پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۹۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمال را تا اواخر سال ۹۹ دریافت کردند و تحت این شرایط ما در حقیقت با مشکل خشکسالی در سال جدید مواجه هستیم.
شعار سال: «ابوالقاسم حسین پور» مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداریدر مورد اثرات کم آبی در سال جدید، بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما منطقه‌ی خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و اصولا در این شرایط احتمال بارندگی کم‌تر است و به عبارت دیگر نوسانات بارش از سالی به سال دیگر خیلی متفاوت و با اختلاف زیاد خواهد بود.

وی ادامه داد: به طور مثال دو سال گذشته، سال پربارشی را در پنچاه سال گذشته داشتیم که بی‌سابقه بود، اما سال گذشته متاسفانه با خشکسالی مواجه شدیم که شاخص خشکسالی، ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور را نشان می‌دهد.

حسین پور افزود: به طور مثال سیستان و بلوچستان و هرمزگان بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش نسبت به بارش متوسط و نرمال را داشتند و از این بین تنها چهار استان کشور هستند که بارش‌های نرمالشان را تا اواخر سال گذشته دریافت کردند و تحت این شرایط ما در حقیقت با مشکل خشکسالی در سال جدید مواجه هستیم و سوابق نشان می‌دهد ما در عین خشکسالی با سیل مواجه شدیم، در حقیقت مناطقی که خشکسالی بوده، ناگهان با رگبار شدید باران، در آنها سیل ایجاد شده که همه‌ی اینها نشان می‌دهد ما به یک حلقه واصل مدیریت بارش و ارتباط با خشکسالی نیاز داریم که این حلقه واصل زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری کشور است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در معرض خطر خشکسالی‌ قرار دارند و آبخیزداری یک راهکار است که می‌تواند بارش‌ها را با نفوذ در زمین و ذخیره‌ی آن، قدرت اکوسیستم را در مواجهه با خشکسالی‌های بعدی بالا ببرد، به این معنا که ما در مناطقی که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده، الان شرایط خشکی به نسبت کمتری را نسبت به مناطق دیگر داریم.

حسین پور با اشاره به اهمیت آبخیزداری بیان کرد: با استفاده از این امکان در ترسالی، خسارت سیل و در خشکسالی، مشکلات کم آبی به حداقل می‌رسد و باعث پایداری اکوسیستم منطقه خواهد شد.

وی افزود: توجه داشته باشبد که این نوع کارها، مدیریت بحرانی نیست چون جنس کارهای آبخیزداری زیربنایی هستند و اثرشان در بلند مدت مشخص می‌شود که حدود یک میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیزداری کشور نیز در دست پیگیری است و بخشی از سیستان و بلوچستان تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار دارد، ولی در تابستان با مشکل کم آبی مواجه می‌شویم، اما جنوب شرقی ایران تحت تاثیر بارش‌های تابستانه است که از اقیانوس هند منشاء می‌گیرد و بارش‌های خوبی را در تابستان این مناطق داریم که زیرساخت‌های آبخیزداری در برخی از این مناطق می‌تواند کمک کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: با افزایش آبدهی و پایداری آبدهی، در زمان خشکسالی به طور متوسط ما با سه برابر آب دهی آن منطقه مواجه خواهیم شد که اینها می‌تواند کمک کند تا خسارت خشکسالی در آن مناطق به حداقل برساند.

وی در پایان گفت: ولی ما به شدت نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم و اجرای فعالیت در سطح یک میلیون هکتار در سال با توجه به شرایط تغییر اقلیم و مشکلات خشکسالی و سیل کشور مقداری نیست و ما انتظار داریم در سنوات آینده به ویژه در برنامه هفتم توسعه به جدیت موضوع مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم متناسب با نیاز و ظرفیت این عدد را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهیم که پاسخگوی نیاز کشور باشد و در آینده پایداری بیشتری را در منابع آب و خاک شاهد باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 14 فروردین 1400، کد خبر: 4959563،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
اينم ميتونه جزو خبراي خوب براي وزارت جهاد باشه وقتي خشكسالي به پاسخگوييشون كمتر ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین