پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
۲ ماه از تصویب فهرست آلاینده‌های مشهد گذشته، اما هنوز از اقدام دستگاه‌های مسئول در راستای کاهش آلودگی هوا خبری نیست

شعار سال: اولین ماه از آخرین زمستان قرن را هم با چند روز هوای آلوده شروع کردیم؛ هوایی که از ابتدای سال، روزهای زیادی را در آلودگی گذرانده است و با رویه فعلی، بی‌گمان روزها و هفته‌های دیگری نیز باید در انتظار روزهای آلوده باشیم. با گذشت 2ماه از تصویب سیاهه آلودگی هوای مشهد، دستگاه های اجرایی شهر همچنان درگیر ابلاغ شدن یا نشدن این سیاهه هستند. به گونه ای که برخی دستگاه ها از ابلاغ این سیاهه سخن می گویند و برخی هنوز در انتظار ابلاغ هستند. اما مشخص است که برای کاهش بار آلودگی، اقدامی صورت نگرفته است.

2ماه قبل بود که در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان سیاهه آلودگی هوای مشهد ارائه شد. این سیاهه را که شهرداری مشهد برنامه ریزی کرده و دانشگاه صنعتی شریف تهیه و تدوین کرده است، در آن جلسه ارائه شد و درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت و در انتها به تصویب رسید. بعد از انتشار این خبر و با گذشت بیش از 2ماه از تصویب این سیاهه، انتظارها برای اقدام عملی در راستای کاهش آلودگی هوای مشهد از سوی دستگاه های مختلف به فرجام نرسیده است و مشهد همچنان با آلودگی هوا درگیر است.
 
سیاهه به فرمانداری ارسال شده است

در این باره مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد گفت: در شهرداری وظایف اجرایی در این راستا آغاز شده و برای مثال، رونمایی از تاکسی ها و اتوبوس های نوسازی شده در حوزه شهرداری مشهد اتفاقات مبارکی بوده است، اما در سطح کلان و برای اجرا در کل شهر، این سیاهه را به فرمانداری ارسال کردیم تا فرماندار آن را به دستگاه های خارج از مجموعه شهرداری ابلاغ کند.

محمد پذیرا افزود: به نظر می رسد بهتر است فرمانداری درباره میزان آلاینده ها و تعیین سهم هر بخش و متولی در ایجاد و کاهش آلایندگی، اطلاع رسانی کند تا هر حوزه سهم خود را از آلودگی هوا بداند.

پذیرا با بیان اینکه مشهد دومین کلان شهر کشور است که از سال97 در تدارک تدوین سیاهه آلودگی هوا است، یادآور شد: در مشهد تاکنون سیاهه انتشار آلاینده های هوا نداشته ایم، اما اکنون با در دست داشتن این سیاهه، می توانیم تحلیل کنیم که سهم هرکدام از منابع ثابت و متحرک مانند موتورسیکلت ها، نیروگاه ها و دستگاه های متولی در آلایندگی هوا چقدر است.

پذیرا بیان کرد: این سیاهه به قسمت های مختلف شهرداری مشهد ارسال شده است.
 
پیگیری از دفتر فنی استانداری

معاون عمرانی فرماندار مشهد در گفت وگو با ما در باره اینکه سیاهه موجود در چه مرحله ای قرار دارد، با بیان اینکه تاکنون چنین نامه ای به دست ما نرسیده است، گفت: شهرداری معمولا نامه هایی از این دست را به محیط زیست استان ارسال می کند. زیرا در کارگروه استانی که تشکیل می شود، محیط زیست استان نقش دبیری دارد. بنابراین موضوع در حوزه اختیارات نهادهای استانی است.

مهدی برامکی افزود: بهتر است این موضوع را از دفتر فنی استانداری پیگیری کنید.
 
تصویب همان ابلاغ است!

در ادامه پیگیری ها و پاسخ به اینکه سرانجام سیاهه انتشار آلاینده های هوای مشهد از چه زمانی برای دستگاه ها لازم الاجراست، مسئول گروه فضای سبز دفتر فنی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه در کارگروه آلودگی هوا، همه دستگاه های مرتبط با این موضوع عضو هستند، مصوبه کارگروه به منزله ابلاغ محسوب می شود.

حسین فکور افزود: به عبارتی می توان چنین تحلیل کرد که با تصویب این موضوع در کارگروه آلودگی هوا، سیاهه انتشار به دستگاه ها ابلاغ شده است.وی گفت: بعد از ابلاغ مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی، شهرداری مشهد باید با توجه به سیاهه موجود، شرح وظایف هرکدام از دستگاه ها را احصا کند و به دفتر فنی ارائه دهد.وی بیان کرد: بعد از ارسال شرح وظایف از سوی شهرداری به دفتر فنی، ما هرکدام از این وظایف را به صورت جداگانه به هر دستگاه ابلاغ خواهیم کرد. بنابراین در حالت کلی، ابلاغ ما همان مصوبه ای است که در کارگروه به تصویب رسیده است.
 
هرگونه تخطی پاسخگویی می طلبد

فکور با بیان اینکه تاریخ تصویب مصوبه همان اوایل آبان ماه امسال بوده است، افزود: اگر شهرداری شرح وظایف را به ما ارسال کند، ما بلافاصله کار ابلاغ جداگانه و اختصاصی برای هر دستگاه را انجام خواهیم داد و این ابلاغ به عنوان دومین ابلاغ به حساب می آید.

وی در پاسخ به اینکه اگر دستگاهی بعد از ابلاغ از وظایف خود عدول کند، چه می شود نیز افزود: مدیران هر دستگاه باید در کارگروه آلودگی هوا پاسخگوی اعمال و رفتار دستگاه خود باشند.
 
شهرداری نمی تواند برای دستگاه ها شرح وظایف تعیین کند

برای یافتن پاسخ اینکه آیا شهرداری شرح وظایف را برای دستگاه ها تهیه کرده است یا خیر، دوباره به سراغ مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد رفتیم. پذیرا در پاسخ به این سؤال گفت: این شرح وظایف باید در کارگروه آلودگی هوای استان تهیه شود. ۱۵سازمان در کاهش آلودگی هوا مؤثرند. شهرداری نمی تواند برای همه دستگاه ها وظیفه تعیین کند.وی گفت: ما اطلاعات اولیه را به عنوان سیاهه انتشار آلاینده های هوا گردآوری و تهیه کردیم تا بتوان به راحتی اوضاع و شبکه مسائل آلاینده در مشهد را تحلیل کرد. حال باید هر دستگاه به فراخور فعالیتش تصمیم گیری و برنامه ریزی کند. حال که سهم هر سازمان تعیین شده است، هر دستگاه خود بهتر می داند که چه کند تا آلودگی هوا کمتر شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شهرآرا ، تاریخ انتشار: 8  دی  1399  ، کدخبر: 2446،www.shahraranews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
الودگی هوا برای چی باید پول بشه بره تو جیب یه عده خاص؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
ابلاغ؟ این ها هنوز هم دنبال کاغذ بازی های اداری خودشون هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
اینک همه ارگان ها درگیر این موضوع شدن خوبه اما خب به نظرم داریم بازم کم کاری میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این ابلاغ ها در ایران به هیچ عنوان نمیتونه زمینه های اجرایی داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین