پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
نبود صنایع تبدیلی در بخش معادن چهارمحال و بختیاری سبب شده است تا بسیاری از مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شده و ارزش افزوده‌ای ایجاد نشود.
شعار سال: معادن یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان‌ها به شمار می‌روند که زمینه ساز اشتغال است. فعال بودن معادن موجب ورود صنایع فرآوری و تبدیلی در مناطق می‌شود و در بخش‌های مختلف استخراج، تولید، حمل و نقل و… اشتغال ایجاد می‌شود.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که بسیاری از این معادن تعطیل هستند. اشتغال معادن چهارمحال و بختیاری طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ نفر است.

معادن آن گونه که باید در مسیر توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری نقش مؤثری نداشته است. بسیاری از مواد معدنی استخراج شده به صورت خام و بدون فرآوری از استان خارج می‌شود و ارزش افزوده‌ای برای استان ایجاد نمی‌کند.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که در حال حاضر ۹۹ معدن فعال است معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که در حال حاضر ۹۹ معدن فعال است.

مهرداد قاسمی دستگردی، سنگ لاشه، سنگ‌نما، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ‌های تزئینی و مواد اولیه سیمان را از مهمترین مواد استخراج شده معدنی استان عنوان و تصریح کرد: میزان ذخیره قطعی این معادن ۴۰۱ میلیون تن برآورد شده که سالانه حدود پنج میلیون تن استخراج می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: معادن تعطیل در این استان مشکلات مختلفی دارند که از مهمترین آن‌ها قدیمی بودن تجهیزات، نبود راه دسترسی و نداشتن سرمایه در گردش و… است.

وی گفت: پنج معدن استان چهارمحال و بختیاری به علت نداشتن راه دسترسی در این استان تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: یک پل قدیمی و تاریخی در مسیر جاده دسترسی این معادن بوده است که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از تردد کامیون بر روی این پل جلوگیری کرده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم اکنون این معادن تعطیل شده‌اند و بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پل جایگزین و فعال شدن این تعداد معدن نیاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعال سازی معادن از مهمترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری است، عنوان کرد: شش معدن راکد در استان چهارمحال و بختیاری در سال جاری به چرخه تولید بازگشتند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با فعال شدن این تعداد معدن بیش از ۳۵ شغل مستقیم در بخش معادن استان ایجاد شد.

وی ادامه داد: این معادن در زمینه تولید سنگ تزئینی و تولید شن و ماسه فعال شدند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه ورود سرمایه گذار در بخش فرآوری معادن چهارمحال و بختیاری ضروری است، ادامه داد: فرآوری مواد معدنی در این استان می‌توان زمینه ساز کاهش نرخ بیکار و رونق اقتصادی در این استان شود.

مطالعات اکتشافی در چهارمحال و بختیاری برای توسعه معادن مورد توجه قرار گرفته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه گفت: بخش معادن از مهمترین ظرفیت‌های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که توسعه این بخش مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سجاد رستمی با بیان اینکه مطالعات اکتشافی در چهارمحال و بختیاری برای توسعه معادن مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مطالعات اکتشافی در شهرستان‌های سامان و بن استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است و محدوده‌های مهم معدنی در این مناطق کشف شده است.

وی ادامه داد: شش محدوده معدنی در این دو شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: جذب سرمایه گذار و توسعه معادن از مهمترین اولویت‌های این سازمان در مسیر جهش تولید و ایجاد اشتغال است.

مدیر و مجری ایجاد طرح‌های زیربنایی معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری، این استان را جزو ۱۲ استان غیر برخوردار ایران در حوزه معدن برشمرد و افزود: برنامه‌هایی برای اثربخشی مطلوب‌تر حوزه معدن در این استان برای سال‌جاری و سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه‌هایی برای اثربخشی مطلوب‌تر حوزه معدن در این استان برای سال‌جاری و سال آینده در دستور کار قرار گرفته است داریوش دیودیده گفت: در همین راستا برق‌رسانی به مجتمع معدنی باباحیدر شهرستان فارسان و تأمین زیرساخت‌های صنایع سنگ کژدمی گوشنگلی شهرستان بروجن تا پایان سال‌جاری آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به نیاز‌های فوری چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت‌های معدنی، مجتمع معدنی جونقان شهرستان فارسان در مرحله مطالعه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی مناسب مجتمع معدنی شماره دو شهرکرد با ۱۱ کارخانه سنگ‌شکن و آسفالت در سال آینده با همکاری ایمیدرو، وزارت نیرو، توانیر، خودیاری معدن‌داران و صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور تأمین زیرساخت‌های مناسب معدنی در استان‌های غیر برخوردار را ضروری دانست و اظهار داشت: هزینه‌های زیرساخت‌ها قابل‌توجه است و در توان سرمایه‌گذاران نیست، به همین علت، ایمیدرو حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران را انجام می‌دهد.

وی بیشترین نوع مواد معدنی چهارمحال و بختیاری را رسوبی دانست و گفت: امید است در نتایج مطالعات جدید این استان به عناصر فلزی و کمیاب دست یابیم.

مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور تاکید کرد: معادن چهارمحال و بختیاری می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز‌های استان و استان‌های همجوار، برای صادرات پیشرو شود.

جذب سرمایه گذار در استان و بهره گیری از تجهیزات مدرن فرآوری مواد معدنی می‌تواند زمینه جهش این استان در بخش تولید شود کارشناس ارشد حوزه کارآفرینی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه معدن اظهار داشت: فرآوری محصولات معدنی در چهارمحال و بختیاری می‌تواند ارزش افزوده‌ای قابل توجهی برای استان ایجاد کند و این استان را به یکی از استان‌های برخوردار تبدیل کند.

سید جلال موسوی بیان کرد: جذب سرمایه گذار در استان و بهره گیری از تجهیزات مدرن فرآوری مواد معدنی می‌تواند زمینه جهش این استان در بخش تولید شود.

وی گفت: به عنوان مثال هم اکنون معادن سنگ تزئینی در استان وجود دارد که فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان و صادرات این محصول جدا از توسعه اقتصادی استان موجب کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تاکید کرد: فراهم آوردن زیر ساخت‌ها توسط دولت و تسهیل گیری در ارائه تسهیلات و مجوز‌ها و… زمینه را برای ورود سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: توسعه بخش فرآوری محصولات معدنی نیازمند تدوین یک برنامه منسجم وبرنامه ریزی شده در این بخش است که در گام اول باید ظرفیت‌های استان در این بخش شناسایی و معرفی شوند.

موسوی تاکید کرد: در گام‌های بعدی نیز زیر ساخت‌ها توسعه داده شود و حمایت‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته شود.

توسعه بخش معدن در چهارمحال و بختیاری نیازمند توجه ویژه دولت به این استان است. فراهم آوردن زیر ساخت‌ها زمینه ساز ورود سرمایه گذار در بخش‌های فرآوری مواد معدنی در این استان است. توجه به فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی در این استان از جمله تولید سنگ‌های تزئینی می‌تواند این استان در مسیر رونق اقتصادی قرار دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۴۸۷۰۸، me-metals.ir
اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
چهار محال خيلي وقته كه در زمينه رشد صنعتي و معدني به محالات رسيده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
تمام این موارد با یک فکر مناسب و مدیریت خوب به نتیجه میرسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین