پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
شانا سوان، اپیدمیولوژیست محیط زیست و تولید مثل، هشدار داد که آلت تناسلی انسان به دلیل آلودگی در حال کوچک شدن است و مواد شیمیایی به نام فتالات، ماده شیمیایی مورد استفاده در تولید پلاستیک، که بر غدد درون‌ریز و تولید هورمون تاثیر می‌گذارد بشریت را با چالش باروری روبه‌رو خواهد کرد.
شعار سال: بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست. هوایی که تنفس می‌کنیم برای بقای ما یک نیاز اساسی است، تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جنسی و هم بر سلامت جسمی است. آلودگی هوا مشکلی است که در طی چندین سال اخیر به شدت رو به افزایش است و مشکلات بسیاری برای انسان‌ها بوجود آورده است. تقریبا چند مدتی است که کلان شهر‌های بزرگ مثل تهران توسط یک لایه ضخیمی از آلودگی‌ها پوشانده شده است که باعث افزایش مرگ و میر، بستری شدن در بیمارستان ها، مشکل در تنفس و کاهش میل جنسی (سرد مزاجی زن و مرد) شده است.
 
کاهش اندازه آلت تناسلی بر اثر آلودگی هوا!
علاوه بر این‌ها، شانا سوان، اپیدمیولوژیست محیط زیست و تولید مثل، هشدار داد که آلت تناسلی انسان به دلیل آلودگی در حال کوچک شدن است و مواد شیمیایی به نام فتالات، ماده شیمیایی مورد استفاده در تولید پلاستیک، که بر غدد درون‌ریز و تولید هورمون تاثیر می‌گذارد بشریت را با چالش باروری روبه‌رو خواهد کرد. متخصصان باروری بر این باورند که بسیاری از فلزات سنگین در هوا وجود دارد که مستقیما بر روی هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارند و سلامت جنسی را به خطر می‌اندازد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، به طور قابل توجهی خطر ناباروری را افزایش می‌دهد.

در حالت کلی، طول آلت تناسلی مردان به دلایل مختلف می‌تواند تا ۳ سانتیمتر یا بیشتر کاهش یابد. معمولاً تغییرات در اندازه آلت تناسلی کمتر از ۳ سانتیمتر هستند و حدود ۱.۵ سانتیمتر است. از مهمترین دلایل کوچک شدن آلت تناسلی مردان سالخوردگی، چاقی، جراحی پروستات و خمیدگی آلت تناسلی (معروف به بیماری پیرونی) می‌باشد. بااین حساب علاوه بر عوامل گفته شده، آلودگی هوا راهم می‌توان یکی دیگر از این عوامل نام برد.
 
کاهش اندازه آلت تناسلی بر اثر آلودگی هوا!
سلول‌های جنسی مردان نسبت به زنان در برابر آسیب‌های محیطی، آسیب‌پذیرتر است و به همین دلیل در شهر‌های بزرگ و صنعتی که انواع آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی هوا وجود دارد، آمار ناباروری مردان رو به افزایش است. تحقیقات جدید نشانگر آن است که آلودگی هوا تعداد و کیفیت اسپرم مردان را کاهش داده و ممکن است سبب افزایش میزان ناباروری در آنان شود. کاهش میزان اسپرم، تغییرات در شکل ظاهری و کند شدن حرکت اسپرم‌ها عواملی هستند که می‌توانند سبب ناباروری در مردان شوند. قرار گرفتن در معرض سرب و دیگر فلزات سنگین نیز می‌تواند باعث ناباروری شود. این فلزات سنگین در اثر فعالیت‌های صنعتی و آلودگی‌های ترافیکی بوجود می‌آیند.

هنوز تمامی عوامل موثر بر میزان و کیفیت اسپرم‌ها مشخص نشده است. به طور دقیق نمی‌توان گفت که عوامل محیطی چگونه بر کاهش اسپرم و کیفیت آن اثر می‌گذارند و سهم هرکدام از این عوامل در این تغییرات به چه اندازه است. با اینحال باید گفت که اگر سیاستگذاران سلامت راهی برای این معظل نیابند، تغییرات مذکور می‌توانند سبب ناباروری در مردان بسیاری شده و در نتیجه آینده نسل بشر را به خطر بیاندازد.

تاثیر آلودگی هوا بر باروری و سلامت جنسی

آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل زن و مرد نیز اثرات منفی دارد. ذرات آلودگی باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود که می‌تواند به تولید تخمک و اسپرم آسیب برساند. مطالعات ژنتیکی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد مثل تغییرات کروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA اشکالات DNA در جنین و مادر در معرض آلودگی و نهایتاً ایجاد سرطان که نشانگر ارتباط میان این‌ها و اثرات آلودگی هوا بوده است. مواجه با آلودگی هوا با کاهش شدید درصد تحریک اسپرم، کاهش شدید درصد اسپرم‌های طبیعی از نظر شکل و همچنین ساختمان غیرطبیعی کروماتین اسپرم ارتباط مستقیم دارد. این عوامل باعث حالت ناباروری در مردان می‌شود.
 
کاهش اندازه آلت تناسلی بر اثر آلودگی هوا!
تحقیقات نشان داده است طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، بارداری، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد. میزان مواجهه ماده با گروهی از ذرات معلق یا هیدروکربن در هشتمین ماه بارداری بر رشد جنین اثر مستقیم می‌گذارد. این اتفاق بیشتر در نواحی صنعتی و شهر‌های بزرگ مخصوصاً در زمستان رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اثرات آلاینده‌ها منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق بیشترین تأثیر را در این میان دارند. محققان دریافته‌اند زنانی که هوای آلوده به ازن را استنشاق می‌کنند جنین آن‌ها دچار کاهش وزن می‌شود.

بهم زدن تعادل هورمونی و از بین بردن اسپرم‌ها
 
کاهش اندازه آلت تناسلی بر اثر آلودگی هوا!
تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جنسی باعث بهم زدن هورمون‌ها می‌شود، ذرات معلق در آلودگی هوا مثل هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای، کادمیم سرب جیوه که روی تعادل هورمونی تاثیر می‌گذارند و برای اسپرم سمی هستند و باعث از بین بردن اسپرم می‌شود. به گفته پروفسور زرگوشی، تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می‌کنند به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.کاهش اندازه آلت تناسلی بر اثر آلودگی هوا!
کاهش سطح تستوسترون و استروژن

کاهش در سطح تستوسترون یا سطح استروژن ممکن است باعث کاهش میل جنس شود و از این موضوع در دراز مدت باعث از بین رفتن سلامت جنسی و زندگی جنسی می‌شود.

آیا آلودگی هوا بر جنسیت جنین تاثیر گذار است؟
 


انتخاب جنسیت جنین مساله‌ای بحث برانگیز است که در طی سال‌های اخیر نیز رواج بسیاری داشته است، آلودگی هوا باعث کاهش سطح مایع منی می‌شود. در بسیاری از آزمایشات و مطالعات نشان داده شده است که تولد فرزند پسر در پنج دهه اخیر رو به کاهش است، کاهش تولد مردان ممکن است به خاطر مواجهه شدن انسان با آلودگی هوا باشد. اسپزم‌هایی که وابسته به جنسیت هستند و دارای کوروموزوم y هستند بسیار ضعیف‌تر از کرومورزوم‌های x (جنسیت زن) هستند برای همین در مواجه با شرایط سخت مثل آلاینده‌های موجود در هوا مثل نیترات، سرب و فلزات سنگین دیگر از بین می‌روند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۱۰۴۶۴۱، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین