه نویسان وگزارش نامه نویسان همچون محمد ابراهیم نادری کازرونی در دوره قاجاریه از نام *معشور* برای این شهر یاد کرده اند.

کتابچه مربوط به تاریخ تحولات بنی کعب نیز به این مهم اشاره کرده است.

اسامی مردان وزنان و اصطلاحات وضرب المثل‌های رایج در بین بومیان همه از زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف در کنار هم در این بندر تاریخی حکایت دارد که همه ازنام تاریخی معشور با شور وشوق و اشتیاق یاد می‌کنند و حکایت از زندگی اقوام و قبایل با گویش‌های مختلف دارد که سالیان سال با مسالمت واحترام روزگار گذرانده باهم وصلت داشته در شادی وعزا شریک بوده اند.

جالب است بدانیم تاریخ هیچ گونه تنش خشونت آمیز قومی در بین ساکنان آرام وبافرهنگ واصیل این بندر ثبت نکرده است و در اشعار عربی وفارسی وبندری نام معشور حضوری برجسته داشته ودارد؛ لذا به نظر می‌آید با توجه پررنگ شدن همزیستی مسالمت آمیز قومی در بندر معشور بعضی کوتوله‌های بیسواد که تامین منافع خود را در تفرقه و اختلاف مردم بندرماهشهر می‌بینند ویا از این وحدت مردم احساس خطر کرده در آستانه مشارکت‌های مردمی پیش رو خواهان ایجاد تفرقه هستند تا از آب گل آلود ماهی‌های خود را صید نمایند.

خوشبختانه فرهیختگان ماهشهری از اقوام مختلف به خوبی وبا درک عمیق از این نقشه شوم تفرقه افکنانه عکس العمل نشان داده نقشه کوتوله‌های بیسواد را نقش برآب ساختند.

حال انتظار می‌رود مسئولان قضایی وامنیتی این فتنه انگیزان راشناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری عصر جنوب، تاریخ انتشار 2 آبان 99، کد خبر:   46454، www.asrejonoob.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
تحریف نام بندر واقعا دیگه اخره داستانه . آخه چرا تحریف میکنن؟!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین